Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Voittajaksi!

Kirjoitettu 09.01.14
Esseen kirjoittaja: Aleksi Ihalainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myyjästä voittajaksi
Kirjan kirjoittaja: Hans Cristian Altmann
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ei voi muuta sanoa kuin, että tätä kirjaa ei pidä olla lukematta. Olit mitä mieltä tahansa, niin minussa se herätti niin paljon ajatuksia ja uusia mahdollisuuksia etten muista saaneeni näin paljon energiaa mistään kirjasta kuin tästä. Kaikkea en pysty tekstissäni kertomaan kirjasta, joten lue itse loput.

 

”Mitä tänään ajattelet, sitä teet huomenna.”

Leo Tolstoi

 

Miksi niin harvat myyjät esiintyvät voittajina?

  1. Häviäjät aliarvioivat valmistautumisen tarpeellisuuden.
  2. Häviäjän täytyy taistella egonsa kanssa.
  3. Häviäjät luulevat jo tietävänsä kaiken.

 

Itsellänikin huomaan vielä liian usein egon tulevan vastaan monissakin neuvotteluissa, jos en ole pääsemässä haluttuun lopputulokseen, ja keskityn liikaa siihen. Kun minun pitää keskittyä enemmän siihen, miten saan asiakkaalle parhaan ratkaisun, eikä sitä kun minua kohtaan on hyökätty, enkä pidä siitä. Se on vain hetkellinen tunnetila eikä siitä tarvitse välittää, koska asiakas saattaa tietämättään haluta asiaa mitä kerron hänelle. Jos jätän tavoitteeseen pyrkimisen kesken sen takia, että egoni on tärkeämpi kun saavutettu tulos, niin voi helvetti! Se täytyy vain pitää sisällä ja kysyä kysymyksiä, joilla voi aukaista keskustelun uudelle sivulle taas ja vapauttaa asiakasta.

 

Mitä voittajat tekevät toisin?

–       Voittajilla on monien onnistumisten ansiosta vahva itseluottamus.

–       Voittajat ovat valmistautuneet keskusteluun ja huokuvat siten varmuutta ja itseluottamusta.

–       Voittajat haluavat voittaa ja eivät vain luovuta kieltävien vastausten jälkeen.

–       He ovat joustavia ja käyttävät muita strategioita, jos ne eivät johda haluttuun tulokseen.

–       He puhuvat lupaavasta tulevaisuudesta ja tartuttavat tulevaisuuden innostuksen asiakkaisiin.

 

Kun puhutaan tiimin viemisestä eteenpäin, niin näen sen jokaisen vastuulla, jos jokainen pystyy edes hieman tartuttamaan toisiin voittajan asennetta, niin se ruokkii itseään kohti parempia suorituksia. Kirjassa puhutaan paljon asiakkaista ja miten voittajat vakuuttavat heidät. Aivan samalla tavalla minäkin vakuutan Tiimiakatemialla ja omassa tiimissäni itselläni, mikäli niin haluan ja tekoni sitä vastaavat. Se on aivan sama minkälaisessa tilanteessa tällä hetkellä olen/olet, kun ainut asia mitä voin muuttaa, niin olet sinä! Sen muutoksen voi tehdä koska vain, vaikka paskalla istuessa, kunhan vain päättää muuttua eikä kuuntele pessimistien kitinää.

 

Vain taistellen saavutettu menestys tuo voitontunteen!

  1. Taistele aina tietoisesti menestyksesi eteen!
  2. Ole ylpeä kaikista taistellen saavutetuista onnistumisista ja tee niistä mieleenpainuvia onnistumisen kokemuksia, jotta voit aina muistaa ne.
  3. Suhtaudu sitä vastoin epäonnistumisiin stoalaisella tyyneydellä erityisesti tunteilematta.

