Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Viisas mies ei kuse toisen taskuun

Kirjoitettu 28.02.14
Esseen kirjoittaja: Henry Vesin
Kirjapisteet: 1
Kirja: Viisas mies ei kuse vastatuuleen
Kirjan kirjoittaja: Jyri Erma
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jos etsit kevyttä, mutta myös ajatuksia herättävää luettavaa, ja myös pienellä huumorilla höystettynä, niin lue tämä. Voin suositella täysin varauksetta ja erittäin lämpimästi, sillä luin yhdellä istumalla ja sain myös irti muutamia hienoja pointteja. Kirjoittaja on yksi Suomen mainosalan vaikuttavista tekijöistä, ja sen kyllä huomaa kirjoittamisen myyvyydestä. Sopii myös pienenä luovuuskirjana.

 

Hyvä idea on sellainen oivallus,

joka muuttaa totuttuja asetelmia. Tämä on tuttua kauraa kaikista luovuus- ja innovointikirjoista. Jutun juonena on kuitenkin se, että yhtäkkiä voidaan vaivattomasti käyttää suurta määrää energiaa. Erma itse käyttää tästä esimerkkinä autokauppaa, jossa uudet autot myyvät mutta vaihtoautoja on silti piha täynnä. Ratkaisuksi ehdotetaan viikonlopun huutokauppakampanjaa, jossa jokaisen auton lähtöhinnaksi asetetaan yksi euro. Vaikuttaa aivan päättömältä ajatukselta, mutta yllätys yllätys, piha tyhjenee autoista viikonlopun aikana. Tämänkaltaista tulosta ei kuitenkaan laskimella pystytä ennustamaan, eli on vain kokeiltava ja nähtävä tulos. Tästä olemme LÄN13-ryhmän kanssa paljon puhuneet, mutta se nousee näköjään uudelleen ja uudelleen pintaan. On kokeiltava intuition perusteella rohkeasti ja analysoitava tulokset. Moni osallistuu näiden pienten kokeilujen ja ideoiden arvostelemiseen, mutta harva näkee mahdollisuudet. Kokeiluihin kannustavaan ilmapiiriin tulisi kuitenkin pyrkiä. Uskallan jopa väittää että Tiimiakatemialla on ennen ollut kokeilevampi ilmapiiri.

Sitten siihen ideasta konkretian tasolle, jotta essee ei jää aivan löpinäksi. Kysymys, joka polttelee mielessäni, on seuraavanlainen: Miten käännetään tämä paska talvi Kotakahvilan voitoksi? Millä avaimilla saadaan ihmisiä saapumaan Kotakahvilalle niin, että panostus on minimissä, mutta tulos maksimissa? Muutama ajatus tajunnanvirtana, joista voidaan lähteä ammentamaan projektiryhmän kesken seuraavassa palaverissa:

  • Raju kanta-asiakaskortti, eli joka toinen kahvi ilmaiseksi tai jotain muuta vastaavaa. Siis todella kova etujärjestelmä joka saa asiakkaan palaamaan nopeasti.
  • Todella todella kohdennettua markkinointia Lutakon alueen asukkaille, eli postilaatikosta flyeria sisään jollain erittäin kiinnostavalla tekstillä.
  • Ylläolevan yhteydessä maininta että myös yrityksen virkistyspäivät ovat mahdollisia järjestää meillä. Kuluttaja-asiakas työskentelee yleensä jossain yrityksessä.
  • Yöpymistempaus, johon liittyy jotain erityistä, kuten vaikka Kotakahvila auki 24/7 tai selviytymistaistelu Kotakahvilalla.
  • Kun aurinko alkaa pilkahtamaan niin aurinkotuolit esiin ja markkinoidaan terassikauden aukeamista ja ilmaista aurinkorasvaa. Auringonpalvojat joukoittain Kotakahvilalle!

 

Kuluttaja on lapsiruhtinas

Toisena isompana asiana jäi käteen kasa niksejä markkinointiin, ja erityisesti minua läheiseen facebookmarkkinointiin. Tiukka tiivistelmä näistä seuraavaksi:

  • Vaikutelma on tärkein.
  • Puhu asiakkaasi kieltä, älä korulauseita.
  • Käytä assossiaatioita, etenkin polttaviin puheenaiheisiin.
  • Muista sekunnin mittainen audienssi, s. 85 ja
  • erottumisen lyhyt laskuoppi s. 86.

Avataanpa hiukan. Tärkeimpänä täytyy luoda oikeanlainen vaikutelma, muistijälki. Jos esimerkiksi Kotakahvilalla käynyt asiakas saa muuten ok-palvelua, mutta viimeiseksi lähtiessä huikataan hyvät päivänjatkot ja kehutaan vielä asiakkaan takkia, niin muistikuva Kotakahvilasta jää ehdottoman positiiviseksi. Muista siis että myös sosiaalisen median teksteissä vaikutelma ja tunnelma on oikeanlainen. Tähän liittyy erittäin läheisesti myös kaksi seuraavaa kohtaa, eli on muistettava puhua samaa kieltä asiakkaan kanssa. Älä yritä pukeutua myyjäksi tai johtajaksi, vaan pukeudu asiakkaaksi. Sinä olet asiakas, joka suosittelee toiselle asiakkaalle. Kolmanneksi, käytä assossiaatioita eli mielleyhtymiä, etenkin ajankohtaisiin aiheisiin. Itse tykkään näistä erityisesti esseissä ja niiden otsikoissa (Twitteriin, mä kaipaan niin). Nyt viimeisimmässä Kotakahvilan päivityksessä taisin myös käyttää ohimennen mielleyhtymiä! Meille tuli tänään Kotakahvilalle käymään pieni Candy-poni, ja yksi lause päivityksestä oli “Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma”. Tähän harmaaseen säätilaan erittäin loistava lainaus 50-luvun biisistä, jonka tietää varmasti jokainen päivityksemme kohderyhmästä, eli keski-ikäisistä ja vanhuksista.

Kuluttajasta on tullut nykyajan lapsiruhtinas. Kun laitan facebookpäivityksen, niin kuluttaja antaa sille noin sekunnin aikaansa ennen eteenpäin kelaamistaan. Siinä ajassa täytyy antaa lupaus jostain kiinnostavasta, jotta kuluttaja antaa takaisin lisäaikaa. Tästä syystä esimerkiksi kuvat toimivat hyvin päivityksissä, koska ne kiinnittävät huomion helposti. Sitten vielä lopuksi erottumisen lyhyt laskuoppi, eli

Samanlaisten joukosta tulee valituksi vain sattumalta. Erilainen on heti harkinnan kohteena.

Kun omenia 15 kpl, joista yksi on punainen, niin todellisuudessa teet valinnan ensin punaisen ja vihreän välillä, ja sen jälkeen otat vihreistä omenoista jonkun. Prosentuaalisesti siis punaisen mahdollisuudet on 50% ja tietyn vihreän omenan 3,6%. Ole siis raikas ja erilainen, jotta asiakas kiinnostuu sinusta. Ja onneksi Tiimiakatemia auttaa erilaistumaan.

 

Henry Vesin
Matalentoinen bisnesenkeli
Osuuskunta Mittava Innovations
p. 040 734 8559
henry@mittava.fi

Tagit: , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!