Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Your brain at work

Kirjoitettu 08.10.19
Esseen kirjoittaja: Annika Palmari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Your brain at work
Kirjan kirjoittaja: David Rock
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Minulla on aina ollut ongelmia keskittymisen kanssa niin koulussa, töissä kuin arkielämässä, ja tänä syksynä alkaneiden ADHD-tutkimuksieni alettua olen alkanut perehtymään tarkemmin aivojen ja ajattelun toimintaan ja tehokkuuteen. Tämä kirja sivusi hyvin aihetta ja olin kuullut paljon kehuja sen aineistosta, joten päätin tutustua siihen tarkemmin.

 

Kirjan kertoi todella kiinnostavasti aivojen toiminnasta, mikä auttoi hyvin ymmärtämään myös syitä, miksi toimimme tietyllä tavalla tietyissä tilanteissa. Kirjassa seurattiin kahden fiktiivisen henkilön tilanteita, joissa heidän aivonsa kohtaavat erilaisia haasteita. Nämä esimerkit auttoivat

ainakin itseäni yhdistämään teoriatiedon todellisiin tilanteisiin, ja tunnistin itseni useista näiden hahmojen kohtaamista tilanteista. Tunteiden ryöppyily, keskittymisen puute, sopiva palautteenanto ja -vastaanotto sekä motivaation puute ovat osa jokapäiväistä elämääni, joten oli omalla tavallaan helpottavaa huomata, että nämä ongelmat ovat luonnollista aivojen toimintaa ja että niihin pystytään vaikuttamaan.

 

Yksi parhaista kirjan ohjeista oli multitaskingin eli useiden eri asioiden tekeminen samaan aikaan. Itse sorrun tähän jatkuvasti, ja löydän usein itseni tilanteista, joissa aloitettuja projekteja on lukemattomia ja päätökseen vietyjä nolla. Helposti uskottelemme itsellemme, että monen asian teko yhtä aikaa on tehokkain tapa käyttää aikaa, mutta tilanne on itse asiassa päinvastainen: mitä enemmän yhtäaikaisia projekteja työstää, sitä huonommin yhteen tehtävään keskittyy, josta taas seuraa surkeaa laatua. Kirjassa neuvottiinkin priorisoimaan tehtäviä raa’asti. Tämä on aivoille hyvin haastava tehtävä, joten kirjassa kehotettiin tekemään tämä heti aamulla, kun olet virkeimmilläsi. Tätä ajattelin soveltaa omissa työpäivissäni siten, että aamuisin mietin mitä asioita on tehtävälistallani, ja valitsen niistä vain muutaman, jotka pystyn saman päivän aikana varmasti suorittamaan. Näin vältän poukkoilua eri tehtävien välillä tai mikrokeskittymistä yhteen turhaan tehtävään.

 

Kirjassa oli myös erittäin kiinnostava tapa, jolla aivojen toimintaa voi tehostaa. Siinä neuvottiin, että kaikkein tärkeimmät tehtävät tulisi opetella tekemään automaattisesti siten, että voimme alitajuisesti suorittaa ne. Esimerkiksi aamuille voimme luoda rutiinin, joka on aina sama, ja ajan kanssa opimme suorittamaan aamutoimet rutiinilla ajattelematta asiaa. Tätä voi myös soveltaa moniin muihin asioihin, sillä minkä tahansa tehtävän voi muuttaa rutiiniksi.

 

Palautteenantoon ja -vastaanottoon sain myös hyviä vinkkejä tästä kirjasta. Itselleni tämä on ollut aina suuri haaste, joten oli hyvä tarkastella tätä aihetta ja peilata sitä omaan elämääni. Usein antaessani palautetta olen helposti päällekäyvä ja vaadin vastapuolta olemaan samaa mieltä kanssani, mikä johtaa aina ongelmiin. Kirjassa kuitenkin annettiin ohje, että pakottamisen sijaan keskustelukumppani saataisiin itse ymmärtämään ratkaisu ongelmiin. Eli hänelle annettaan tarvittava informaatio ja faktat, joiden perusteella hän voi tehdä itse saman päätelmän. Lopputulos siis on loppujen lopuksi sama, mutta siihen johtava prosessi on kaikille osapuolille miellyttävämpi. Aion yrittää opetella tätä tapaa enemmän, ja pyrkiä esimerkiksi treeneissämme suorien tyrmäyksien sijaan esittää pohtivia kysymyksiä. En itse ole tottunut tälläiseen toimintatapaan, sillä puhun usein varsin suoraaan, mutta tiimissämme on useita henkilöitä, jotka ovat loistavia esittämään syventäviä kysymyksiä ja näin saavat ihmiset ajattelemaan, joten aion jatkossa ottaa aiheeseen oppia heiltä ja seurata heidän toimintaansa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!