Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yksinkertaista! Ota oppia parhaasta

Kirjoitettu 24.05.15
Esseen kirjoittaja: Samuel Saukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Insanely Simple
Kirjan kirjoittaja: Ken Segall
Kategoriat: 1. Oppiminen, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.01. Oppiminen, 9.03. Yrittäjyys, 9.04. Johtaminen, 9.06. Markkinointi, 9.07. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viharakkaus suhde Steve Jobsia ja Appela kohtaan
”Life is combination of skill and luck. I won’t claim to be the most skilled person in my profession, but I’m definitely one of the luckiest.” © Ken Segall

Tuntuu, että joka puolelta kuulu Apple esimerkkejä. Tai Steve Jobs. Olen jo oikeastaan hajoillut siihen, kun puhujat tapahtumissa ottaa Apple esimerkin. Siinä tilanteessa täytyy muistaa, että muille nämä asiat voivat olla uutta. Sitä paitsi siihen on helppo verrata. Kaikki tietävät nämä. Ja tietoa löytyy niin paljon. Ja eihän siinä ole mitään järkeä ottaa esimerkkejä henkilöistä tai yrityksistä, jotka eivät ole edelläkävijöitä tai maailman parhaita. Apple nyt sattuu vain olemaan kautta aikoihin maailman arvokkain brändi. Näin windows käyttäjänä on pakko tunnustaa, että kun Apple tekee jotain, niin muut seuraavat perässä. Kosketusnäyttöpuhelimet, ohuet läppärit, yksinkertaistaminen jne. Nytkin kirjoitan esseen Asus Zenbookilla, joka on oikeastaan vain matkittu Windowsversio Applen Macbook Airista.

Koska parhaista kannattaa ottaa oppia, niin otettiin lukuun yksi lukuisista kirjoista, jotka on kirjoitettu Jobsista tai Applesta. Näitä alkoi ilmestymään varsinkin lähellä tai jälkeen Jobsin kuoleman. Näin monimutkaisessa maailmassa se pärjää parhaiten, kuka osaa yksinkertaistaa asioita. Tiedäthän tunteen, kun juttelet jonkun alan asiantuntijan kanssa. Hän puhuu semmoista insinöörikieltä ammattisanontoineen ettet ymmärrä yhtään mitään. Todennäköisesti hämmentyneisyyden vuoksi epävarmuus iskee ja pointti jää saamatta tai kaupankäyntitilanteissa itse ostospäätös. Nyt itse Applen yksinkertaistamisen maailmaan:

Yksinkertaista!
Every one Apple´s revolutions was born of the company’s devotion to Simplicity.
Leadership, vision, talent, imaganitaion, and incredibly hard work may have just a bit to do with it.
Just understand that SImplicity is more than a goal it’s skill.
Simplicity is the love child of two of the most powerful forces in business: Brain and Common Sense.

Tiedätkö vastaavaan tilanteen: Sinulla on mahtava keskustelu käynnissä. Keskustelukumppani heittää todella hyvän pointin. Pienen miettimistauon sijaan, hän heittää toisen perään. Kolmannen. Neljännen. Suu käy, eikä taukoa näy. Yrität todella kuunnella, ettei ajatus karkaisi. Haluaisit miettiä ensimmäistä pointtia kunnolla, mutta mietittäväksi tulee monta muutakin. Nämä jälkimmäiset pointit vievät merkityksen ensimmäisistä. Lopputuloksena olet ärtynyt, puutunut ja hämmentynyt, eikä mieleesi jäänyt mitään.

Eli yksinkertaistaminen toimii missä tahansa, missä ihmiset työskentelevät. Oli se sitten uusi tuote, tai kahvipöytäkeskustelu. Pointtisi ymmärretään nopeammin ja muistetaan helpommin, kun sitä ei peitetä muilla pointeilla. Sama asia työkulttuurissa, organisaatiossa, tuotteessa. Siksi Jobsille oli tärkeää, että iPhonessa on vain yksi nappi.

