Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yrityksen kiemurat auki

Kirjoitettu 20.02.19
Esseen kirjoittaja: Johanna Torkkel
Kirjapisteet: 3
Kirja: Menesty yrittäjänä: 68 käytännön ohjetta
Kirjan kirjoittaja: Antti Sekki ja Mika Niemi
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Antti Sekin ja Mika Niemen kirja Menesty yrittäjänä: 68 käytännön ohjetta (2016) on tehty silmällä pitäen isompia yrityksiä. Tietenkin oppeja pystyy soveltamaan myös pieniin yrityksiin, mutta silloin joitakin kohtia pitää muuttaa tai jopa ottaa kokonaan pois. Esimerkiksi isossa yrityksessä täytyy olla johtoryhmä, jotta toiminta on selkeää ja tuloksellista. Johtoryhmän tehtäviin kuuluu muun muassa asioista päättäminen, tiedottaminen ja kokonaistilan tunteminen. Koska yrityksessä on paljon ihmisiä töissä, on myös erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä. Se onkin ison yrityksen vahvuus: se pystyy kehittämään tuotteitaan nopeammin sellaisiksi, että erilaisten ihmisten on helppoa ja mukavaa käyttää tuotetta. Myös yrityksen sisäisten toimintojen, kuten käytäntöjen, kehittäminen on helpompaa, kun johtoryhmässä on erilaisia persoonia. Silloin saadaan otettua paremmin huomioon erilaiset ihmiset ja heidän tarpeensa. Pienissä yrityksissä johtoryhmää ei tarvita, koska yksikin ihminen pystyy olemaan perillä, mitä talossa tapahtuu ja muuttamaan huonoja toimintamalleja itsenäisesti. Pienessä yrityksessä ennemminkin johdetaan esimerkillä kuin ulkoa tulevilla säännöillä. Silloin alaisten toimintakin on heistä itsestään lähtöinen, eivätkä he tee vain, koska on pakko. Siksi käytäntöjen muuttaminen on aika hidasta, mutta kun saa muutettua, ne pysyvät varmasti käytössä. Toisaalta pienen yrityksen on helpompi ja nopeampi muuttaa esimerkiksi pakollisia käytäntöjä, sillä niiden ei tarvitse mennä monen suun kautta. Esimerkiksi uudet turvallisuusmääräykset saadaan heti viestitettyä kaikille työntekijöille ja niitä on myös helpompi valvoa. Jos joku ei tee, niin kuin pitää, huomataan se heti, ja pystytään korjaamaan tilanne. Isossa yrityksessä taas saattaa olla jopa vuosia väärät käytännöt, koska mikään valvova silmä ei huomaa virhettä.

Kaikki kirjan ohjeet eivät ole edes isossa yrityksessä pakollisia. Ne kumminkin auttavat yrittäjää ja yritystä menestymään. Esimerkiksi yrittäjällä ei ole pakollista olla korkeakoulututkintoa, sillä myös ammatilliselta polulta voi kasvaa menestyväksi yrittäjäksi. Kuitenkin korkeakoulututkinnon myötä tulee opittua sellaisia ominaisuuksia, jotka auttavat yrittäjää olemaan sopivasti harkitsevainen ja tutkimaan ensin, onko ratkaisu järkevä. Tästä esimerkkinä, että leipomoyrittäjä on kuullut mainostettavan uutta yleiskonetta, jolla pystyy tehostamaan työntekoa. Sillä pystyy tekemään samaan aikaan kahta eri taikinaa ja lisäksi kone on huomattavasti nopeampi kuin vanha kone. Ammatilliselta pohjalta oleva yrittäjä miettisi tarkkaan järkipohjalta, onko laitteelle tarvetta ja onko siihen varaa. Korkeakoulututkinnon omaava yrittäjä menisi etsimään lisätietoa tuotteen tiedoista sekä arvosteluista. Sieltä saattaisi selvitä, että jos käyttää kumpaakin vatkainta samaan aikaan, on laite hitaampi kuin yrittäjän vanha laite. Siinä kyllä pystyisi tekemään kaksi taikinaa samaan aikaan, mutta yksinyrittäjä ei pysty kumminkaan muotoilemaan kuin yhtä taikinaa kerrallaan. Siten tekeminen ei todellisuudessa juurikaan nopeudu, joten hankinta olisi luultavasti turha. Se tulisi vain maksamaan paljon. Uudet laitteet maksavat aluksi järkyttävän paljon, joten se kannattaisi joka tapauksessa ostaa myöhemmin, jos päätyy hankkimaan laitteen.

