Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Viisauden välähdyksiä

Kirjoitettu 14.12.18
Esseen kirjoittaja: Antti Stolt
Kirjapisteet: 1
Kirja: Viisauden välähdyksiä
Kirjan kirjoittaja: Anthony de Mello
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.1. Filosofiaa, ajattelua ja mielikuvitusta yrittäjälle, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen, 8.5. Henkisen kasvun klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Reflektio Anthony de Mellon kirjasta Viisauden välähdyksiä

Tämä kirja oli idealtaan samankaltainen kuin Kuuletko linnun laulun? Se pitää sisällään oppeja kertomuksien muodossa. Edellä mainittuun kirjaan verrattuna tämän kirjan opit ovat vielä lyhyempiä – niiden lukemiseen menee kirjan mukaan alle minuutti – ja ne ovat kerätty ympäri maailmaa eri aikakausilta ja eri kulttuureista. Jälleen kerran olen poiminut tähän reflektioon parhaiten kolahtaneet opit. Lisäksi olen hieman avannut niiden herättämiä tuntemuksia.

Harmonia

Sovinnaisesta elämäntavastaan huolimatta opettaja ei pitänyt sääntöjä ja perinnäistapoja erityisessä arvossa.

Kerran yhden oppilaan ja tämän tyttären välille syntyi riita, koska mies vaati, että tyttären oli aviopuolisoa valitessaan kunnioitettava heidän uskontonsa sääntöjä.

Opettaja asettui avoimesti tytön puolelle.

Oppilaan ihmetellessä, miten hurskas mies voi ajatella noin, opettaja sanoi: ”Sinun tulee ymmärtää, että elämä on musiikin kaltaista. Sitä luodaan pikemminkin tunteella kuin säännöillä.”

En usko, että sääntöjä noudattamalla pääsee kovin pitkälle. Niillä pääsee tiettyyn pisteeseen asti, mutta pidemmälle mentäessä tarvitaan jotain muuta. Nyt puhun siis esimerkiksi luovuudesta. Tietenkin yhteiskunnassamme on olemassa universaaleja sääntöjä, joita tulee noudattaa, jotta tulemme toimeen. Mutta esimerkiksi juuri musiikissa sääntöjen rikkominen voi johtaa mielenkiintoisiin tuloksiin. On olemassa tiettyjä skaaloja ja rakenteita ynnä muuta, mutta mielestäni homma menee mielenkiintoiseksi siinä vaiheessa, kun näitä aletaan rikkomaan ja muovailemaan uusiksi. Uskon kuitenkin, että nämä skaalat ja rakenteet ja muu teoria pitää jollain tasolla tuntea ensin, jotta niistä voi oppia pois. Voihan sitä myös itse luoda omat sääntönsä. Ja sen jälkeen heittää ne roskiin.

Riippuvuus

Opettaja sanoi oppilaalle, joka turvautui liikaa kirjoihin: ”Muuan mies tuli torille ostoslista mukanaan ja kadotti sen. Ilokseen hän kuitenkin löysi listan ja säilytti sen, kunnes oli tehnyt ostoksensa. Sitten hän heitti listan menemään hyödyttömänä paperinpalana.”

Tässä puhutaan samasta asiasta, mistä puhuin ylempänä. Kerää ja poimi tietoa. Lue kirjoja. Päätä mitkä asiat aiot ottaa mukaasi. Ja käytä myös omaa päätäsi.

Puhuminen

Oppilas jaksoi tuskin odottaa kertoakseen opettajalleen jutun, jonka hän oli juuri kuullut torilla.

”Malta hetki”, sanoi opettaja. ”Onko se, mitä aiot meille kertoa, totta?”

”Tuskin.”

”Onko se meille hyödyksi?”

”Ei, ei ole.”

”Onko se hauska juttu?”

”Ei.”

”Miksi meidän sitten pitäisi kuulla se?”

Tämä on juurikin se keskustelu mikä jokaisen meidän tiimin jäsenistä tulisi käydä päässään läpi ennen kuin avaa suunsa treeneissä. Meillä on välillä tapana eksyä hieman aiheesta johtuen tällaisista asiaankuulumattomista kommenteista. Tietenkin jos ilmapiiri meinaa käydä kireäksi tai raskaaksi niin jokin hauska juttu voi keventää tunnelmaa, mutta liika on aina liikaa.

Tuomitseminen

”Miten opin antamaan toisille anteeksi?”

”Kun et koskaan tuomitse, ei ole mitään tarvetta antaa anteeksi.”

Tämä ei varmaan kauheasti selittelyjä kaipaa. Tuomitseminen on erittäin valitettava luonteenlaatu. Tuomitseminen on kuitenkin tehty todella helpoksi. Tällä internetin aikakaudella, jossa nyt elämme, meille syötetään jatkuvasti ärsykkeitä, joiden tarkoitus on herättää meissä voimakkaita tunnetiloja. Samalla meille tarjotaan foorumi, kommenttikenttä, johon omat tunnetilansa on enemmän kuin helppoa purkaa.

Lopetan tämänkin esseen yhteen anekdooteista, joita en aio avata sen enempää.

Uskaltaminen

Pettynyt vierailija sanoi: ”Miksi oleskeluni täällä ei ole kantanut minkäänlaista hedelmää?”

”Saattaisiko se johtua siitä, että sinulla ei ole ollut rohkeutta ravistaa puuta?” opettaja vastasi lempeästi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!