Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

“If you don’t have time – sleep faster” on fraasi, minkä lähes jokainen on kuullut kuuluisan hyper suorittaja Arnold Schwarzeneggerin motivaatiopuheista. Onko asia kuitenkin aivan niin? Kuuluisan ja koristellun urheilulääkäri Aki Hintsa sanoo tähän: ”No jos, et halua käyttää koko aivokapasiteettiasi”. Aki on viettänyt suuren osan elämästään seuraten ja valmentaen maailman huippuja urheilun ja sittemmin bisneksen saralla. Aki on niin sanotusti henkilö, joka kutsutaan paikalle, kun kakka osuu tuulettimeen.

 

Voittamisen anatomia on kirja, mistä tiimikaverini Samuel on pauhannut jo tovin ja suositellut minulla. Ensimmäisten sivujen jälkeen ymmärsin miksi. Background tarinana olen ollut jo peruskoulusta lähtien huono priorisoimaan unta ja tuntuu, että aivoni herää iltasin kehittelemään kaikenlaista. Kärsin nuorena telivoimistelussa erilaisista kroonisista urheilijan vammoista, mitkä estivät muun muassa permanto telineen harjoittelun lähes kokonaan. Nukahdin treeneihin mennessä lähes aina metroon väistämättä. Myöhemmin loukkasin kyykätessä polveni, mikä kummitteli monta vuotta. Yritin erilaisia kuntoutusmenetelmiä, mutta mikään ei auttanut. Tiimiakatemian ensimmäisen vuoden aikana minusta tuntui, että olin palamassa loppuun bisneksen pyörittämisen ja tavoitteellisen urheilun keskellä. Ajattelin, että nyt loppu ja päätin ottaa yhden viikon, jonka prioriteetti on nukkua yksinkertaisesti mahdollisimman paljon. Yhden viikon, jonka jälkeen krooniset polvikipuni lähtivät jäädäkseen. Tunsin itseni hölmöksi.

 

Tämä muutti suhtautumistani uneen. Ajan kanssa oivallus kuitenkin unohtui ja pienet vaivat palasivat. Samuelin höyryämisestä otin Voittamisen anatomian kuunteluun äänikirjana –  tunsin itseni jälleen hölmöksi.

 

Aki Hintsa käsittelee kirjassaan kaikenlaista, mutta uni ja lepääminen sai ainakin itselleni suurimmat kolahdukset. Ihminen selviää ilman ruokaa viikkoja, ilman vettäkin päiviä, mutta ilman unta ei selviä montaakaan vuorokautta. Unen voi siis ajatella olevan vettä – niin sanottua elämän eliksiiriäkin tärkeämpää ihmisellä. Miksi sitten uni saa niin pienen merkityksen yhteiskunnassamme. Lyhyistä unista on muodostunut jopa tietynlainen ylpeyden aihe, mitä menestyvät ihmiset, kuten itse iso Arska hehkuttavat. Itse näen sen niin, että kaikelle on paikkansa ja elämä kuuluu olla jaksotettua. On aikoja jolloin pistämme itsemme koetukselle ja aikoja jolloin rakennamme itseämme elinvoimaisemmaksi ja valmiiksi seuraavaan koetukseen. Urheilijatkin palaavat kauden jälkeen rakentamaan itselleen mahdollisimman hyvän perustuksen vaihtaen ja lisäten kuormitusta asteittain, jotta olisivat kovimmassa iskussa kilpailukaudella.

 

Sama pätee myös liike-elämässä. Hakaten koko ajan rajoitinta vastaan, suorituskyky ei ole lähelläkään optimia ja tarpeeksi tätä jatkaessa palaa loppuun. Jos sinulla on hyvät perustukset toimit fyysisesti ja henkisesti optimaalisesti sekä olet valmis ilmiömäisiin suorituksiin tarpeen tullen. Olet yksinkertaisesti viisaampi ja terveempi.

 

 

Peruspilarit

 

Mikä saa ihmiset toimimaan oikein, niin muita, kuin myös itseään kohtaan? Aki Hintsa puhuu siitä corena, jonka keskiössä on kolme kysymystä.

 

  1. Tiedätkö, kuka olet?
  2. Tiedätkö, mitä haluat?
  3. Hallitsetko omaa elämääsi?

 

Kun ihminen osaa vastata näihin kysymyksiin, on häntä hyvin vaikea hetkauttaa. Jos, et tiedä kuka olet, on hyvin vaikea elää omien arvojen mukaista mielekästä elämää. Näen aivan liikaa ihmisiä, joilla ei ole mitään kontrollia elämästään. Tällöin heidän elämä yhtä reagointia, stressiä ja lyhytaikaisien mielihyvien tavoittelua.

 

Mikä on sinun ja yrityksesi tarkoitus? Simon Sinekin sanoin ”people want to make meaning”. Vasta, kun sinulla tai on tarkoitus, voit vapauttaa koko potentiaalisi. Kun työsi tarkoitus on yhteydessä omaan tarkoitukseesi olet yrityksesi kanssa pysäyttämätön.

 

Vasta tietäessäsi vastauksen kahteen ensimmäiseen kysymykseen, voit alkaa hallita omaa elämääsi. Hintsan mukaan nämä ovat avain pysyvään merkitykselliseen muutokseen ja tavoitteiden saavutukseen.

 

Itse jaottelen elämän peruspilarit yksinkertaisesti kolmeen osaan. Uni, ravinto ja liikunta. Hintsa puhuu muistakin alueista, mutta nämä kolme ovat edellytys niihin. Ilman et olisi hengissä. Uni, kuten äsken mainitsin on mielestäni kaikkein tärkein. Ravinto on taas polttoaine, josta koostut. Olet mitä syöt. Ei ole niinkään ihme, että ravinto vaikuttaa kaikkeen työpaikalta kiikkutuoliin, myös käyttäytymiseen. Liikunnasta, joku voisi sanoa, että ilman sitä selviää. Ei selviä. Ilman liikuntaa, ei kehosi pysy toimintakykyisenä. Toinen asia mitä harvoin ajatellaan on, että ilman liikuntaa alat kuolla myös henkisesti. Ihminen on kehittynyt vaeltelevaksi, koko ajan liikkeessä olevaksi. Ei olekaan ihme, että näillä on suora linkki toisiinsa. Hintsa kannustaakin lisäämään päivän joka askareisiin liikuntaa. Se voi esiintyä vaikkapa kävelypalaverin, seisomapöydän tai työmatkaliikunnan muodossa.

 

“Uusimpien tutkimusten valossa on jopa perusteltua väittää, että urheilua harrastamaton, mutta koko päivän jaloillaan oleva, paikasta toiseen kävelevä myymäläapulainen viettää terveellisempää elämää kuin viidesti viikossa tunnin urheileva, mutta päivät toimistotyössä istuva henkilö.”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!