Yrityksen menestymistä ei olla määritelty kirjassa, sillä se on vaikea määritellä. Eri ihmiset käsittävät menestymisen eri lailla. Yleisesti ottaen yrityksen menestymisellä ajatellaan, että yrittäjälle jää paljon rahaa omaan käteen. Näin voi kumminkin käydä vain isossa yrityksessä. Silti pienikin yritys voi menestyä hyvin. Menestymisellä voidaan tarkoittaa rahan lisäksi esimerkiksi tunnettavuutta tai että yrittäjän ei itse tarvitse tehdä hanttihommia yrityksessä. Joku voi haluta kasvattaa yritystä yhä isommaksi ja laaentaa samalla markkinoitaan. Silloin tulee tietenkin enemmän rahaa yritykseen, mutta silloin myös kulut kasvavat. Yrittäjän halutessa kasvattaa yritystään, hänen täytyy investoida uusiin koneisiin ja tiloihin. Hän myös tarvitsee lisää apukäsiä tekemään töitä. Siksi yrittäjälle ei jää itselleen paljoa rahaa käteen, mutta sen sijaan hän saa yrityksestä tunnetun ja siksi todella kannattavan. Se ei haittaa tätä yrittäjää, sillä hän haluaa olla vain tunnettu.

Yrittäjän hyvät piirteet

Yrittäjän henkilökohtaiset ominaisuudet pitää olla ensimmäisenä kunnossa. Jos henkilö aikoo ryhtyä yrittäjäksi, hänellä tulisi olla monenlaisia ominaisuuksia ja taitoja, jotta yritys tulee menestymään hyvin. Itselläni näistä ominaisuuksista on paljon, joten kirjan mukaan minulla on hyvät mahdollisuudet tulla menestyväksi yrittäjäksi. Olen empaattinen ja joustava. Olen todella tunteellinen, joten tiedän yleensä, miltä muista tuntuu. Jos joku on surullinen, tulee minullekin helposti alakuloinen olo. Vastaavasti jos joku on iloinen, tarttuu ilo myös minuun. Haluan sen takia auttaa muita. Jos jollain on huono päivä, haluan yrittää tehdä siitä paremman. Haluan myös saada asiat rullaamaan helposti, kuten lounaan saatavuus läheltä. Kahvio, jonka pääsen luultavasti perustamaan keväällä, sijaitsee alueella, jossa ei ole lähellä lounaspaikkaa. Haluan siis helpottaa ihmisiä syömään päivällä. Heidän ei tarvitsisi lähteä kauaksi kotoaan tai työpaikaltaan, jotta saisivat valmiin ruuan.

Tästä pääsemmekin siihen, miksi haluan juuri yrittäjäksi, enkä vain työntekijäksi. Haluan olla itseni pomo, näyttää muille osaamiseni ja rikastua. Tykkään määräillä itseäni ja olen siinä mielestäni aika hyvä. Minulla on hyvä itsekuri, joten nousen joka aamu aikaisin, jotta kerkeän tekemään kaikki asiat, joita minun täytyy tehdä kyseisenä päivänä. Yleensä minua väsyttää aamuisin, mutta nousen silti väkisin sängystä. Tietenkin yritän päästä aikaisin myös nukkamaan, jolloin nouseminen olisi helpompaa. Tykkään olla esillä ja siksi olen peruskoulussa esiintynyt paljon. Käytän myös sellaisia vaatteita, joista tykkään, enkä mene massan mukana. Ne poikkeavat yleensä muiden pukeutumisesta jonkin verran. Mielestäni on ikävää olla samantyylinen kuin kaikki muutkin, joten olen rohkeasti oma itseni. Tietenkin otan hyviä vaikutteita myös muista ihmisistä, kuten hyviä toimintatapoja. Mutta ennen kuin omaksun niitä, mietin, ovatko ne todella omaksumisen arvoisia.

