Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yksi elokuva, sata elämystä

Kirjoitettu 22.04.14
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändit kilpailuetuna
Kirjan kirjoittaja: Hannu Laakso
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändit kilpailuetuna

Sini Ahonen, 2014

 

Brändit kilpailuetuna kirjaa mainostetaan alan perusteoksena. Ehkä se jäikin nyt vähän sille tasolle. En ole juurikaan lukenut markkinointiin liittyviä kirjoja Markkinoijan tie -koulutusohjelman jälkeen, koska kirjat tuntuivat toistavan jo opittuja asioita. Nyt meillä on kuitenkin Tour de Filmin kanssa aivan uudellainen haaste, kun kokeilemme kiinteässä pisteessä näytösten näyttämistä, ja uusi kokeilu vaatii uudenlaista markkinointia.

Myönnettäköön, ettei tämä kirja juuri herättänyt uusia ajatuksia. Kirja keskittyi selvästi tunnettavuuden rakentamiseen esimerkiksi telkkarin ja radion kautta, kun me tarvitsisimme vähän pienemmän budjetin ratkaisuja asiakkaan koukuttamiseen. Kirja valinta oli siis selvästi väärä, mutta kirjoittelen silti tunnettavuuden rakentamisesta.

 

Tunnettavuuden rakentaminen

Brändin tunnettavuutta voidaan lähteä kasvattamaan kahdeksan elementin avulla.

  1. Ole erilainen
  2. Slouganin ja tunnusmelodian käyttö
  3. Symbolin käyttö
  4. Mediajulkisuus
  5. Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi
  6. Brandin laajennukset
  7. Linkkien luominen
  8. Toistaminen

 

Meille näistä sopivat erilaisuus, slougani ja linkkien luominen, joten kerron niistä seuraavaksi vähän tarkemmin.

Ole erilainen

”Erilaisuus ei ole idea, eikä itse tarkoitus. Se ei ole myöskään tavoite, joka määrää brändin rakentamisen suunnan. Erilaisuus on keino luoda tunnettuutta erottumalla muusta toimialan mainonnasta”

Jokainen meistä on varmasti nähnyt joskus mieleenjäävän mainoksen. Itse esimerkiksi muistan aina mainoksen, jossa pikku poika pesi kavereidensa kolmipyöriä astianpesukoneessa. Kuinka monelle tulee mieleen kertoa astianpesukoneen tilavuudesta tuolla tavalla?

Tour de Filmin kilpailijoiksi ovat osottautuneet uudet elokuvat ja uusia elokuvia esittävät elokuvateatterit. Mainonnassa olisi siis syytä tuoda selkeästi esille mustavalkoisten kaitafilmien tunnelmallisuus, ajan kiireettömyys sekä elokuvanäytöksen sosiaaliset puolet. Kesän näytöksissä olennainen osa elämyksellisyyttä oli väliajalla ja näytöksen jälkeen syntyneet keskustelut. Asiakkaat kertoivat meille ja toisilleen ensimmäisitä elokuvakokemuksistaan ja muistelivat ukin vanhaa projektoria. Kuinka usein sinä olet jäänyt elokuvan jälkeen keskustelemaan muiden katsojien kanssa kokemuksesta?

 

Slouganin ja tunnusmelodian käyttö

”Hyvä slougan ja tunnusmelodia vat olla tunnettuuden rakentamisessa ratkaisevan tärkeitä elementtejä”

Soiko päässäsi usein mainoksista tuttuja biisejä? Sanooko ’Connecting People’ sinulle jotain? Jos vastasit molempiin kyllä, tiedät mitä tällä haetaan takaa.

Meillä ei Tour de Filmissä ole varaa TV tai radio mainoksiin, mutta voihan tunnusmelodia löytyä netistäkin. Ehdottomasti käytetyimpiä ääniämme ovat olleet vanhan projektorin naksutus ja musta valkoelokuvista tuttu elokuvien alun numerolaskenta. Kuvasin pääsiäisenä päälle 400 kuvaa maitotonkan seikkailuista ja siitä asti minulla on soinut päässäni ”…katson maalais maisemaa ja ymmärrän, kuinka onnellinen voikan olla hän, joka täällä vaan saa aina asustaa…”. Minun tekisi mieli yhdistää se tuleviin näytöksiin Hilja-maitotytöstä, mutta minun täytyy ensin selvitellä vähän tekijänoikeusasioita. Ehkä näin lyhytluontoiselle hommalle tunnusbiisistä ei ole hyötyä, mutta voisimme miettiä esimerkiksi jonkun tietyn kappaleen käyttämistä jokaisen videon taustalla.

Slougania olemme miettineet aikaisemminkin. Törkeä lupaus on aina hauska idea. Rakettipäivien leijonanluolaan kehitimme slouganin ”yksi elokuva, sata elämystä”. Silloin suunnittelimme elokuvateatteria, jossa auditorion penkit olisi korvattu sohvilla, autonpenkeillä, tyynyillä ja kaikella muulla mikä kelpaa istumiseen. Katsoja olisi voinut valita joka kerta erilaisen kokemuksen.

Nykyisessä konseptissa näytämme elokuvia ravintolan kellarissa. Tällä hetkellä annamme painoarvoa tunnelmallisuudelle ja lämminhenkisyydelle. Mainonnassa tartun Hiljan takia erityisesti maalaisromantiikkaan. Slougania en ole vielä keksinyt, mutta yhteistyökumppanimme toivoi mainoslauseiden olevan esimerkiksi ”Paloa taunon kanssa” tai ”maalaisromantiikkaa Hiljan kanssa”.

 

Linkkien luominen

Linkit yhdistävät mainoskampanjan tuotteeseen esimerkiksi tuttjen kasvojen tai paketin kautta.

Aijon julkaista tonkan seikkailu kuvia säännöllisesti viimeisen näytöksen loppuun saakka. Kuvissa esiintyvä maitotonkka on samanlainen kuin elokuvassa käytetyt maitotonkat, joita Hilja kuljettaa pävittäin. Toisen linkin rakennamme vanhojen mainosten ja uusien näytösten välille käyttämällä uusissa materiaaleissa alkuperäisen mainoksen värimaailmoja ja tekstityylejä.

Kun tarina jatkuu seuraavan elokuvan myötä voidaan esimerkiksi kuvata samassa ympärstössä uusi elementti tai tehdä sama kampanja uudella teemalla. Näin luodaan linkki ainakin kamppanjoihin.

 

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!