Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

World Wide Rave – David Meerman Scott

 

Tähän asti paras akatemialla lukemani kirja, ehdottomasti. Kirja kertoo, miten oikeasti saadaan aikaan maailmanlaajuinen ilmiö. En tiedä johtuuko oma innostukseni kirjaan vain siitä, että se on englanniksi, vaiko siitä, että englanniksi kirjoittavat ovat vain parempia kirjoittamaan. Kirjoittaja on suunnannut tekstinsä juuri lukijoille, mikä tekee kirjasta erittäin hauskan ja jopa mukavan.

 

Kuitenkin, tämä pienikokoinen kirja antaa jokaisella sivullaan jonkin esimerkin ja haasteen lukijalle. Mikäli tahtoo saada aikaan maailmanlaajuisen ilmiön, haasteet sekä vinkit kannattaa ottaa avosylin vastaan. Jopa kirjan lopussa on kunnon litania haasteita listattuna.

 

World wide rave koostuu näistä seuraavista otsikoista:

  • Nobody cares about your products (expect you)
  • No coercion required
  • Lose control
  • Put down roots
  • Create triggers that encourage people to share
  • Point the world to your (virtual) doorstep,

jokainen otsikko sisältää esimerkit jo menestyneiltä yrittäjiltä sekä jollain tapaa merkittäviltä henkilöiltä. Ilmiötä haluavalle annetaan suoraan sanoen hyvät eväät tehdä se. Omasta mielestäni kannustava tyyli on juuri se paras tyyli, miten voi saada lukijat innostumaan.

 

Ilmiön rakentamiseen muutama vinkki:

  1. Ota yhteys faneihin/asiasta kiinnostuneihin
  2. Kerro tarina suoraan kiinnostuneelle
  3. Tee siitä mielenkiintoinen ja helposti somessa jaettava
  4. Kuuntele asiakkaiden ongelmia, älä puhu tuotteestasi

 

Virtuaalinen markkinointi kannattaa nykypäivänä aina. Se on helppoa ja se voi levitä erittäin nopeasti. Mikäli keskustelu ”sinusta” muuntuu negatiivisen oloiseksi, kannattaa silloin hypätä mukaan keskusteluun ja yrittää saada se taas positiiviseksi omilla kirjoittamillaan kohdilla. Positiivinen sisältö ja huumori ovat niitä, jotka kiinnostavat ihmisiä. Myös kömmähdykset ja draama ovat koukuttavia.

 

Kysymyksiä, jotka voivat helpottaa omaa World wide raveasi:

  1. How many people are exposed to your ideas?
  2. How many people are downloading your stuff?
  3. How often are bloggers writing about you and your ideas?
  4. (And what are those bloggers saying?)
  5. Where are you appearing in search results for important phrases?
  6. How many people are engaging with you and are making the choice to speak to you about your offerings?

 

Pari esimerkkiä oman ilmiönsä luojista:
Esim. 1
Cities I’ve visited
– ystävät huomasivat lomakohteen listaamisen toisen ystävänsä sivuilla, ja halusivat itsekin listata kohteensa. Ohjelmasta tuli nopeasti suosittu.
Esim. 2
Thehairstyle.com
– sai suosiota nopeasti, sillä mikäli halusi vaihtaa hiustyyliä, sen pystyi tekemään koneella helposti ilman parturikäyntiä ja myöhempiä katumuksia.

Muitakin esimerkkejä löytyy, mutta näistä kahdesta itse kiinnostuin.

 

Tämän kirjan voisi yhdistää Learning Circukseen, mikäli haluaa tehdä matkasta ilmiön. Katsotaan, miten käy. Jopa vloggaajille on omat ohjeet, jotta videoita katsoisi mahdollisimman moni. Suosittelen tätä jokaiselle, joka haluaa hieman potkua ilmiön suunnitteluun.

 

Katso: lopussa olevat haasteet. How will you create a WORLD WIDE RAVE?

 

 

– Stop making excuses –                   – Be first and be fast ! –

 

 

http://www.worldwiderave.com/

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!