 

Toivon sinullakin olevan mahtavia voitontunteita elämäsi varrelta, mieti kaikkein suurinta voittoa/onnistumista hetki. Haluatko kokea niitä enemmän vai pysyä tasaisena suorittajana muiden joukossa? Minä en ainakaan todella halua olla tuntematta mitään, koska suurinta nautintoa ja menestystä tuovat ne hetket, jotka muistat vielä vuosienkin päästä. Tässä ”koulussa” on mahdollisuus päästä kokemaan hyvin erilaisia voitontunteita mitä muualla ei pääse, koska kaikki eivät ole koskaan kuuluneet mihinkään tiimiin/ryhmään joka tavoittelisi jotain.

 

Sinä olet täällä ja sinulla on mieletön tilaisuus! Hyödynnä se!

 

Yksi parhaimmista myynnillisistä voitoistani tuli viimevuonna marraskuussa, kun olimme 3 kk alustaneet keskusteluja sopimuksen syntymistä varten ja kun tuli neuvottelujen hetki niin kaikki tuntui menevän liiankin helposti ja pääsin kumauttamaan kongia 5 ½ kertaa. Tämä ei todellakaan tullut helpolla, vielä päivää ennen olin koko sunnuntain suunnittelemassa mitä sanon ja miten kerron asiat seuraavana päivänä. Kävin läpi joka asian: missä neuvottelut käydään ja varasin vielä toisenkin tilan jos joku vie ensimmäisen, sekä kaikki materiaalit olivat paperilla ja tikulla sekä sähköpostissa, vein jopa TV:n esitystä varten joka ei loppujen lopuksi toiminutkaan ja paperiset versiot tulivat tarpeeseen. Se tunne kun asiakas sanoi lopuksi ettei nähnyt mitään estettä sopimuksen syntymiselle oli aivan uskomattoman hieno ja sillä buustilla taidan vieläkin mennä eteenpäin kohti tavoitetta, joka odottaa ensikesänä Äijälänrannalla.

 

 

Optimismin voima

  1. Jatkavat, kun pessimistit jo lopettavat
  2. 2. Optimistit käyttävät hyväkseen kaikki tilaisuudet, jotka pessimistit jättävät näkemättä epäonnistumisen pelossa
  3. Eivät yritä vain kerran, vaan niin kauan kunnes onnistuvat

Pessimistien tunnistaminen on nykyisin tullut entistä helpommaksi, jonka vuoksi pyrin välttämään henkilöitä, jotka hakevat omalla negatiivisuudellaan muita siihen rypemiseen mukaan. En vain voi ymmärtää miksi pitää sellaista asennetta päällä, joka ei vie ketään eteenpäin. Tämä tosin tuo itselleni enemmän mahdollisuuksia, koska niin moni jättää tilaisuudet käyttämättä, jotka pyrin hyödyntämään parhaani mukaan. Mikään ei ole helpompaa kuin olla yrittämättä tai lähteä karkuun pelon tunteen hiipiessä puseroon. Myönnän itsekin sortuneeni siihen, mutta haluan siitä eroon mahdollisimman nopeasti, koska se hidastaa itseäni ja kehitystäni, pyrinkin tartuttamaan optimismia ihmisiin joilla se tuntuu välillä olevan vähän hukassa ja toivon muidenkin tekevän sitä minulle, jotta vaikutus voimistuu.

Tilastot ovat kaikkien pessimistien suosituin todistuskappale.

 

 

 

Uusien asiakkaiden hankinta puhelimitse:

Myyjistä säteilee heidän uskonpuutteensa. Silloin on aivan sama, mitä he ehdottavat asiakkaalle, he välittävät negatiivisen viestin.

Kuinka monesti olet ollut onnellinen kun kukaan ei olekaan vastannut sinulle?

