Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

10 vinkkiä parempaan sisältömarkkinointiin

Kirjoitettu 07.05.17
Esseen kirjoittaja: Essi Järviö
Kirjapisteet: 2
Kirja: Everybody writes
Kirjan kirjoittaja: Ann Handley
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Oletko kirjoittaja, markkinoija, tuottaja tai yrittäjä? Kuuluuko työhösi tuottaa sisältöä some-kanaviin, nettisivuille tai muihin markkinointi- ja myyntikanaviin? Tässä artikkelissa kerron sinulle vinkkejä, miten tuottaa parempaa tekstiä, somesisältöjä, sekä miten saat asiakkaasi kiinnostumaan yrityksestäsi nettisivujesi avulla. Vinkkeihin olen saanut inspiraatiota sisällöntuotannon piin kovan ekspertin, Ann Handleyn kirjasta Everybody Writes. Suosittelen muuten lukemaan, jos haluat tulla paremmaksi kirjoittajaksi. Sekä kirjan, että artikkelini. Olen itsekin kirjoittaja, ja olen törmännyt jokaiseen näistä haasteista omassa työssäni. Toivottavasti sinäkin saat omiin haasteisiisi vinkeistäni apua.

 

Mikä on tekstisi tavoite?

 

Ennen kuin alat kirjoittaa, mieti, kenelle kirjoitat. On helppoa tehdä se virhe, että kirjoittaa itselleen, unohtaen ajatella tekstiä lukijan näkökulmasta. Silloin saattaa unohtaa tekstistä monta lukijalle tärkeää seikkaa, tai kirjoittaa sen aivan vääränlaiseen sävyyn tai lukijalle oudoilla sanoilla, joita hän ei ymmärrä. Käytä esimerkiksi slangisanoja ja ammattijargonia varoen. Tee asiakasprofiili ja tutustu sitä kautta lukijaasi, hänen kiinnostuksen kohteisiinsa, arvoihinsa ja arkirutiineihinsa.

 

Kun asiakkaasi on selvillä, siirry seuraavaan vaiheeseen. Mieti, mikä on se ydinviesti, jonka haluat tekstissäsi kertoa lukijalle. Mitä haluat lukijan muistavan tekstistäsi lukemisen jälkeen? Rakenna sen jälkeen viestillesi pohja erilaisilla faktoilla. Jos kirjoitat Facebook-postausta ravintolan avajaisista, pohja rakentuu päivämäärästä, kellonajasta, osoitteesta ja muista tärkeistä tiedoista. Jos viestilläsi ei ole pohjaa, se jää tyhjäksi ja lukija voi ajatella sen olevan vain sinun oma mielipiteesi tai ajatuksesi. Rakentamalla viestillesi pohjan teet siitä samalla uskottavamman ja luotettavamman.

 

Kuka asiakkaasi siis on ja mikä on viestisi hänelle? Kirjoitatko perheenäidille, nuorelle skeittarille vai yritysjohtajalle? Jokainen heistä voi tarttua tekstissäsi eri asioihin sekä hyvässä, että pahassa. Muista siis kohdistaa viestisi konkreettisesti juuri sille tietylle ihmiselle, jonka haluat tavoittaa

 

 

Älä pelkää – kirjoita!

 

Älä jää tuijottamaan tyhjää sivua peläten tuottavasi huonoa tekstiä. Handley puhuu kirjassaan ”ugly first draftista”, eli karkeasti suomennettuna rumasta ensimmäisestä luonnoksesta. On paljon helpompaa kirjoittaa ensin huonoa tekstiä ja alkaa sitten muokkaamaan siitä timanttia, kuin kirjoittaa ekalla yrityksellä täydellinen versio.

 

Itse olen päässyt kirjoittamiskammostani eroon kirjoittamalla ensimmäisestä luonnoksesta ihan tarkoituksella mahdollisimman huonon. Kirjoittamisesta ei synny liikaa paineita, kun jo lähtökohtana on tuottaa ihan kammottavaa tekstiä. Kun täysin kelvoton versio on valmis, alan muokata ja hioa sitä. Tähän vaiheeseen käytän paljon enemmän aikaa kuin luonnosteluun.