Yksinkertaisuudella mymmirahat
Tässä monimutkaisessa maailmassa olisi hyvä, jos olisikin vain se yksi nappi. Sitä painamalla asiat menisivät niin kuin pitää. Oikea maailma ei toimi niin. On oikeastaan helpompi olla monimutkainen, kuin yksinkertainen. Monimutkaisena oleminen on helppoa. Yksinkertaisuus vaatii älyttömästi duunia. Ja se ei tapahdu itsestään. Ollakseen yksinkertainen, täytyy olla mestari. Eli monimutkaiset ja sekavat ajatukset ja ajankäyttö täytyy saada tehokkaaksi ja yksinkertaiseksi.

Olemme Mittavan kanssa siinä vaiheessa, että pitäisi tietää, mistä saamme rahat maailmanympärysmatkaa varten. Me pojat olemme hyvinkin ajatteluorientoituneita. Hienojen ideoiden vieminen käytäntöön vie aikaa. Me vain tuotamme lisää ja lisää ideoita. Hiomme, hiomme ja hiomme. Itse käytännön testaaminen kärsii tämän takia. Seuraava teksti kirjasta kolisee hyvin meidän tilanteeseen:

”People think focus means saying yes to the thing you’ve got to focus on. But that’s not what it means at all. It means saying no to the hundred other good ideas that there are. You have to pick carefully. I’m actually as proud of the things we haven’t done as the things we have done. Innovations is saying no to a thousand things.”

Yksinkertaisuuden parhaat kaverit: Pienet ryhmät ja älykkäät ihmiset
Yksinkertaisuus ja vähäisyys ei liity pelkästään ideoihin, vaan myös projektiryhmiin. Suoraan kirjasta Suomennettuna: Aloita aina pienellä ryhmällä viisaiden ihmisten kanssa ja säilytä ne pienenä. Aina kun ryhmän koko suurenee, yksinkertaisuuden sijaan monimutkaisuus ottaa vallan. Esimerkiksi tämän vuoksi monet pinkkuvuoden projektit liian suurella projektiryhmällä kariutui. On elintärkeää, että tässä pienessä ryhmässä on kaikista keskittyneimmät, motivoituneimmat ja fiksuimmat. Tämä takaa sen, että työnlaadusta tulee parasta mahdollista.

”I can’t remember more than hundred first names, so I only want to be around people that I know personally.” Steve Jobs

Ideoiden eliminointi
Olimme tiimimme kanssa Inspired In Finland idea-kilpailussa. 4 Ideaa tiimistämme pääsi jatkoon. Kaksi niistä pääsi top 3 ja tulee voittamaan paljon rahaa. Joko 1000€, 2000€ tai 3000€ per idea. Siellä saimme myös koulutusta alansa parhailta. Meille luennoitiin Innovaatiosta, tuotteen elinkaaresta ja viestinnästä. Löysin muistiinpanoistani muutaman lauseen, jotka tukevat hyvinkin Jobsin ajatusmaailmaa siitä, kuinka tärkeää on eliminoida osa ideoista.

”Uusi idea on aina vaarallinen. Koska se vetää peräänsä. Se villitsee. Ideahan on vain 1% luovaa prosessia. Siksi ne harvoin toteutuvat. Ideat vaativat raakaa työtä, jotta ne voisi kääntyä innovaatioksi.”

Tässä kevään aikana on meinannut Mausterosvoille käydä samoin. Uusia innostavia ideoita on tullut päähän, ja itse käytännön toteuttaminen on jäänyt vähäiseksi. Liikaa uusia ajatuksia ja ideoita. Reissaaminen on sotkenut pääni.

Toisaalta. Mietitään projekteja. Moni niistä kaatuu. Miksi? Loppujen lopuksi kukaan ei ollut innostunut ideasta tai uskonut siihen. Tuolla Inspired In Finlandin koulutuksessakin kerrottiin, että nimenomaan idean omistaminen vie asiat eteenpäin. Ideassa tarvitaan aina se jolle, se on rakas visio. Niin kuin Mausterosvot oli minulle. Tähän yksi kysymys: Mieti kuinka monta asiaa on jäänyt toteuttamatta, kun olet vahvasti päättänyt tehdä sen? Monesti olet silloin epäonnistunut? Niinpä. Kovimmat asiat ovat syntyneet, kun ymmärretään miksi:n merkitys, itse rakastaa ideaa ja on suuri polttava tarve toteuttaa se. Näitä ei voi pinnalta liimailla. Jobsilla nämä oli kunnossa. Siksi hän sai paljon aikaan. Ja se näkyy tänä päivänä maailman arvokkaimpana brändinä.