  1. Käsittele asiakkaan sanomisia ja täydennä tai laajenna niitä.
  2. Tunnista asiakkaan avainsana ja paina se mieleesi.
  3. Älä väitä, vaan kysy.
  4. Älä vakuuta asiakastasi omalla mielipiteelläsi vaan tee hänelle tarjous.
  5. Älä tee päätöstä itse, vaan anna asiakkaan valita ja päättää. (luulla, että hän päättää)

 

Uusien asiakkaiden hankinta on yksi lempi puuhistani kun minulla on myyntitavoite asetettuna itselleni, Tiedän monien vieläkin olevan onnellisia kun he aloittavat myynnin ja soittavat jollekin, kun kukaan ei vastaakaan. Se on kaikkein helpoin tapa päästä pois tilanteesta, jossa tuntuu pelkoa ja ahdistusta, kun ei ole tutun ihmisen kanssa aloittamassa keskustelua. Tämä on yksi mahtava asia mitä pääsemme harjoittelemaan, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän tiimiyrittäjänä olo aikanamme. Monet välttelevät soittamista sillä verukkeella, että he ovat hyviä toisessa asiassa ja tekevät mielellään sitä! TOTTAKAI teet mieluiten sitä mitä osaat, mutta oletko täällä tekemässä sitä mitä osaat vai etsitkö hullun lailla sitä mitä et vielä osaa ja josta voit luultavasti pitää, niin paljon etten muuta enää halua tehdäkään, kun olet löytänyt sen mistä pidät.

 

Tänään sovin vuoden ensimmäisen tapaamisen asiakkaan kanssa, josta olen hyvin kiitollinen, kun olin tätä henkilöä tavoitellut 4 kuukauden ajan ja kun sain hänet vain langanpäähän, niin sovin heti tapaamisen. Olin lähettänyt hänelle ennakkomateriaalin etukäteen johon hän ei varmastikaan ollut tutustunut vielä sekuntiakaan! Mutta en antanut sen häiritä, kysyin oletko ehtinyt tutustua aiheeseen: – En ole ehtinyt kun täytyy tehdä tätä vuosibudjettia tässä vielä pariviikkoa. Tästä sain heti arvokasta tietoa häneltä, kun hän sanoi olevansa kiireinen vielä ainakin kaksi viikkoa. Seuraavaksi hän sanoi tutustuvansa aiheeseen myöhemmin ja palaavansa asiaan. Tässä vaiheessa ei saa koskaan päästää asiakasta lopettamaan puhelua, koska ei hän sitä aio lukea myöhemminkään. Sanoinkin, että tulen kertomaan kuun loppu puolella asiasta ja voimme käydä ehdotelman yhdessä läpi, jonka yhteydessä voit samalla kysyä kaikki kysymykset mitä tulee mieleen aiheesta. Tämän jälkeen hän alkoi myöntyä hieman ja lähdin heti seuraavaksi ehdottamaan 2 eri ajan kohtaa milloin hänelle kävisi, ja toisen hän valitsi. Tämän keskustelun päättämisestä tapaamiseen säästin itseltäni taas puhelin kuluja sekä aikaa, koska saan yhdellä käynnillä haluamani tuloksen. Näitä puheluita ei kannata hävitä vaan taistella itsensä tavoitteeseen, koska ne erottavat voittajat häviäjistä.

 

 

Ajateltavaa sinulle!

  1. Anna mielikuvituksesi lentää ja maalaile samalla mahdollisimman kauniilla väreillä, millaiseksi haluat tulevaisuutesi voittajana kuvitella.
  2. Määritä tarkkaan, missä tällä hetkellä olet ja mitä sinun on joka päivä tehtävä sen eteen, että myös saavutat nämä unelmatavoitteesi. Sillä ilman toimintaa kaikki unelmatavoitteet ovat vain illuusiota!
  3. Tarkista sitten, millainen odotuksentunne sinulla on. Usko menestykseesi tämänhetkisestä tilanteesta huolimatta, sillä se laukaisee valtavan motivaatioaallon! Hyödynnä sitä! Voittajat odottavat jo sinua joukkoonsa!

 

 

 

Osuuskunta Millio

Aleksi Ihalainen

aleksi@millio.fi

 

 

Tagit: , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!