Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

100 keinoa tehostaa myyntiä

Kirjoitettu 15.01.14
Esseen kirjoittaja: Lari Pyykönen
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  1. Älä myy tuotetta, vaan sen tarjoamaa hyötyä

 

Otetaan esimerkiksi tulostin. Asiakasta ei kiinnosta jos tuotteesi tulostaa 10000 paperia tuntiin ja tulostimessasi on uusi hyperxduper käyttöliittymä. Asiakasta kiinnostaa vain se miten hänen yrityksensä hyötyy uudesta tulostimesta tai siihen liittyvistä palveluista. Haluat myydä tulostimia säästetty aika ja vaiva edellä johon vielä lisätään tuotteen helppous palveluineen.

 

  1. Älä koskaan valehtele

 

Rakentaessasi toimivaa yritystoimintaa ei saa koskaan valehdella tarjousta tehdessä tai tuotetta myydessä. Halutessasi pilata yrityksesi tulevaisuuden onnistut sen tekemällä muutamalla katteettomalla lupauksella. Akatemialla tapahtumia tehdessä ei ole tavatonta luvataan asiakkaalle tuhansia kävijöitä ja paikalle saapuu joitakin satoja. Akatemialla tapahtumalle ei suunnitella suurempia tulevaisuuden visioita on se ihan ”ok” että saadaan kerran vietyä asiakkaalta rahat vaikka lopputulos olisikin pettymys.

 

  1. Jos et tiedä vastausta asiakkaan kysymykseen, ota asiasta selvää

 

En koskaan ole ymmärtänyt miksi meillä myydään joojoota. Usein ei ole mitään tietoa kuinka asia toteutetaan ja siksi lopputulos on puolinainen. Toki joitain asioita voidaan opetella ja oppia tehdessä mutta jos myyt jotain mitä et voi toteuttaa on se hyvä keino pilata tiimisi tai akatemian maine.

 

  1. Muista että tekemismäärä on positiivisessa suhteessa myynnin tulokseen

 

Myynnissä tekemisen määrä on oikeasti suhteessa myynnin tulokseen. Tämä toki vaatii sen että taustatyö on tehty huolella ja tuote on kunnossa. Jos et muutamaan kuukauteen ole aktiivisella myyntityöllä saanut yhtään tuotetta menemään on aika mielestäni harkita jo tuotteen kannattavuutta tai harkita uudelleen tuotteistamista.

 

  1. Tee ammattimaiselta näyttävä materiaali myyntisi tueksi

 

Simppeli myyntimateriaali jossa on 1-5 terävää kysymystä herättää luottamusta. Tee selväksi että nämä asiat tulemme käymään läpi jotta pääsemme sutjakasti eteenpäin.

 

  1. Myynnin valmistelussa selvitä asiakkaastasi kaikki helposti saatavissa olevat perustiedot ennen myyntitapahtumaa

Asiakkaan taustatiedot on myynnin onnistumiseen hyvin tärkeä asia. Jos asiakas kysyy sinulta esimerkiksi ”mitä mieltä olet olisiko teidät tuote sopiva tapahtumaan x” jonka tiedot löydät helposti netistä ja et tiedä koko tapahtumasta mitään, osoittaa se sitä että et ole aidosti kiinnostunut yritysestä.

  1. Tarjoa asiakkaalle sitä mitä hän haluaa, älä muuta

Saatuasi jalan ovenrakoon ja kaupan jo melkein varmistettua ei kannata lähteä myymään asioita joita asiakas ei tarvitse. Huonoimmassa tapauksessa tämä voi laittaa asiakkaan empimään ensimmäistä ostopäätöstä ja siksi myös varma myynti voi epäonnistua.

  1. Uskalla vastata ei, jos asiakas pyytää sinulta/yritykseltä mahdottomia

 

Jo edelliseen vastaukseen nojaten mielestäni on tyhmää luvata mahdottomuuksia. Toki voit aina hankkia alihankkijan tekemään työn jota ette osaa itse tehdä mutta se maksaa aina ylimääräistä ja olet itse ns. turhana välikätenä eli et voi päästä samaan hintaluokkaan kuin palvelun alkuperäinen tekijä. Näin luot kyllä liikevaihtoa nyt mutta et tulevaisuudessa.

 

  1. Älä yritä ohittaa ostosta päättäkää hänen esimiehensä kautta

 

Onnistuessasi myymään tuotteen pilaat välisi kyseisen yrityksen päättäjään lopullisesti. Varsinkin jos et saa kauppoja voit sanoa kyseiselle yritykselle hyvästit.

 

  1. Älä usko asiakkaan ostavan ilman, että hänelle tarjotaan

Ei asiakas osta jos sille ei tarjota. Aina on helpompi luottaa vanhaan ja ”toimivaan”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!