Mikä tekee minusta sitten hyvän yrittäjän? Olen rehellinen ja pidän aina lupaukseni. On tärkeää, että asiakkaat ja yhteistyökumppanit pystyvät luottamaan minuun. Puhun aina totta ja varmistan, että toimin lupauksieni mukaan. En edes pysty puhumaan sellaisia asioita, jotka eivät ole totta. Minulle tulee muuten huono omatunto ja haluan kertoa henkilölle uudelleen, miten asia oikeasti on. Osaan kumminkin tarvittaessa jättää joitakin asioita kertomatta tai kaunistella asioita. Jos esimerkiksi mainostan jotakin yritystä, en kerro kaikkia huonoja puolia siitä. Saatan kertoa joitakin huonojakin asioita, mutta yritän kääntää ne silti ominaisuuksiksi, jotka eivät haittaa yritystä. En myöskään kaunistele asioita niin paljoa, että pettäisin lupaukseni. Jos lupaan, että kohtelen asiakkaita rauhassa, en voi mainostaa, että palvelu on jouhevaa, jolloin ei tarvitse jonottaa pitkään. Haluan mieluummin pitää kanta-asiakkaat tyytyväisinä juttelemalla heille kuin miellyttää satunnaisia asiakkaita. Häätämällä asiakkaat äkkiä pois kassalta luo kireää ja epämiellyttävää tunnetta. En tietenkään rupea vain rupattelemaan yhdelle asiakkaalle puolta tuntia, vaan voin ottaa välissä muut asiakkaat ja jatkaa juttelua sitten.

Minulta löytyy jonkin verran osaamista yrittämisestä. Olen ollut aina kiinnostunut yrittäjyydestä ja olen myös opiskellut sitä paljon. Lukiossa pääsin ensimmäistä kertaa ottamaan valinnaisen yrittäjyyden kurssin. Sitä ennen olin kumminkin ollut aina hereillä yrittäjyyden tunneilla ja opetellut asiat huolella. Joka paikasta tulee aina mielipiteitä, että yrittäjyys ei kannata. Olen perheyrityksestämme huomannut, että yrittäjyydessä on omat haasteensa, mutta se on silti myös palkitsevaa. Olen nähnyt pienestä pitäen yrittäjyyttä aivan vierestä, joten ala-asteella jo päätin ryhtyä yrittäjäksi. Kumminkaan minulla ei olisi vastaan olla työntekijänä itseäni kiinnostavassa ammatissa. Sitä en ole kumminkaan vielä löytänyt, joten siksi olen ollut sellaisissa kouluissa, joissa ei varsinaista ammatillista osaamista tule. Olen saanut tietoa ja osaamista moniin aloihin yleisistä asioista, joten pystyisin helposti työskentelemään monella alalla. Olen ollut töissä ja TET-harjoitteluissa (työ elämään tutustuminen) erilaisissa paikoissa. Usein olen saanut paikan verkostojen kautta. Esimerkiksi olen vanhempieni kautta ollut töissä Linkosuolla tuotantopuolella. TET-harjoittelussa taas olen päässyt olemaan oman harrastukseni kautta hevostallilla. Olen ollut aina avoin kaikelle, kuten nyt akatemiassa olin töissä Puttipajalla kassalla. En nirsoile töideni suhteen, kunhan pystyn tekemään työn. Esimerkiksi varastotyöntekijän homma saattaisi olla liian raskas, sillä en ole erityisen vahva.

Mitä ominaisuuksia minulta sitten puuttuu? Jokaiselta puuttuu joitakin hyviä ominaisuuksia, sillä muuten täytyisi olla yli-ihminen. Itse en ole ulospäinsuuntautunut enkä verbaalisesti lahjakas. Niitä kaikilla yrittäjillä olisi hyvä olla, sillä heidän täytyy olla tekemisissä paljon ihmisten kanssa. Pienessä yrityksessä täytyy tehdä paljon erilaisia hommia, kuten asiakassuhteiden hoitamista ja yhtistyökumppaneiden kanssa sopimista. Isoissa yrityksissä yrittäjän taas tulee olla perillä, mitä talossa on tapahtunut, joten hänen täytyy järjestää kokouksia. Hän voi tuoda myös uusia näkemyksiä esille tai arvioida yhdessä muiden kanssa heidän ideoitaan. Minulla ei ole myöskään mahdollisessa tulevassa kahviossani luottohenkilöitä, joihin tukeutua vaikeissa tilanteissa. Poikaystäväni tulisi käytännössä työntekijäkseni, mutta hän ei tiedä mitään yrittäjyydestä. Vanhemmiltani pystyn kumminkin kysymään apua yritystoiminnassa. Heille täytyy silti selittää koko tilanne tarkasti, koska he eivät ole päivittäisessä toiminnassa mukana.

