Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Voittamisen anatomia

Kirjoitettu 22.04.18
Esseen kirjoittaja: Elina Tolppi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia
Kirjan kirjoittaja: Oskari Saari
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Menestys on hyvinvoinnin sivutuote

Kirja, joka muistutti, kuinka tärkeää onkaan syödä monipuolisesti, liikkua ja nukkua tarpeeksi. Virkeänä on paljon tehokkaampi ja muiden kanssa työskentely on huomattavasti kivempaa. Väsyneenä pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat suurilta ja helposti tiuskii muille ihan turhista asioista. On tärkeää pitää huolta omasta fyysisestä terveydestä. Ilman fyysistä terveyttä emme jaksa edes henkisesti. Voittamisen anatomia muistutti, kuinka ilman terveyttä meillä ei oikeastaan ole mitään. En usko, että kukaan voi menestyä ilman kunnon lepoa ja palautumista. Uskon, että kaikki tietävät, kuinka tärkeää terveys todella on. Silti liian usein me teemme asioille vasta jotain sitten, kun on jo liian myöhäistä. Miksi emme ennaltaehkäise vaan heräämme todellisuuteen vasta, kun jotain on jo tapahtunut.

Aki Hintsan mukaan hyvinvointi lähtee coresta eli kaiken ytimestä. Ytimeen kuuluu kolmen kysymyksen ymmärtäminen:

Tiedätkö, kuka olet? Yleensä, kun esittelemme itsemme, kerromme ikämme, koulutuksemme, harrastuksemme ja jotain perheestämme. Nämä eivät kuitenkaan kerro mitään meistä ihmisinä. On tärkeää tuntea omat arvonsa, sillä todellisuudessa vahva identiteetti perustuu arvoihin.

Tiedätkö, mitä haluat?

  1. Oletko tyytyväinen siihen, mihin käytät aikaasi? Tavallaan kyllä, tavallaan en. Olen oppinut viimeisen vuoden aikana käyttämään aikaani paremmin. Olen löytänyt paljon erilaisia “työkaluja”, kuinka saan tehtyä ensin tärkeimmät asiat ja sitten vasta muut. Työn ja vapaa-ajan tasapainottaminen on kuitenkin edelleen vaikeaa. Välillä vapaa-aikaa on liian vähän ja välillä on vaikeaa tehdä töitä tarpeeksi, kun vapaa-ajan menot vievät liikaa aikaa.
  2. Ovatko tavoitteesi pysyviä vai vaihtuvatko ne usein? Lyhyen aikavälin tavoitteet ovat pysyviä, mutta pitkän aikavälin tavoitteet muuttuvat minulla vielä jatkuvasti.
  3. Vaikuttaako muiden ihmisten päätökset ja valinnat voimakkaasti omiisi? Ennen vaikutti todella paljon ja nykyään ei juurikaan. Kun ymmärsin, kuinka paljon muut vaikuttavat omiin päätöksiini, aloin kiinnittää tähän enemmän huomiota. On hyvä kysyä muiden mielipiteitä, mutta lopullinen päätös on lähdettävä itsestä.

Tiedätkö, mikä on seuraava askel elämässäsi?

En todellakaan tiedä. Tiedän monia seuraavia pieniä askelia mutta en osaa sanoa, mikä on seuraava the askel. Eikä tuo toisaalta haittaakaan tällä hetkellä. Nyt on aika kokeilla, nähdä ja oppia. Uskon, että seuraava askel selviytyy, kun opin tuntemaan omat vahvuuteni ja mielenkiinnonkohteeni kunnolla.

Hallitsetko omaa elämääsi? Kysymys ei todellakaan ole helppo. Hintsan mukaan arvoista ei ole mitään hyötyä, jos ne eivät näy käytännössä. Tekemiseni ei aina vastaa omia arvojani, joten vastaus on, että en hallitse elämääni täysin. Parhaimmillaan intohimo ajaa eteenpäin, arvot ohjaavat ja tyytyväisyys tasapainottaa. Lause sai ymmärtämään, kuinka tärkeää on tunnistaa omat arvonsa ja toimia niiden mukaan.

