Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

What am I doing

Kirjoitettu 03.10.18
Esseen kirjoittaja: Matias Saarinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Lean Startup
Kirjan kirjoittaja: Eric Ries
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Eric Ries’in kirja The Lean Startup (2011) käsittelee startup -yrityksen johtamista sen alkuvaiheessa sekä kertoo myös miksi samoja periaatteita voidaan noudattaa jopa maailman suurimmissa yrityksissä. Se kertoo miksi startup -yrityksen tuotetta tai palvelua pitäisi ajatella kokeena, jonka avulla asiakas voi ilmaista tarpeitaan ja toivomuksiaan. Tämä aukaisee mahdollisuuden kehittää tuote lähes alusta asti asiakkaan toiveiden mukaiseksi, jolloin säästetään aikaa ja resursseja.

Kirjan aihe voidaan tiivistää yhteen lauseeseen: ”Kuinka voimme oppia nopeammin mikä toimii ja hylätä sen mikä ei.”

Ries on koonnut kirjaansa laajan kokoelman esimerkkejä ja kokemuksia, jotka auttavat lukijaa ymmärtämään aiheen tärkeyden. Kirjan alussa käsitellään yrityksen ensiaskeleita, kuinka tuotetta on parasta lähteä kehittämään. Tähän Ries pystyy kertomaan oman kokemuksensa kautta, miksi tuotetta ei kannata tehdä ensin alusta loppuun ja sen jälkeen kysyä asiakkailta kuinka toimiva tuote on. Hänen ensimmäiset startup -yrityksensä tekivät juuri näin. He käyttivät paljon aikaa ja resursseja huomatakseen vain, että heidän valmis tuotteensa ei miellytä asiakkaita. Yrityksen ja erehdyksen kautta hän oppi, miten tuote saadaan muovattua asiakkaille arvokkaaksi ja toimivaksi.

Ideana on ottaa asiakas osaksi tuotekehitystä heti, kun tuotteesta ollaan muodostettu mahdollisimman yksinkertainen prototyyppi. Yhdessä asiakkaiden kanssa tuotteesta voidaan rakentaa sellainen, mikä tyydyttää asiakkaita ja tuo tuloja yritykselle. Näin vältytään ajan ja resurssien tuhlaamiselta tuotteen ominaisuuksiin, joilla ei ole arvoa.

Yksi vaikuttavimmista Lean Startup -kasvuista on tapahtunut nykyään globaalisti tunnettavalla sovelluksella Dropbox. Ries’in blogin löydettyään Drew Houston, Dropboxin toimitusjohtaja, alkoi iteroimaan tuotettaan asiakkaiden kanssa löytääkseen, mitä he oikeasti halusivat. Käyttämällä Lean Startup -periaatteita hän kasvatti Dropboxin käyttäjien lukumäärää sadasta tuhannesta yli neljään miljoonaan vain viidessätoista kuukaudessa. Samankaltaisia tuloksia Lean Startup on teettänyt yrityksille nimeltä Wealthfront, Grockit, Imvu, Votizen ja Aardvark.

Kirjassa on aivan järkyttävä määrä kallisarvoista tietoa, jota on vaikeaa, lähes mahdotonta tiivistää vain muutamaan virkkeeseen. Se sukeltaa syvälle yrityksen toimintaan, tuotekehitykseen ja johtamismenetelmiin. Kehotan jokaista yritystoiminnasta kiinnostunutta lukemaan kirjan ja palaavan siihen useita kertoja. Luen varmasti kirjan useampaan kertaan ja pyrin soveltamaan sen arvokasta tietoa käytäntöön.