Yritystoimintaa helpottavat asiat

Kaikilla yrityksillä täytyy olla päämäärä, jota kohti koko yritys menee yhdessä. Yrityksen visio on siis suunnannäyttäjä, jonka pitäisi sitouttaa henkilökunta yritykseen. Jos henkilökunta on samaa mieltä yrityksen kanssa, mihin yritystä ollaan viemässä, he menevät kohti päämäärää ja yritys pystyy kehittymään. Jos henkilökunnan mielestä visio on yritykseen sopimaton tai turha, he eivät jaksa toimia sen mukaan, että päämäärä saavutettaisiin. Silloin yritys pysyy paikallaan tai saattaa ottaa jopa takapakkia. Yritystä koskevia päätöksiä on myös helpompi tehdä vision pohjalta. Jos halutaan kehittää yritystä uudelle tasolle, pohjalla tulisi aina olla, mitä yritys haluaa saavuttaa. Jos yritys haluaa vähentää päästöjä, se ei voi antaa työntekijöille vanhoja jenkkejä työautoiksi. Joka tapauksessa työautojen antaminen tuntuu päästöjä vähentävälle yritykselle oudolta. Heidän pitäisi mieluummin antaa polkupyörät tai bussiliput työntekijöille.

Liiketoiminta kannattaa harkita tarkasti, kun on perustamassa yritystä. Kannattaa miettiä, mitä liiketoimintaa ei ole ja millä alueella. Jos joltakin alueelta puuttuu jokin palvelu, on siihen luultavasti hyvä syy. Yleensä alue tai toimiala on ”vaikea” eli esimerkiksi alueella on liian korkeat kulut liiketoimintaan. Puun hakkuu on mahdollista vain metsissä. Metsää on paljon kaukana isoista kaupungeista. Siellä pystyy hakkaamaan puita, mutta kuljetuksiin tulee valtavat kustannukset. Tehtaiden on järkevää olla isojen kaupunkien ulkopuolella, mutta ei kumminkaan metsissä, sillä silloin heidän kustannuksensa kasvavat valtavasti. Jos haluaa pärjätä markkinoilla, pitäisi tuoda tehdas lähemmäs hakkuualueita tai viedä hakkuualue syrjemmälle, jossa on paljon metsää, jota voi hakata. Pitää osata etsiä ongelmakohtia tuotannosta tai palveluista, jotta saa menestyvän yrityksen. Kahvilaa ei välttämättä kannata perustaa toisen kahvilan viereen tai liiketoiminnan täytyy olla todella erikoinen, mutta samalla kannattava. Usein voi olla vaikeaa miettiä, onko liiketoiminta kannattavaa. Sitä ei saa varmasti selville kuin vasta kokeilemalla. Tietenkin pitää miettiä ensin, voisiko liiketoiminta olla kannattavaa, ennen kuin ryhtyy edes kokeilemaan.

Sijainti kannattaa miettiä todella tarkkaan, koska sillä on suuri vaikutus menestymiseen. Liiketilan tulee olla helposti löydettävässä paikassa. Eli kaupungin sivukujalla tai metsän keskellä ei ole välttämättä hyvä olla liikettä. Tietenkin, jos haluaa antaa elämyksen metsän siimeksessä, ei liiketila voi olla kaupungin keskustassa. Toisaalta, jos nettisivut löytyvät helposti ja siellä on selkeät ohjeet liikkeen sijainnista, voi liike sijaita vähän syrjemmässäkin. Ei kumminkaan liian kaukana asiakkaista, jotta he jaksavat tulla käymään liikkeessä. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljettamiseen vaikuttaa myös sijainti. Jos tehdas sijaitsee paikassa, johon ei pääse kapeiden ja mutkaisten teiden takia rekalla, ei tuotteita pysty kuljettamaan, ainakaan kustannustehokkaasti yritykseen ja sieltä pois. Yritys voi saada silti tukia esimerkiksi rahtikustannuksiin. Jos yritys toimii todella syrjässä, voi yritys saada avustusta, jotta se pystyy toimimaan alueella. Tulee myös miettiä, mitä kyseisellä alueella asiakkaat haluavat saada. Jos alue on kallis, asiakkaat haluavat myös laadukkaampia ja erilaisia tuotteita. Tulee siis miettiä tarkkaan, ketkä ovat mahdollisia asiakkaita.