4-3-2-1

4-3-2-1 on energiatasojen hallintaan tarkoitettu viikkomalli. Olemme puhuneet paljon siitä, kuinka tärkeää suunnitelmallisuus on. Puhuessamme epäonnistumisista suunnitelmallisuuden puuttuminen on ollut yksi suurimmista ja yleisimmistä tekijöistä, miksi jokin asia on lopulta epäonnistunut.

4 – Tee neljä hyvää työtuntia päivässä. Tämä ei tarkoita, että töitä tulisi tehdä päivän aikana vain neljä vaan, että tekee neljä tuntia jotain itselle merkityksellistä työtä. Tuollainen työ antaa valtavasti energiaa ja sen myötä jaksaa tehdä niitä ei niin mukavia töitäkin. Välillä ne epämiellyttävät pakolliset tehtävät kasautuvat yhdelle päivälle, jolloin työnteko tuntuu tylsältä puurtamiselta eikä asiat tunnut etenevän. Jakamalla työt niin, että päivässä on sekä itselle mieluisia hommia että niitä vähemmän mieluisia, jaksaa paremmin. Jokainen työpäivä tuntuu näin hyvältä.

3 – Aseta kolme tavoitetta viikossa. Olemme Waistossa ottaneet tämän jo käyttöön ja ainakin omalla kohdallani tavoitteiden asettaminen on ollut toimivaa. Asettamalla lyhyen aikavälin tavoitteita tekemisessä pysyy tietty suunta. On kuitenkin tärkeätä, että tavoitteet ovat oikeanlaisia. Ne eivät voi viikkotasolla olla liian suuria ja on tärkeää, että ne ovat konkreettisia ja ohjaavat tekemiseen. Kun yhdessä jaamme toisillemme omat tavoitteemme, voimme kysellä niiden perään ja auttaa toinen toisiamme saavuttamaan ne. Omalla kohdallani pyrin asettamaan tavoitteita koskien asiakkaita ja kirjapisteitä. Jatkossa voisin asettaa vielä yhden tavoitteen koskien henkilökohtaista elämää. Näin työ ja henkilökohtainen elämä pysyisi paremmin tasapainossa.

2 – Kaksi askelta mielen tyhjentämiseksi. Askel 1: Kirjaa ylös kaikki muistettavat asiat. Askel 2: Varaa aikaa tehtävien asioiden läpikäymiseksi. Itse asiassa juuri tänään minulle tuli sellainen tunne, että tekemistä on niin paljon, että en tiedä, mistä edes aloittaa. On helpottavaa kirjoittaa kaikki tehtävät ylös. Se auttaa hahmottamaan, kuinka paljon tekemistä on, mikä on tärkeää nyt ja mitä voi mahdollisesti delegoida muille. Jo listan tekeminen helpottaa stressiä ja kun tehtäviä saa yksi kerrallaan tehtyä, tekemisessä pysyy järkevä suunta. Tekemällä vähän ensin yhtä sitten toista olo ei helpotu yhtään. Asia, jossa voin vielä petrata, on pienienkin tehtävien kalenteriin merkkaaminen. Lista on toimiva, mutta on tärkeää myös järjestää aikaa tehtäville.

1 – Yksi iso ja kunnianhimoinen kysymys päivässä. Mielessä tulisi olla vain yksi iso kysymys kerrallaan. Vastausta ei kannata yrittää miettiä väkisin, vaan antaa sen putkahtaa esille ajan kanssa.

Voittamisen anatomia on loistava kirja. Se muistutti siitä, kuinka perusasioiden tulee olla kunnossa. Kun olemme terveitä ja voimme hyvin, pystymme melkeinpä mihin tahansa! Core ja 4-3-2-1 viikkomalli olivat tämän kirjan suurimpia kolahduksia, sellaisia, jotka voin viedä sellaisenaan käytäntöön.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!