Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yrittäjä – hyödy sosiaalisesta mediasta

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin kirjan Sano se someksi (1+2=3), jonka on kirjoittanut Katleena Kortesuo. Sarjasta on tullut jo muutama aikaisempi versio, mutta koska tieto vanhenee nopeasti ja esimerkiksi kanavien algoritmit muuttuvat ja osa menee muodista pois.  Käyn esseessä läpi tärkeimpiä oppeja, mitä kirjasta sain ja kokosin ne esseeseen. Ajattelin oppeja osaltaan yrityksen näkökulmalta jotka eivät vielä ole kiinni sosiaalisessa mediassa tai ovat vasta alussa siinä.

 

Rekrytointi

Työnantajanäkökulma sosiaalisen median merkitykselle on myös tärkeä. Olen huomannut pienen kylän kasvattina, että rekrytointi kylän yrityksiin on lähes aina auki. Toki siihen vaikuttaa myös väestökato, mutta sosiaalisen median hyötykäyttö voisi olla iso apu. Juvallekin, mistä olen kotoisin ei ole Mikkelistä, Varkaudesta tai Savonlinnasta kamalan pitkä matka. Varsinkin uuden vitostien tullessa vuonna 2021, lyhenee matka paljon Mikkelistä.

Nykyaikana voi rekrytoida työntekijöitään perinteisesti työvoimatoimiston sivujen kautta sekä paikallisessa tai laajemmassa lehdessä. Sosiaalinen media on paikka mihin kannattaisi seuraavaksi suunnata. Harva varsinkin nuori enää nykyaikana lukee lehteä, vaan selaa ennemmin Instagramia tai Facebookia. Entä jos tuleva työpaikka löytyisikin Instagramia selaillessa?

Henkilökohtaisesti koen, että jos työpaikka, johon olen hakemassa, on sosiaalisen median kanavissa – on vakuuttavampi ja uskottavampi. Yritys viestii ulospäin, että on mukana ajassa ja tajunnut hyödyt mitä saa sosiaalisen mediasta. Jokseenkin tuntuu, että sosiaalisen median ajatellaan olevan trendi, ja että se menee ohi. Olen jopa kuullut sen eräältä vanhemmalta yrittäjältä. Haluan todistaa väittämän vääräksi. Toki, eri kanavat elävät oman trendiaikansa, kuten Facebook on nyt laskussa ja TikTok nousussa. Yrittäjän, joka pohtii sosiaaliseen mediaan siirtymistä, kannattaa katsastaa kilpailijoiden toiminta. Onko kilpailija somessa, missä kanavissa he vaikuttavat ja miten? Näin pohtiminen varmasti helpottuu, sillä maailman muutoksessa kannattaa olla mukana ja erotuttava edukseen kilpailijoista.

Rekrytoinnin näkökulmasta riippuu paljon myös alasta, että mihin työntekijää haetaan. En kokisi markkinointifirmaa, joka ei ole millään tavalla sosiaalisessa mediassa luotettavaksi tai uskottavaksi. Kun taas putkialan firma, joka ei löydy Instagramista on uskottava. Silti, teknologia kehittyy ja ihmiset tottuvat erilaisiin kanaviin – oli henkilö putki- tai markkinointialalta. Miksei siis putkialan työntekijä etsisi työpaikkaa sosiaalisesta mediasta?

 

Somebound

Lyhyesti sanottuna somebound on asiakkaiden kanssa viestintää ja kohtaaminen sosiaalisessa mediassa. Sen hyötyjä on monia. Jos yritys vastaa Facebookin seinällä asiakkaan kommenttiin, näkevät muutkin asiakkaat sen. Toisinaan asiakkaat saattavat auttaa itse toisiaan keskustelussa liittyen esimerkiksi maksutapoihin tai muuhun, jos itse ei juuri silloin vastaamaan. Tässä toki täytyy ottaa huomioon tapauskohtaisuus. Mietin omalle kohdalle tätä. Instagramin kommenteissa koitamme vastata asiakkaalle mahdollisimman pian, joko keskustelussa tai yksityisviestillä. Meidän kohdallamme tämä voisi olla yhteydenottopyyntö kommenteissa, johon vastaisimme, että esimerkiksi ”Otamme sinuun tänään yhteyttä -Mia”.

Tämä pointti nousi kirjasta hyvin esille mitä ylläolevaan vastaukseen laittaisin. Laitoin perään nimen, että kuka asiakkaalle kirjoitti vastauksen. Tämä luo inhimillisyyttä ja ainakin itse kokisin asiakkaana, että joku oikea ihminen siellä ottaa tänään minuun yhteyttä ja voisin jopa odottaa, että joku samanniminen henkilö soittelisi. Olisi hyvä myös meidänkin sopia, että onko meillä joku yhtenäinen linja, kuinka viesteihin vastataan, ja kuka niihin ensisijaisesti vastaa.

Tämä viestii muillekin, että reagoimme nopeasti yhteydenottopyyntöihin.

Sosiaalisessa mediassa asiakkaan kanssa pääsee nopeastikin etenemään keskustelussa ja vastaamaan esimerkiksi saapuneeseen palautteeseen ja korjaamaan tilanteen ennen sen paisumista. Koen että nykypäivänä on entistä tärkeämpää vastata ripeästi, ja ainakin itse olen asiakkaana huomannut kiinnostukseni kasvavan, jos kysymyksiini vastataan nopeasti. Kirjassa puhuttiin siitä myös, että mitä enemmän olet kontaktissa asiakkaan kanssa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, sitä varmemmat kaupat teet Tämä on mielestäni ihan totta, ja nykypäivänä esimerkiksi LinkedIn on oiva työkalu kommunikointiin ihminen ihmiselle.