Pitää miettiä, mitä asioita olisi järkevää ulkoistaa. Minun kannattaa ulkoistaa kirjanpito ja osa leivosten teosta. Minulla ei riitä aika eikä osaaminen tehdä itse kirjanpitoa, joten haluan ulkoistaa sen suosiolla. Olen kiinni liikkeessä koko ajan, kun liike on auki. Minun täytyy aamuisin tehdä joitakin pullia ja ruokaa myyntiin. Sen jälkeen olen kassalla sekä siistin liiketilaa. Lisäksi siinä sivussa juttelen asiakkaiden kanssa, sillä asiakaskunta muodostuu luultavasti enimmäkseen eläkeläisistä ja mökkiläisistä. Heillä ei ole yleensä kiirettä, joten he haluavat varmasti jutella.

Asiakkaita täytyy kuunnella ja heiltä täytyy pyytää palautetta, jotta pystyy tekemään liiketoiminnasta parempaa. Kaikkea liiketoimintaa tulee kehittää koko ajan, jotta se pysyy markkinoilla. Vaikka yrityksen saisi pyörimään hyvin ja tuottavasti, silti kehityksen täytyy jatkua. Muuten se jää uusien, ajan hermolla olevien, liikkeiden jalkoihin. Jos joku huomaa yrityksessä jonkin epäkohdan, tulee asia heti korjata. Jos ongelmanratkaisua vain pitkittää, ongelma helposti vain pitkittyy ja saattaa jopa pahentua. Lisäksi, jos asiakas ei ole tyytyväinen johonkin asiaan ja se luvataan korjata, pitää lupaus pitää. Jos asiaa ei korjata pian, asiakas ei enää välttämättä luota yritykseen, koska häntä on huijattu. Näin yritys voi saada huonoa mainetta, jolloin asiakkaat kaikkoavat paikasta. Asiakkailta saa kaikista arvokkaimman palautteen, sillä heillehän palvelua tehdään. Heitä tulisi kuunnella aina, jos heiltä tulee joitakin kehitysideoita tai ongelmakohtia. Lisäksi olisi hyvä jotenkin kerätä itsekin palautetta. Esimerkiksi palautelomake tai -laput tai itse kyseleminen mielipiteistä toimivat. Anonyymi palaute on siitä parasta, että silloin ihmiset uskaltavat kertoa rehellisesti ja suoraan, mitä ongelmakohtia yrityksessä on.

Rahoitus ja taloushallinto

Rahojaan ei kannata turhaan heittää menemään. Mitä vähemmän kuluja, sitä parempi. Myös kiinteitä kuluja on helpompi hallita kuin muuttuvia kustannuksia. Kustannustehokkuutta pystyy kasvattamaan niin, että karsii turhia kuluja pois. Kumminkin kannattaa pitää järki mukana, jotta työmäärästä ei tule ylitsepääsemätöntä. Minun ei siis kannata kahviossani keskittyä muuhun kuin liikkeen pyörittämiseen eli käytännössä myyntiin. Kumminkin minun kannattaa joitakin ruokia tehdä itse aamulla ennen liikkeen avaamista. Se on luultavasti myyntivalttinikin, koska yleensä ihmiset tykkäävät ostaa itsetehtyä tai ainakin paikallisia tuotteita. Eteenkin, kun olen opiskelija ja minulla ei ole paljoa pääomaa, minun kannattaa kysyä tutuilta, jos saisin lainattua joitakin tarpeellisia tavaroita liikkeeseeni. Kumminkin liike olisi vain kesän auki, niin he saisivat pian tavaransa takaisin. Jos he eivät käytä aktiivisesti esimerkiksi matkaliettä, voin kysyä, jos he voivat lainata sitä minulle kesäksi. Sillä voin pitää lounaan lämpimänä, koska en tarvitse siihen linjaston kokoista tilaa. Minulle parasta on kesäksi, jos pystyn kaiken tarpeellisen lainaamaan. Kumminkin tarvitsen joitakin tarvikkeita, kuten maksupäätteen, joita en pysty lainaamaan. Mutta mitä vähemmän täytyy ostaa omaksi tavaroita, sitä parempi. Myös vuoraamista minun kannattaa miettiä, sillä kesä on lyhyt aika, jos toiminnasta ei saa kannattavaa.

