Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yrityksen kasvattaminen

Kirjoitettu 12.12.17
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Scaling up
Kirjan kirjoittaja: Verne Harnish
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Yrityksen pyörittäminen on monimutkaista ja välillä haastavaa. Se voi myös olla palkitsevaa ja tuoda monia onnistumisen tunteita. Tämä on yksi syy miksi haluan itse yrittäjäksi. Se, että saa toteuttaa itseään ja tehdä asiat juuri niin, kuin haluaa eikä välttämättä olla vastuussa muille. Yrittäjän ura on ollut minulle jotenkin luonnollinen jatkumo akatemian jälkeen ja toivonkin, että pääsen siihen käsiksi mahdollisimman nopeasti.

 

Ajattelin lukea tämän kirjan sitä silmällä pitäen, että suunnitelmani onnistuu mahdollisimman hyvin. Näin ollen alkaisin järjestelemään asioitani niin, että lähtisin heti alkuvuodesta hoitamaan yrityskauppa asiaa eteenpäin. Tämä innostaa minua kovasti ja odotan innolla, että tätä saa alkaa tekemään. Pitkä on tie, mutta luotan siihen, että kaikki menee niin kuin ne on tarkoitettu.

 

Kasvamisen strategia

 

Kirjassa kuvattiin neljä kohtaa, jotka auttavat bisneksen pyörittämiseen, sekä mahdolliseen laajentamiseen. Nämä neljä kohtaa kannattaa ottaa huomioon, kun yrityksen laajentamista harkitsee.

 

Ensimmäinen kohta: Taloudellinen äly, niin vapaa-ajalla, kuin yritysmaailmassa. Tämä on todella tärkeä ja toivonkin, että jokainen yrittäjä ottaa tästä mahdollisimman paljon selvää. Talous on todella tärkeässä roolissa yrityksen pyörittämisessä ja siihen kannattaa suhtautua vakavasti. Oppia kannattaa hakea mahdollisimman paljon. Vaikka yritys jo pyörisikin, ei talous osaaminen ikinä mene hukkaan!

 

Toinen kohta: Tasapaino. Yrittäjän tulee löytää vaatimusten kanssa tasapaino osakkeenomistajien ja työntekijöiden kesken. Vaatimuksia ei saa asettaa kummallekaan liikaa ja molemmista suhteista tulee pitää mahdollisimman hyvää huolta. Kun yrityksessä on kaikkien henkilöiden välillä hyvät välit, niin se näyttää asiakkaallekin paremmalta. Jos yrityksestä huokuu se, että kaikki ei ole hyvin esimerkiksi pomon ja työntekijöiden välillä, se todella nopeasti alkaa vaikuttamaan koko yrityksen tulokseen. Yrittäjän tulee huolehtia molemmista samalla innolla!

 

Kolmas kohta: Toteuta strategiasi oikein ja huolellisesti. Tee tavoitteita, jotka ovat selkeitä kaikille, jotka työskentelevät yrityksessä. Tapaamisista tulee tehdä rutiini ja näitä kannattaa tallentaa johonkin tietokantaan. Näin ollen asiakasrekisteri kasvaa ja on helppo nähdä, mitkä asiat epäonnistuivat ja miksi. Analytiikka on tärkeä osa kasvua, jotta osaa tehdä tarvittavat muutokset, jotta laajentuminen onnistuu.

 

Neljäs ja viimeinen: Keskity olennaisiin ja isoimpiin ongelmiin ensimmäisenä. Kun yritystä lähtee laajentamaan, saattaa samalla selvitä epämieluisa asioita. Nämä kannattaa listata johonkin ja lähteä ratkaisemaan yksitellen. Yrittäjän, joka aikoo kasvaa, kannattaa aloittaa isoimmista ja eniten aikaa vievistä. Nämä kaikki ongelmat kannattaa pyrkiä ratkaisemaan ennen, kuin laajentuminen kunnolla alkaa. Tämä ei tarkoita sitä, että kun yhden ihmisen palkkaa töihin, että näin tulisi tehdä, vaan kun yrityksen koko kasvaa selvästi. Kirjassa kehotettiin tekemään rohkeita päätöksiä, jotta ongelmat ratkeaisivat.

 

Nämä neljä kohtaa toimivat varmasti monessa tilanteessa, kun yritystä aiotaan laajentaa. Jos meillä menee yrityskaupat niin kuin ollaan suunniteltu, meillä tulee varmasti näistä käyttöön muutama kohta. Ainakin tuo ongelman ratkaisu. Näihin täytyy pohtia vanhan yrittäjän kanssa jo valmiiksi ratkaisu ehotuksia, jotta päästään sitten suoraan kunnolla hommiin. Tiedän ja olen nyt jo työskennellessä huomannut monia epäkohtia, jotka vaativat selkeästi toimenpiteitä. Olemme liian vanhanaikaisia ja meidän tulisi päästä enemmän mukaan digitalisaatioon. Tarvitsemme uusia työvälineitä, jotta tämä voisi olla edes mahdollista. Nämä kaikki tulee ottaa huomioon, sitten kun aloitamme kunnolla asiasta puhumaan.