 

Editoi, editoi ja editoi

 

Handley antaa hyvän vinkin tekstin editointiin. Kun käyt tekstiä läpi, keskity yhteen asiaan kerrallaan. Kiinnitä ensin huomiota sisältöön. Tee niin kutsuttu yleiskatsaus tekstiin. Onko tekstin rakenne ja järjestys järkevä? Onko tekstissä sanoja, lauseita, tai vaikka kokonaisia kappaleita, jotka eivät sittenkään tunnu toimivan, ja jotka pitää muuttaa tai poistaa kokonaan? Onko joku vertaus harhaanjohtava? Tee tarvittavat muutokset katsoen tekstiä lukijan silmin ja hio tekstistä johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

 

Kun sisältö on kunnossa, käy teksti uudelleen läpi. Kiinnitä tällä kertaa huomiota yksityiskohtiin. Käy läpi jokainen lause sana sanalta. Tee jälleen muokkauksia lukijan silmälasit päässä. Poista kliseiset sanonnat ja keksi tilalle tuoreempia tapoja kertoa asioita. Poista ylimääräiset sanat, lyhennä liian pitkiä lauseita. Näin saat tekstisi editoitua katsoen sitä monelta eri kantilta. Jos editoidessa keskittyy kaikkeen samaan aikaan, yksityiskohdat voivat jäädä huomioimatta ja tekstistä voi tulla huolittelemattoman oloinen.

 

Kiinnitä lukijan huomio, muuten menetät hänet

 

Mene suoraan asiaan. Taustatietoa kertovat kappaleet eivät toimi tekstin alussa. Mieti vaikka uutisia; ensimmäisenä kerrotaan kuka, mitä, missä ja milloin. Taustatiedot kerrotaan viimeisenä, koska niillä ei ole uutisten kuulijalle tai lukijalle uutuusarvoa, eivätkä ne kiinnosta ennen kuin itse uutinen kiinnostaa. Ota samanlainen ote omiin teksteihisi. Mieti, mitä lukija haluaa tekstiltä saada ja kerro se heti alussa.

 

Kysy itseltäsi jokaisen lauseen kohdalla, onko tämä lause kiinnostava. Toista sama kysymys jokaisen kappaleen kohdalla. Ole tarkkana varsinkin ensimmäisen kappaleen kanssa. Ihmisillä on niin paljon tietoa saatavilla, että jos tekstisi on tylsä, sitä ei lueta. Ole kuitenkin varovainen. Liika aggressiivisuus ei myöskään ole hyvästä, sillä se on uuvuttavaa. Luo tarttumapintaa ennemmin esittämällä hyödyllistä tietoa kiinnostavasti. Luo koukkuja, joilla pidät lukijan kiinnostuneena loppuun saakka.

 

Tarjoa sisältöä lukijalle silloin, kun hän sitä haluaa

 

Ennen kuin olet alkanut kirjoittaa, olet siis päättänyt, kenen haluat tekstisi lukevan ja tehnyt asiakasprofiilin. Tiedät hänestä siis perusasioita, kuten millaista työtä hän tekee ja sen perusteella tiedät, koska hän todennäköisimmin on sosiaalisen median, eli sinun jakelukanavasi – ääressä. Haluat tietysti, että tyyppi näkee viestisi omissa kanavissaan. Julkaise siis silloin, kun hän on somessa itsekin paikalla!

 

Kohdenna viestisi kohderyhmällesi Facebookin työkalujen avulla. Näin löydät potentiaaliset asiakkaasi helpommin ja vältyt tarjoamasta sisältöäsi ihmisille, joita se ei kiinnosta tai hyödytä – siis väärille tyypeille. Samalla teet palveluksen kohderyhmäsi ulkopuolisille tyypeille, sillä kukaan ei halua Facebook-seinänsä täyttyvän sisällöstä, joka on heille merkityksetöntä.

 

Kohdennetun sisällön lisäksi kannattaa miettiä, koska lukijasi haluaa lukea tekstisi. Mieti, koska itse luet artikkeleja, uutisia ja selaat sosiaalista mediaa, työajalla vai vapaa-ajalla? Sosiaalisen median julkaisut kannattaakin ajoittaa niin, että seuraajat ovat vapaalla. Suurin osa ihmisistä käyttää esimerkiksi Facebookia aktiivisimmin viikonloppuiltaisin. Tarkemmin saat selville seuraajiesi paikallaoloajat Facebookin analytiikkatyökalujen avulla.