Rahoitusta voi saada eri paikoista. Itseltäni ei löydy juurikaan omaa pääomaa, joten pystyisin ostamaan vain pieniä tarvikkeita omasta pussistani. Ensimmäisenä ajattelin hakea tukea opiskelijoille ja alkaville yrittäjillä suunnatuista palveluista. Esimerkiksi Jamkilta voi saada rahoitusta yrityksen perustamiseen, mutta minun täytyy vielä tutustua rajoituksiin. Voinko saada sitä, vaikka yritys olisi Jyväskylän ulkopuolella? Onko jotakin muuta, mitä tulee ottaa huomioon? Seuraavana kääntyisin vanhempieni ja sukulaisteni puoleen. Vanhemmillani on yritys, joten heiltä voisin saada aika paljonkin lainaa ilman korkoa. En tarvitse valtavia investointeja, joten pyrin saamaan rahat kasaan ilman pankkilainaa. Niissä on korkoa, ja lyhytaikaiseen toimintaan sen ottaminen ei vaikuta kannattavalta. Eteenkin, kun ajatuksena on, että jos yritys ei lähde rullaamaan eteenpäin, lopetan yrityksen kesän jälkeen. Muuten sen voisi pitää useampana kesänä itselläni ja myöhemmin mahdollisesti myydä yrityksen, jos en halua enää jatkaa sitä. Muita mahdollisia rahoitusalustoja ovat joukkorahoitus ja bisnesenkeli. Ne eivät ole minulle sopivia, sillä ne rahoittavat yleensä isoja projekteja. Joukkorahoitukseen tarvitsisi saada yritys ihmisten tietoisuuteen ja mielenkiinnon kohteeksi. Vain paikalliset voisivat lähteä rahoittamaan kahviotani, jotka kaipaisivat lounas- tai kahvilapaikkaa alueelle. Heiltä ei kumminkaan saisi tarpeeksi rahoitusta, sillä en usko, että kovin moni lähtisi rahoittamaan pientä kahviota. Sama koskee bisnesenkeleitä. He eivät varmasti kiinnostu puolivalmiista pienetä kahviosta, vaan haluavat tähdätä korkeammalle.

Yksi liiketoiminnan tärkeimmistä, mutta myös vaikeimmista asioista on hinnoittelu. Minun on kauhean vaikea miettiä hintaa millekään tuotteelle. Eteenkin palveluita on vaikea hinnoitella. Ei saa olla liian korkeat hinnat, jotta asiakkaita saa tarpeeksi asioimaan yrityksessä. Toisaalta ei saa olla liian alhaisetkaan hinnat, koska muuten voi jäädä jopa tappiolle tuloksessa. Mieluummin kannattaa olla aluksi liian korkeat hinnat, koska hinnan alennus on aina helpompaa. Jos ihmiset ovat saaneet käsityksen, että liike on halpa, he eivät sulata, että yritys nostaa hintoja. Pitää miettiä myös tulevaisuutta hinnoittelun yhteydessä. Ei riitä, että pääsee nollille, sillä jos tulee huonompaa aikaa, ei pysty maksamaan kaikkia kuluja. Olisi hyvä, että kulujen jälkeen jäisi jotain käteenkin. Silloin on myös mahdollista myöhemmin investoida esimerkiksi uusiin työkoneisiin tai isompaan liiketilaan. Ne edistävät sitten myyntiä entisestään. Myös kokeiluja on helpompi tehdä, jos ne voi tehdä omalla rahalla, eikä tarvitse ottaa lainaa.

