Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

12 keinoa olla parempi puhuja

Kirjoitettu 22.12.16
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Hyvin sanottu! 101 vinkkiä jokaiselle puhujalle
Kirjan kirjoittaja: Tom Lundberg
Kategoriat: 9.01. Oppiminen, 9.02. Yhteisöllisyys, 9.04. Johtaminen, 9.05. Valmentaminen

12 keinoa olla parempi puhuja, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

 

Olen ehkä hieman periaatteellinen lukemisessa, sillä en lue koskaan vanhoja kirjoja.

Kaikki vaikkapa yli 10 vuotta sitten tai sitä aiemmin kirjoitetut bisneskirjat ovat mielestäni vanhentuneita ajatusmaailmaltaan, esimerkkitapauksiltaan ja informaatioarvoltaan.

Tein kuitenkin nyt poikkeuksen. Joululoman aikana päätin avata jo seuraavan kevään kirjapistesaldon lukemalla lyhyempääkin lyhyemmän Hyvin sanottu! 101 vinkkiä jokaiselle puhujalle –kirjan ja koostaa sen tarjoamista neuvoista itseäni hyödyttävän muistilistan.

Kevään aikana tavoitteenani on aloittaa puhetyöt opiskelijayrittäjyyden koulutuksien merkeissä, joten kaikki esiintymiseen ja puhumiseen liittyvät neuvot ovat tarpeen.

Tässä kasaamani muistilista ja ajatukset neuvoihin liittyen:

1. KÄÄNNÄ KYSYMYS
Sinulta voidaan kysyä ja tullaankin kysymään kysymyksiä, joiden tarkoituksena on pistää sinut ahtaalle.
”Mihin aikaan meillä on tauko?” Älä ala puolustella.
Käännä kysymys: ”Mihin aikaan haluaisit pitää tauon?” Se on henkistä judoa.
Luo vuorovaikutusta itsesi ja yleisön välille.

2. OTA TÄYSI VASTUU
Sinä olet puhujana pääosassa. Älä siis pakoile vastuuta, joka kuuluu vain ja ainoastaan sinulle. Olet asettanut itsesi valokeilaan.
Vastuunkantamiseen sisältyy kyky ja halu johtaa esiintymistilannetta siten, että yleisösi kokee tapahtuman omaa elämäänsä rikastuttavana.

3. PANE TUNTEESI PELIIN
Ulkoinen olemuksemme välittää tutkimuksen mukaan 55 prosenttia tunteistamme, ääni 38 prosenttia ja sanat vain seitsemän prosenttia.
Mieti, kuinka voit vedota näihin tunteisiin?

4. HALLITSE ASIASI
Miten luot uskottavuuden sisällölläsi? Sinun täytyy opetella asia josta puhut mahdollisimman hyvin.
Jos joudut miettimään joka välissä, kuinka asia nyt olikaan, annatko itsestäsi asiantuntevan kuvan? Asian osaaminen luo uskottavuutta ja luonnollisuutta puheeseen.

5. KESKITY VAHVUUKSIISI
Kaikessa siinä mitä et tee, tulet koko ajan huonommaksi. Kaikessa siinä mitä teet, tulet koko ajan paremmaksi.
Jos sinulla on vahvuuksia, keskity niihin ja kehityt. Mikäli sinulla on heikkouksia, unohda ne ja tulet niissä koko ajan huonommaksi.

6. MYY VIESTISI
Ajattele jokaista puhettasi myyntitilaisuutena. Viestin tulisi pyytää tai ohjeistaa kuulijoitasi tekemään jotakin: äänestämään, päättämään, ostamaan, toimimaan tai niin edelleen.

7. USKALLA PITÄÄ TAUKOJA
Kiusallinen hiljaisuus. Joillekin tuttu tilanne ensitreffeiltä tai esiintymisestä?
Älä pelkää pitää taukoja tai olla hiljaa. Anna yleisöllesi aikaa ajatella. Olemalla itsevarma ja pitämällä taukoja luot parempaa kuvaa itsestäsi.
Tauon pitämisestä on myös muuta hyötyä. Pidä parin sekunnin tauko ennen kuin aloitat tärkeän asian, jolloin kuulijioiden huomio kiinnittyy siihen, mitä aiot sanoa seuraavaksi.

8. LAADI TAVOITTEITA
Tiimiakatemialla olen oppinut asettamaan lähtötilanteessa itselleni kysymyksen ”Mitä haluan oppia?”.
Puhetilanteiden ja koulutusten suunnittelussa tulisikin miettiä, mitä haluaa oppia ja asettaa tavoitteet sen mukaisesti.

Tärkein taitosi on kyky asettaa tavoitteita ja laatia suunnitelma niiden toteuttamiseksi.

9. TEE HYVÄ AVAUS
Kerron teille tarinan. Tai itse asiassa kerroin jo aikaisemmin omasta avaustekniikastani, jonka kehittelin syksyn aikana.
Lue essee Yrittäjä+Tarina = Menestyjä

Millainen on hyvä aloitus kirjan mukaan?
– Provosoiva tai retorinen kysymys
– Esimerkkitapaus tai kasku (tarina lukeutuu näihin)
– Uutinen
– Mietelause, sananlasku tai vertauskuva
– Puhutteleva väite tai väitteitä (heitä kehiin törkeä lupaus)

10. LÖYDÄ KARISMASI
Karismaattisen esiintyjän tunnusmerkkejä ovat mm.
– Hänellä on rajaton, aito itseluottamus
– Hän on nöyrä ja osoittaa avoimesti halunsa palvella kuulijoitaan
– Hän saa yleisönsä tuntemaan olonsa mukavaksi
– Ihmiset näkevät hänet johtajana
– Hänestä huokuu sisäistä rauhaa
– Hänen arvonsa ja asenteensa tukevat kaikkea, mitä hän sanoo
– Hän on tietoisesti vastuussa asioista koko ajan
– Hän on luonnollinen, ei teeskentele tai lankea manipulointiin
– Hän on aina rehellinen

11. JOHDA ESIINTYMISTILANNETTA
Esiintyminen on aina johtamista. Kun avaat suusi, siirryt automaattisesti tilanteeseen, jossa halutuusi siirtyy tietty määrä valtaa.
Johtamistilanteelle on ominaista, että vallan mukana puhujalle siirtyy vastuu.
Kun avaat suusi, johdat tilannetta.

12. MIETI TÄRKEIN LAUSEESI
Mikä on esityksesi ydinlause, jonka kuulijat muistavat esityksen jälkeenkin? Se on ajatus, jonka haluat yleisösi käsittävän selkeästi kaikesta, mitä sanot. Hyvä esitys keskittyy yhden ainoan väitteen ympärille ja väite on alussa. Se antaa myös esityksellesi raamit.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!