Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

100 keinoa tehostaa myyntiä

Kirjoitettu 28.11.16
Esseen kirjoittaja: Anni Näremaa
Kirjapisteet: 2
Kirja: 100 keinoa tehostaa myyntiä
Kirjan kirjoittaja: Timo Rope
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Otin Timo Ropen 100 keinoa tehostaa myyntiä kirjan lukuun meidän Myynnin murtajat – teematreenien ohelle. Kirja sisältää paljon hyviä vinkkejä myyntiin eri kulmalla katsoen,  mutta valitettavasti osa niistä on itsestäänselvyyksiä ja jo entuudestaan tuttuja. Poimin kirjasta muutaman uuden taikka vanhan, uudelleen sisäistetyn lauseen ja avaan sitä omasta näkökulmasta.

 

Perusfilosofiat

1 Älä myy tuotetta, vaan sen tarjoamaa hyötyä.

Totta! Monesti sitä vaan lähtee myymään sitä myyntiprojektin tuotetta asenteella “Tässä olis nyt tällainen tuote x..” Minun ainakin täytyisi muistaa myydä tuote hyödyt edellä. Ensin täytyy kartoittaa vähän asiakkaan tarpeita ja hyökätä sieltä sitten hyötyjen kera asiakkaan tarpeisiin.

5. Operoi myynnissä asiakas- ja tilannekohtaisesti.

Lähtökohtaisesti vihaan soittelupuheita. Otan yleensä tärkeimmät pointit ylös blackoutin varalle, mutta oma myyntipuheeni menee ihan vastapuolella vastaavan asiakkaan mielentilan ja äänensävyn mukaan.

6. Älä tuhlaa aikaasi yrityksestäsi selvästi kiinnostumattomien asiakkaisen tavoitteluun.

Muista sanoa nätisti ja iloisen kuuloisesti kiitos hei, ensi kertaan, jos linjalla oleva ihminen ei ole mitenkään kiinnostunut. Tämän olen itse oppinut ja teen sen aina yrittääkseni, jotta asiakkalle ei jäisi “paska maku” suuhun, kun puhelu päättyy.


Myynnin pohjustustoimet

19. Pidä yllä asiakasrekisteriä, jossa on oleelliset asiakastiedot kaikista segmentiisi kuuluvista asiakkaista.  

Tätä olen lähtenyt viemään eteenpäin Wiren puolella ja haluan, että asiakkaamme ovat jossakin rekisterissä meidän (myynti)työtä helpottaaksemme.

28. Selvitä asiakkaasi toimintanopeus ja mukaudu toimimaan sen mukaisesti

Mukauta oma toiminta asiakkaan tahtiin sopivaksi.


Myyntikeskustelun toteutus


66. Muista, että asiakas antaa aina ensiksi vinkin myyntikeskusteluun siirtymiseksi

Vaikka haluaisinkin myydä tuotteeni kuinka kovasti, ei auta, että hätäilen.

81. Muuta mahdollisuuksien mukaan tuotesisältöä – älä hintaa – mikäli tuote tuntuu asiakkaasta liian kalliilta

Thaimaassa asuessani tinkiminen oli kaikki kaikessa. Jos näytin perus turistilta, hinnat olivat minulle enemmän, kun taas työvaatteet päällä he pitivät minua paikallisena. Kirjassa neuvottu toimi hinnan pitämiseksi samana muistutti taas, kuinka sitä myyntityötä tehdäänkään. On tärkeintä neuvotella ja saada asiakas maksamaan tietty summa, pientä hiontaa tehden. Mukautuminen ja tilannetaju ovat tässä ne kaksi sanaa.

87. Serveeraa asiakkaalle “paras” vaihtoehto “huonompien” kautta

Muista aina pari eri vaihtoehtoa, jotta toinen on niistä varmasti parempi. Ja kun on kaksi vaihtoehtoa, ei ole vaihtoehto “en valitse kumpaakaan”

Anni Näremaa
Ideaosuuskunta Wire
anni@osuuskuntawire.fi

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!