Yrityksen markkinointi

Puskaradio on paras markkinointitapa, mutta siihen on vaikea vaikuttaa. Jos joku on kokenut jotakin huonoa yrityksessä, lähtee kiertämään huono maine. Sitä on mahdoton muuttaa tai lopettaa, sillä jos ihmiset kuulevat huonoja kokemuksia jostakin yrityksestä, he eivät halua mennä edes katsomaan yritystä. Aina joku on tyytymätön yritykseen. Siihen pitää vain tottua. Mutta jos suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä, se riittää. Silloin lähtee liikkeelle hyviä suosituksia yrityksestä, jolloin asiakkaiden tuttujakin tulee käymään yrityksessä. Silloin saattaa tulla kaukaakin asiakkaita. He eivät tosin käy usein, mutta tuovat silti hiukan rahaa sekä mainetta yritykselle.

Markkinointi tulee kohdentaa oikeaan paikkaan. Minun tapauksessani Facebook-mainonta ei ole kovin tehokasta, sillä asiakkaat koostuvat edellisen yrittäjän mukaan pääosin miehistä. Uskon, että suurin osa heistä on myös eläkeläisiä, sillä alue on sen verran syrjässä. Aivan lähellä ei ole edes kouluja, joten lapsiperheitä alueella ei varmasti ole juurikaan. Kesämökeille tosin voi tulla minkä tahansa ikäisiä ihmisiä. Facebookissa voisin yrittää siis hiukan mainostaa lähialueen asukkaille. Pääpaino voisi olla kumminkin mainoslehtisissä, joita voisi jakaa lähialueen postilaatikoihin sekä kauppojen ilmoitustauluille. Kun tekee erottuvan mainoksen, se erottuu kyllä massasta. Voisin myös kysyä kaupoista, jos mainoksia voisi laittaa johonkin näkyvämpään paikkaan. Pienellä paikkakunnalla voisi saadakin siihen suostumuksen.

Markkinointiin kuuluu myös sekä liikkeen että tuotteiden nimet. Niiden tulisi olla helppoja sanoa sekä kuvata yritystä tai tuotetta. Esimerkiksi sämpylät voisi nimetä niiden sisällön mukaan. Kumminkin on hauskaa, jos on joitakin persoonallisia nimiä, kuten Mäyrävuoren grillillä yhden hampurilaisen nimi on Mäyrävuorelainen. Hampurilaisissa on muutenkin eritelty alle, mitä ne sisältävät, niin erikoisemmastakin nimestä saa selvän, mitä se sisältää. Yrityksen oman version nimi on hauska laittaa hiukan erikoiseksi. Oma yritykseni sijaitsee Kuhmajärvellä, joten jonkin tuotteen nimi voisi olla esimerkiksi Kuhmis. Se voisi olla myös yrityksen nimi. Nimi on lyhyt ja ytimekäs sekä tulee paikan nimestä. Se olisi helppo muistaa ja sanoa, joten se olisi oikein sopiva yritykseeni.

Lopuksi

Kirjassa on paljon perusasiaa, joita kuulee joka paikasta. Itseltäni löytyy paljon hyviä ominaisuuksia, joita yrittäjällä on hyvä olla. Kumminkin isoimpana minun pitäisi kehittää sosiaalisuuttani. Minun tarvitsee olla sosiaalinen ja sanavalmis eteenkin pienessä yrityksessä, josta olen haaveillut. Liikeideani pitäisi erottautua muista lähialueella olevista yrityksistä, joka osittain toteutuukin. Muutaman kymmenen kilometrin säteellä on kahvioita, mutta myyntivalttini olisi lounas. 20 kilometrin päässä on ainoa lähialueen ruokapaikka, mutta lähempänä olisi asiakkailla halukkuutta lounaalle. Rahoituksen saisin luultavasti korottomana, joka helpottaisi toimintaani, kun minun ei tarvitsisi maksaa ylimääräistä. Saattaa hyvinkin olla, että minun ei kannata enää kesän jälkeen pitää yritystä ja se ei tuota tarpeeksi edes kesän aikana. Minulle ei kumminkaan ole kovaa riskiä, jos liike kaatuu, sillä en tarvitse isoja investointeja. Hyvällä markkinoinnillahan saa paljon lisää kannattavuutta. Minun kannattaa mainostaa perinteisemmillä tavoilla, sillä netin kautta en tavoita luultavasti moniakaan mahdollisia asiakkaita.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!