Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Visuaalinen markkinointi

Kirjoitettu 05.02.13
Esseen kirjoittaja: Jugi
Kirjapisteet: 1
Kirja: Visuaalinen markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Tuula Nieminen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuula Niemisen kirja Visuaalinen markkinointi on hyvin oppikirjamainen teos. Jokaisen luvun lopussa on lukijalle muutamia tehtäviä, joita voi soveltaa juuri luetun perusteella. Osaltaan kirja sisälsi paljon tuttua asiaa ja toisaalta myös hieman vanhentunutta tietoa esimerkiksi internet maailmasta. Onhan kirja jo kymmenen vuotta vanha, eikä Nokiakaan taida enää olla maailman viiden arvokkaimman merkin joukossa.  Syy sille, miksi otin kirjan lukeakseni on se, että olen jo pidempään tehnyt kaikenlaisia graafiseen alaan liittyviä töitä ja nyt eteemme tuli uudenlainen haaste Keski-Suomen sairaanhoitopiiriltä. Ehkä kirjasta saisi jotain inspiraatiota tai terästettyä muistista unohtuneita asioita visuaalisuuteen ja sen toteuttamiseen liittyen.

 

Päästiin mukaan mielenkiintoiseen projektiin, kun syksyllä 2012 Keski-Suomen sairaanhoitopiiri otti meihin yhteyttä. Heille oli tulossa uusi hanke, jolle piti keksiä nimi, logo ja visuaalinen ilme. Kyseessä oli läheisväkivallan ehkäisyn osaamiskeskushanke, josta seuraavassa hieman enemmän: Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus -hanke on terveyttä edistävä hanke, jonka tavoitteena on läheisväkivallan aiheuttaman psyykkisen ja fyysisen sairastavuuden sekä sosiaalisten haittojen vähentäminen ja ennalta ehkäisy. Hankkeen pääkohderyhmä ovat lapset, nuoret ja lapsiperheet, mutta myös muut heikommassa asemassa olevat väestönosat.

 

Aloitimme hommat selvittämällä millaisia mielikuvia ihmisissä herättävät läheisväkivaltaan liittyvät asiat ja mitkä värit, esineet tai asiat symbolisoivat luottamusta, turvallisuutta ja onnellisuutta sekä näiden vastakohtia. Teimme haastattelun lähes viidellekymmenelle sattumalta valitulle ohikulkevalle ihmiselle kadulla ja näin saimme pohjaa lähteä rakentamaan parasta mahdollista tuotosta.

 

Nimen, logon ja visuaalisen ilmeen suunnittelun toteuttamisen ei välttämättä kuvittelisi olevan mikään iso homma, mutta todellisuus on usein toisenlainen. Koska edellä mainitut asiat ovat usein asioita, jotka perustavat ja luovat yrityksen identiteetin ja selvittävät olemassaolon tarkoituksen, oli meidän tapaus hyvinkin haastava. Tehtävänantoon kuului, että nimestä pitäisi toisaalta selvitä mistä on kyse ja toisaalta taas jättää sille tulkinnanvaraa. Ilmeen taas piti olla sopivan pehmeä, mutta ei liikaa jottei se tekisi erottelua sukupuolten välille.

 

Nimeä ei vielä ollut lyöty lukkoon, kun lähdimme suunnittelemaan logon visuaalista ilmettä ja sen värimaailmaa. Päädyimme hyvin nopeasti käyttämään vihreää päävärinä kerättyjen tietojen pohjalta ja sen aiheeseen sopivuuden vuoksi. Visuaalinen markkinointi sanoo vihreästä seuraavaa:

 

Vihreän lämpimät keltaiseen liukuvat värisävyt tuovat mieleen metsän vahvan väriskaalan havupuista yhä vaalenevaan koivujen ja juuri puhjenneen nurmikon vahvoihin ja energisiin vihreän sävyihin. Kaikki vihreä kuvastaa kasvua, tuoreutta, terveyttä ja hyvinvointia.

 

Loimme logoon kaaren kasvun, terveyden ja hyvinvoinnin symboliksi nimen yläpuolelle. Sen tarkoituksena oli myös kuvastaa elämän jatkumoa ja sitä, että vaikeistakin ajoista on mahdollista päästä yli ja löytää tie parempaan. Tämä oivallus sai myös asiakkaalta hyvän vastaanoton ja he syttyivät sille jopa meitä innokkaammin.

 

Palatkaamme takaisin nimen pariin. Yhdessä asiakkaan kanssa loimme seuraavanlaiset kriteerit tulevalle nimelle.

 

* Suomenkielinen

* Lyhyt ja ytimekäs (helppo muistaa)

* Aiheeseen liittyvä, muttei liian kaukaa haettu

* Ei aiheuta vaaraa sivuilla käyville

* Moniulotteinen

* Neutraali ja sopiva kaikille kohderyhmille

* Helposti lähestyttävä

 

Nämä ovat asioita, joista suurin osa löytyi myös Niemisen kirjasta ja se vahvisti käsitystä siitä, että oikealla polulla ollaan. Kun yhdistimme kaaren ja nimen aarre olimme päässeet sekä meitä, että asiakasta miellyttävään lopputulokseen. Nimen luomat mielikuvat ja visuaalinen ilme on yhteydessä annettujen määritelmien kanssa muodostaen suhteen identiteetin kanssa.

 

Seuraava menee edellä puhutuista asioista ohi aiheen, mutta esseen loppuun lisään vielä teorian, johon olen törmännyt sekä tässä kirjassa, että Markkinoijan Tie – koulutusohjelmassa. AIDA -kaavan ideana on, että myyjä yrittää hallita asiakasta myyntikeskustelun aikana selvän kaavan mukaisesti. Myyjän ensimmäinen tavoite on herättää asiakkaan huomio. Tämän jälkeen tavoitteena on saada asiakas kiinnostumaan tuotteesta. Mielenkiinto on muutettava ostohaluksi, ja lopulta asiakas saadaan ostamaan tuote. MT:ssä teorian perään lisättiin vielä pari S-kirjainta (satisfaction ja service), jotta saadaan parannettua asiakaskokemusta entisestään.

AIDA-KAAVA

A = Attention, huomio

I = Interest, mielenkiinto

D = Desire, ostohalu

A = Action, aktivointi

(S = Satisfaction, tyytyväisyys)

(S = Service, palvelu)

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!