Laitoin yksi päivä esimerkiksi eräälle yritykselle tarjouspyynnön, ja heti viiden minuutin jälkeen minulle soitettiin asian tiimoilta. Kiitinkin ripeästä yhteydenotosta sillä minulle tuli tosi hyvä fiilis siitä! Koin, että kiinnostukseeni tartuttiin tehokkaasti ja prosessi lähti nopeasti käyntiin. Seuraava puhelinaika, jossa tarvettani käydään yhdessä läpi, oli muutaman minuutin päästä jo varattu parin päivän päähän.

Kriisiviestinnän näkökulmastakin sosiaalisessa mediassa oleminen on hyödyllistä. Jos yrityksestä leviäisi esimerkiksi kohu jonkun myyjän käytöksestä, tuotteen viallisuudesta – olisi se helposti taltutettavissa selkeällä kannanotolla sosiaalisen median puolelta. Tähän yrityksellä olla selkeä suunnitelma, ja linja että kuinka tosipaikan tullen toimitaan, kuka viestin kirjoittaa ja kuka vastaa kommenteissa.

 

Hyvä huomio hakukoneoptimoinnista ja sisällöntuotannosta

Hyvä huomio kirjasta tuli hakukoneiden muutoksen. Vaikka orgaaninen hakukoneoptimointi on tärkeää, nykypäivänä ihmiset esimerkiksi kampaajaa etsiessään kysyvät suosituksia Jodelista, keskustelupalstoilta tai Facebook-ryhmissään, ja sitten vasta googlettavat liikkeen nimen. Tällöin sisällön täytyy olla vakuuttavaa ja oikeanlaista.

Gravin tiimissä uudistamme tälläkin hetkellä nettisivujamme, jotta ne ovat mahdollisimman vakuuttavat. Pidimme juuri markkinointitiimin kanssa palaverin, jossa pohdimme tulevia sisältöjä ajankohtaisista projekteistamme. Sisältöä kannattaa kuitenkin päivittää jatkuvasti, ja olla tarkka suunnitelma, että kuka päivittää, mitä päivittää, mikä niiden tarkoitus on ja että kuinka se kuvastaa arvojamme. Olemme huomanneet jatkuvuuden hieman haasteeksi. Teimme joulukuussa joulukalenterin, jonka suunnittelimme huolella ja jaoimme selkeät roolit. Sen jälkeen, kun suunnitelmallisuutta ei ole ollut – on päivittäminen ollut hajanaisempaa ja vaikeampaa.

 

Hyviä koppeja kirjasta jokapäiväiseen käyttöön

Kirjasin kirjasta muutaman huomion kirjoittamiseen, sen tyyliin sosiaalisessa mediassa, ja etenkin älylaitteella:

  • kun vastaat kommenteissa jollekin, muista @-merkki jotta vastaaja saa ilmoituksen ja huomaa vastauksen
  • kirjoitustapa positiivista, helppolukuista ja ajankohtaista
  • jos listaat asioita, ja niitä on vähintään kaksi kappaletta, niin käytä luettelomerkkejä
  • sinuttelu on nykypäivänä ok, ja jos henkilökohtaisesti asiakkaalle vastataan esimerkiksi palautteeseen, niin sinuttelu on hyväkin asia. Itselle tulisi ainakin olo, että vastaus on juuri minulle tarkoitettu
  • Suomen liikemaailmassa hymiöt ovat nykypäivänä ok. Kaikissa maissa näin ei ole.

Kuvat ja videot näkyvät keskimääräisesti paremmin kuin pelkät tekstit. Analysointityökaluilla kuten Instagramin omilla saat tietoa, että mitkä julkaisut menestyvät parhaiten ja pohtia omaa taktiikkaa sen mukaan. Algoritmin suosimat videot ja kuvat vaihtelevat, ja esimerkiksi nykypäivänä Facebook suosii kolmen minuutin videoita, Instagram taas puolestaan minuutin eli maksimipituisia videoita ja YouTube kahdenkymmenen minuutin videoita. Näin ainakin kollegani Arttu Hietala minulle opetti ja kertoi.

Nämäkään tiedot eivät ole relevantteja enää välttämättä kuukauden kuluttua. On siis oltava kärryillä jatkuvasta muutoksesta.

 

Jatkuva muutos ja oppiminen

Yhteenvetona voitaisiin sanoa kirjan olleen hyvä yleishyödyllinen opas varsinkin aloittavalle yrittäjälle, joka pohtii sosiaaliseen mediaan siirtymistä. Itselle kirjassa oli muutama uusi asia, mutta paljon jo opittua. Itselle itsestäänselvyys, kun ei kaikille ole sitä, niin tämä on hyvä muistutus siitä. Haluan auttaa oman kotikuntani yrityksiä pääsemään mukaan kärryille, ja muitakin ehkä vanhempia ja sosiaalisen median ulkopuolella olevia yrityksiä. Tämä oli sen suhteen hyvä konkreettinen opus asioihin, joita voin mahdollisesti tulevaisuudessa hyödyntää koulutuksissa.

Sosiaalisessa mediassa kirjat tosin vanhenevat hyvin nopeasti, koska algoritmit muuttuvat jatkuvasti, trendit uudistuvat ja tieto vanhenee. Netissä julkaistaan hyvin usein ajankohtaisia uutisia muutoksista jatkuvasti, kuten Gary Vaynerchuk tekee YouTube-videoita aiheesta. Koen että englanninkielistä tietoa on suhteessa enemmän kuin suomenkielistä, mutta entistä enemmän aiheesta löytyy suomenkielistäkin tietoa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!