 

Pidä henkilökunta ajan tasalla

 

Tämä on todella tärkeä neuvo ja tämä tuli esiin opinnäytetyötä kirjoittaessakin. Laajentuessa ja yrityskauppoja tehdessä oli sitten myyjä tai ostaja, tulee pitää henkilökunta ajan tasalla. Näin vältytään vastarinnalta, joka saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa jopa joukko eroamiseen. Henkilökunnalle on hyvä ilmoittaa, heti kun selviää esimerkiksi, että kaupat tosiaan tehdään. Mitä aikaisemmin aikeistaan kertoo, sitä paremmin henkilökunnalla on tähän aikaa valmistautua. On myös tärkeää kertoa henkilökunnalle, vaikuttaa laajentuminen tai yrityskauppa heihin mitenkään. Jos muutoksia tulee, kannattaa näistä ilmoittaa heti, kun asia selviää.

 

Viestintä kannattaa pitää avoimena. Kirjassa oli esimerkki, että jos toimisto jaetaan yhden kerroksen sijaan kahteen yhtäkkiä, niin kannattaa tehdä yhteinen tila, jossa kaikki voivat puhua keskenään. Muuten syntyy äkkiä kuppikuntia, jotka voivat pahimmassa tapauksessa olla toisilleen todella ilkeitä yms. Kirjassa mainittiin yhteisen tilan merkitys myös talon sisällä tehtävässä viestinnästä. Kahta kerrosta on vaikeampi hallita ja tiedon jakaminen on haastavampaa. Tämä on siis siinä tilanteessa, kun ollaan laajennettu kahteen kerrokseen. Jos kasvamisen suhteen tuntee olevansa jumissa, kirjan mukaan se yleensä johtuu, että tiimirakenne ei ole täydellisessä tasapainossa. Jos tiimit ovat liian isoja, tiedon jakaminen hankaloituu. Kirjassa kehotettiin jakamaan tiimit 7-10 hengen ryhmiin.

 

Pidä huolta rahatilanteesta

 

Kasvava yritys vaatii aina hyvin virtaavan kassan. Yritystä on todella hankala laajentaa, jos kassavirta on miinuksella koko ajan. Eikä kenenkään tätä kannata edes yrittää. Kassavirrasta kannattaa pitää hyvää huolta ja yksi pääpointti tämän onnistumiseen on ahkera laskutus. Tällä en tarkoita pelkästään myyntiä vaan sitä, että laskut lähtevät heti kun työ on tehty. Meillä Bisnerassa silloin, kun olin talouspäällikkö tämä oli todella haastava juttu. Tiimin jäsenistä muutamat eivät vain laskuttaneet omia töitään, jolloin ne jäivät roikkumaan mahdollisesti moneksi kuukaudeksi. Tällöin esimerkiksi tulobudjettin niin sanotusti kusee heti alkuun. Tämän vuoksi minun talouspäällikkö uralla ei kauheasti tulobudjetteja tehty. Ensinnäkään nämä eivät koskaan pitäneet paikkaansa. Muutaman kerran tämä tehtiin, niin lopputulos oli se, että pelkästään voittoa tulisi muutaman kuukauden aikana niin paljon, kuin ensimmäisen vuoden liikevaihto. No kaikkihan varmaan tiesivät jo silloin, että eipä varmaan tule nämä pitämään paikkaansa, joten tätä oli todella vaikea johtaa. Miten johdat ihmisiä kohti tavoitteita, kun suurin osa tietää jo valmiiksi, että tulipahan vähän liioiteltua, että eihän tuohon tarvitse edes päästä. Tähän en keksinyt ratkaisua silloin..

 

Kassavirta on tärkeä mittari laajentumiselle. Laajentumisen kanssa ei kannata hötkyillä liian aikaisin. Yrittäjän kannattaa tehdä selkeät laskelmat siitä, että milloin laajentuminen kannattaa. Tottakai tähän liittyy aina omat riskinsä, mutta riskin ovat hyvästä silloin, kun ne eivät ylitä mahdollisuuksien todennäköisyyttä. Moni yritys on kuitenkin kaatunut siihen, että ovat lähteneet laajentumaan liian nopeasti ja liian suurelle alueelle. Jäitä hattuun ja rauhassa kohti uusia kaupunkeja sanon minä!

 

Petri Vainio-Pekka

Osuuskunta Bisnera

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!