 

About us – minä vai me?

 

Koska sisällöntuotanto on parhaimmillaan tehokasta asiakkaiden ohjaamista sosiaalisesta mediasta myyntikanaviin, eli nettisivuille ja verkkokauppoihin, ajattelin jakaa vielä muutaman vinkin nettisivujen sisältöön liittyen.

 

Jos sinulla on yritys, niin mitä luultavimmin yritykselläsi on nettisivut. Luultavasti sinunkin nettisivuillasi on myös osio, josta sivuilla vieraileva tyyppi voi lukea yrityksestäsi ja mahdollisesti myös sinusta itsestäsi, sekä henkilökunnastasi tarkempia tietoja? Oletko miettinyt, palveleeko tämän ”About us” –sivun sisältö mahdollista asiakastasi?

 

About us – sivun (karkeasti suomennettuna ”asiaa meistä”) tulisi kertoa kirjaimellisesti ”meistä” eli sinusta ja asiakkaastasi. Rakenna sivun sisältö siis niin, että se kertoo asiakkaallesi, mitä hyötyä hän saa sinulta ja yritykseltäsi, ja miten sinä ratkaiset asiakkaasi ongelman. Mieti, mikä on asiakkaallesi aidosti arvokasta ja hyödyllistä tietoa. Hienot sloganit ja pitkät historiikit eivät välttämättä tuota asiakkaallesi arvoa, vaikka olisivatkin itsellesi tärkeitä asioita.

 

Monella nettisivulla näkee nimenomaan näitä epäonnistuneita kertomuksia yrityksen historiasta, sekä kliseisiä arvolupauksia. Valitettavasti tällainen sisältö saa useammin klikkaamaan kilpailevan yrityksen sivuille, kuin herättää ostohaluja. Moni saattaa myös erehtyä panostamaan somesisältöihin, mutta jättää kotisivunsa eli myyntikanavansa päivittämättä nykyaikaan. Kanavien on oltava sulassa sovussa keskenään, että asiakkaalle välittyy oikeanlainen kuva yrityksestä. Jos some on timanttia, mutta nettisivut kivikaudelta, asiakkaalle voi tulla ristiriitainen olo, mikä herättää epäluottamusta.

 

Millainen sisältö sitten saa asiakkaan pysymään sivuillasi ja herättää luottamusta, ja sitä kautta halun ostaa? Tähän minulla on oikeastaan kaksi vinkkiä, joista ensimmäinen kuuluu näin: Muista olla innostava! Kerro tarinoita, käytä kuvia ja videoita. Ei haittaa, vaikka omasta mielestäsi kuulostaisitkin hiukan yliampuvalta. Tärkeintä on, että asiakas innostuu ja kiinnostuu, ja jäät mieleen erottumalla massasta.

 

Toinen vinkkini on: Kerro asiakkaallesi, minkä hänen ongelmansa voit ratkaista. Nykyään ihmisten ostopäätökset perustuvat entistä enemmän muiden ihmisten suositteluihin ja esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa näkyviin arvosteluihin. Siksi About us –sivullakin kannattaa kertoa, miten olet läpi yrityksesi historian vastannut asiakkaidesi ongelmiin. Jos yrityksesi on uusi, kerro, millaisella uudella tavalla voit palvella asiakastasi. Muista kertoa, miksi ratkaisu kannattaa ostaa juuri sinulta. Kannattaa varoa kuulostamasta liian myyvältä ja siksi tarinat usein toimivatkin. Ne ovat tarttuvia ja jäävät mieleen, samoin kuin kuvat ja erityisesti videot. Uusia tapoja kertoa tarinoita ei kannata aliarvioida. Esimerkiksi videon avulla voit kertoa vaikkapa yrityksesi historiasta yhtä selkeästi, mutta paljon kiinnostavammin kuin tekstin muodossa.

 

Kun suunnittelet ja tuotat myynnin ja markkinoinnin tekstejä ja muita sisältöjä, muista aina oma asiakkaasi. Mieti, millaisesta sisällöstä hän pitää, hyötyy ja innostuu.

 

Toivottavasti sait apua näistä vinkeistä omiin haasteisiisi. Mukavia kirjoitushetkiä!

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!