Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Viestinnän merkitys

Kirjoitettu 23.11.14
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Hyvät mediasuhteet
Kirjan kirjoittaja: Jarno Forssell, Esa Laurila
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

Viestinnän merkitys, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Hyvät media suhteet

 

Yleensä yhteistyöhön liittyviin hankaluuksin on tiedon puute toisen tavoitteista, tietämättömyys erityisesti mediantoimintatavoista ja väärät odotukset. Tavoitteet on todella hyvä tuoda julki myös yhteistyö kumppanille. Meidän on myös muistettava, kun teemme projekteja, että on todella tärkeää pitää samalla myös yhteistyökumppani hereillä siitä, mitä teemme. Tähän hyvä keino on, varsinkin jos projekti on pitkä, lähettää tasaisin välein väli-info. Info voi olla kirjoitettu vaikka sähköpostiin pieni esite siitä, että mitä meille tällä hetkellä kuuluu.

Viestinnässä tulee aina olla mahdollisimman rehellinen. On myös tärkeää, että kielteiset asiat kerrotaan suoraan, tämä ehkäisee vastakkainasettelua. Tämä on todella tärkeää myös meille. Meillä juuri muodostui solut, joista yksi osa-alue on viestintä. Tämä on hyvä kirja kyllä siihen näkökulmaan. Minua tämä ei ehkä niinkään sitten auttanut. Silmiä avaava kokemus tosin.

Viestinnän koko juttu perustuu vastaanottajiin. He ovat asiakkaita ja ihmisiä, jotka etsivät meidät facebookista tai internetistä muuten vain. Tällöin meidän viestintä on oltava sellaista, että pikku lapsikin ymmärtää mitä teemme ja mikä on meidän homman nimi. Kirjassa sanottiin hyvin, että on tärkeää välittää tietoa, joka on relevanttia, uutta, yllättävää, koskettavaa ja vähän myös viihdyttävää. Tähän on hyvä pyrkiä ja minulla onkin kova usko meidän viestintä soluun, että tämä myös hoituu!

Kirjassa puhuttiin hyvin myös mikä on viestinnän tehtävä yrityksessä. Viestintä vastaa/ tekee viestintästrategian, joka sitoo yhteen liiketoiminnan tavoitteet ja toimintaympäristön. Tämä ei toki nyt ihan meille ole oikea, koska toimintaympäristö on melko laaja tässä alussa. Mutta jatkoa ajatellen, miksipäs ei? Viestintä pitää myös huolen, että strategia tulee myös toteutettua.

Viestintä vastaa myös brandin, etenkin yritystason corporate brandin olemuksesta ja niiden päivittelystä. Yritysbrandin hallinta on kuitenkin rinnastettavissa maineenhallintaa. Tässä on vielä Bisneralle paljon tehtävää ja tämä vie aikaa. Mutta tämä samalla on todella tärkeä tehdä kerralla hyvin ja sitten vain päivitellä sen jälkeen aina, jos tulee muutoksia.

Kirjassa painotettiin viestinnän tehtäviin, ja näistä tärkein on edesauttaa bisnestä. Tottakai, viestinnän on kerrottava hyviä asioita yrityksestä ja hehkutettava, sitä mitä ollaan tehty. Tietenkin myös jos jotain palkintoja on saatu, silloin hehkutuksen on myös näyttävä viestinnässä. Tämä saattaa aiheuttaa luottamusta asiakkaissa yritystä kohtaan. Tämäkin on muistettava tässä alussa varsinkin, koska asiakkaita on tässä vaiheessa kuitenkin vielä hyvin vähän.

Viestintästrategiasta on tehtävä myös erittäin tiivis ja kompakti. Sen on tietysti kuitenkin sisällettävä kaikki tarpeellinen. Kiteytyksen mestarit ovat sanoneet, että viestintästrategian on olta niin lyhyt ja kompakti, että sen voi tiivistää yhteen lauseeseen, tai maksimissaan yhdellä dialla. Toki pituus on makukysymys, mutta kirjassa painotettiin moneen kertaan, että mitä lyhyempi, sitä parempi.

  • Viestintästrategian sisältöön kuuluu:
    • lähtökohdat, joka sisältää mm. liiketoimintastrategian, ydinkohdat, kilpailukenttä yms.
    • Tavoitteet: tunnettavuus, maine/mielikuvat
    • Kohderyhmät
    • Vastuut ja organisointi: kuka on vastuussa mistäkin, roolitus, yrityksen puhehenkilö
    • Resurssit: viestintään käytettävissä olevat voimavarat
    • Tulosten seuranta: voi päättää, miten arvioi. Esimerkiksi tunnettavuus- ja mainetutkimuksella.

Viestinnässä on todella tärkeää pitää hyvät välit yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin. Tämä toki koskee kaikki yrityksessä olevia. Jokaisen on pidettävä asiakkaastaan huolta ja ottaa yhteyttä aina tasasin väliajoin. Viestintä kanavat on myös mietittävä tarkkaan aina tapaus kohtaisesti. Kirjassa oli hyvä esimerkki siitä, että jos apteekki haluaa ottaa yhteyttä farmaseuttiin, niin sitä ei kannata tehdä Helsingin Sanomien kautta.

Useimmiten yrityksen ulkoinen viestintä tarkoittaa uutiskirjeitä yms. tiedotteita. Näitä kannattaakin lähetellä, varsinkin, jos on tullut uusi tuote tai palvelu. Nämä tulee tehdä hyvin ja niin, että ne, jää mieleen. Moni uutiskirje jää itseltänikin puoliksi lukematta, koska ne eivät näytä mielenkiintoiselta. Toki osasyy voi olla tähän myös se, että niitä tulee aivan liian usein joiltakin yrityksiltä. Tähän kannattaa myös kiinnittää meidänkin huomiota. Uutiskirjeitä ei saa lähettää liian usein, ettei niistä häviä mielenkiinto. Samalla se saattaa tuntua myös ahdistavalta.

Kirjassa puhuttiin myös paljon siitä, että mitä tulisi löytyä kotisivuilta ja muista yrityksen internet palveluista. Näistä tärkein on ajan tasalla olevat palvelut ja projektit. Samoin ulkoasu ja se, mitä yritys itsestään siellä kertoo, on oltava hyvä samalla kuitenkin lyhyt ja ytimekäs. Jos teksti on liian pitkä, sekin saattaa karkottaa ihmisiä sivuilta pois. Lyhyt ja napakka teksti on kyllä tullut selväksi tämän kirjan luettua! Yksi asia mikä täytyy myös muistaa on mielenkiintoa herättävät kuvat. Kuvia on aina oltava, pelkän tekstin luku on todella puuduttavaa. Varsinkin, jos puhutaan mitä projektissa tehdään, mutta siitä ei ole yhtään kuvaa. Tällöin asiakkaan täytyy itse muodostaa mielikuvansa projektista. Tämä johtaa usein myös väärin käsityksiin yrityksestä.

Uskon, että meillä Bisneran kanssa tulee olemaan päräyttävät kotisivut! Samoin muutenkin viestintä tulee olemaan kunnossa mahdollisimman pian. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!

 

Petri Vainio-Pekka

Osuuskunta Bisnera

0400774653

 

 

 

Tagit: , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!