Tuotekehityksen & markkinoinnin yhdistäminen
Mikä Applesta tekee sitten arvokkaimman? No totta kai se hiton yksinkertaisuus.
Kun Apple julkaisee tuotteen, siitä tulee sensaatio. Siitä tulee mediassa mainittu spektaakkeli. Apple julkaisee sen yhden tuotteen kerralla ja sen isolla ylpeydellä. Verrataan sitä sitten esimerkiksi perinteisen HP:n tarjoamaan. HP:n pelkkä läppäritarjoama vuonna 2012 oli 49 erilaista läppäriä. Dellillä vastaava luku oli 42. Applella Macbook Air ja Pro. Tulevaisuudessa pelkkä Macbook. Siinä ero. Eihän HP:n jälleenmyyjä pysty edes vakuuttavasti kertomaan, mitä eroa näillä malleilla on? Tai mikä sopisi juuri kyseiselle ostajalle. Sekä myyjä, että ostaja hämmentyy. Ostamisenhan pitäisi olla yksinkertaista ja helppoa. Ei saisi olla liikaa valinnanvaraa, muuten se hämmentää. Tässäkin käy sääntö: Kun yrittää miellyttää kaikkia, ei miellytä ketään. Yksinkertaisuus vetää puoleensa.

Ajankäyttö
Jotta itse voisi luoda tulevaisuudessa yksinkertaista ja puoleensavetävää, täytyy ideoiden tappamiseksi parantaa ajankäyttöä. Kirjasta löytyi mielipidettä Applen toimintakulttuurin ajankäytöstä:

”To achieve great things, two things are needed; a plan, and not quite enought time.I found the perfect project time to be about three months.” Any less time and we’d compromise on quality. Any more time and we’d invite overthing.”

Olemme Mittavan kanssa käyttäneet joskus syklejä. Ne toimivat tehokkaasti. Tässä vaiheessa kaikki ne on kuitenkin kuopattu. En tiedä onko tässä kevään aikana tapahtunut Gonahdus, vai miksemme ole oikeen edes tehneet yhteisiä tavoitteita. Luulen, että liiallinen taloudenseuranta on tappanut tekemisen meiningin. Mutta, jotta oikeasti kaikki halukkaat pääsevät maailmanympärimatkalle, tarvitsemme kurinalaista toimintaa ja sen edellytyksenä on hyvä suunnitelma.

Omaan käyttöön olen luonut syklit. Viime syksynä sain paljon aikaan, kun toimin niiden mukaisesti. Joka sunnuntai tein viikko-ohjelman. Tavoitteisiin laitoin 1-2kk syklit. Oppimissopimus jouluun 2015 asti. Eli valmistumiseen. Kaukaisemmat visiot useamman vuoden. Nämä jatkuvasti elävät, mutta tällä mennään tällä hetkellä. Tänä keväänä taas ajankäyttö on suorastaan kussut. Reissaamisen takia, on ollut vaikea saada otetta. Tämä on lisännyt turhaa häsellystä ja vienyt tehokkuutta. Tehottomuus laittaa itseni aina turhautumaan. Eli nyt kesästä jouluun takaisin kurinalaiseksi.

Here’s to the crazy ones.
The misfits.
The rebels.
THe troublemakers.
The round pegs in the square holes.
The ones who see things differently.
They’re not fond of rules.
And they have no respect for the status quo.
You can quote them,
disagree with them,
glorify or vilify them.
About the only thing you can’t do is ignore them-
Because they change things.
THey push the human race forward.
And while some may see them as the crazy ones,
we see genius.
Because the people who are crazy enough
to think they can change the world…
are the ones who do.

Tulevaisuuden crazy one,
Samuel Saukkonen
samuel@mittava.fi
0442614798

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!