Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Väripilkku

Kirjoitettu 13.12.13
Esseen kirjoittaja: Emma Kautto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

Väripilkku, 4.5 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

Mitä brändit oikeastaan ovat? Kaikki meistä pystyvät unissaankin nimeämään tunnettuja, isoja brändejä, mutta miten ne ovat syntyneet? Lisa Sounio käsittelee kirjassaan brändäyksen perusteita sekä havainnollistaa brändäykseen liittyviä piirteitä monien erilaisten esimerkkien avulla.

Mikä on brändi?

”Brändi = kohteen herättämä mielikuva + itse asia tai tuote.” – Lisa Sounio

Pyhässä yksinkertaisuudessaan siis näin. En ole koskaan aiemmin tullut ajatelleeksi, että brändi voi olla jotain muutakin kuin tuote tai ihminen. Brändi voi olla myös palvelu, puolue, maa, kylä tai kaupunki. Parhaissa brändeissä on mukana sydän sekä sielu. Laajasti ajateltuna brändäys tarkoittaa asiakaspalvelun kokonaisvaltaista suunnittelua.

”Brändi koostuu kahdesta osasta. Ensinnä pärstästä eli ulkoisesti näkyvistä asioista, kuten pakkauksesta tai ulkonäöstä. Toiseksi sielusta eli henkilön tai tuotteen persoonasta, taustasta, historiasta ja käytöksestä.” – Lisa Sounio

Persoonabrändi

Lukiessani kirjaa kiinnostuin erityisesti persoonabrändäyksestä ja koen sen olevan itselleni tällä hetkellä tietyllä tapaa ajankohtainen. Aloin miettiä tarkemmin omaa olemustani sekä käytöstäni esimerkiksi asiakaskäynneillä. Tavallaan jokaisella meistä on oma persoonabrändi. Persoonabrändi on se mielikuva ja tunne, joka meille muodostuu jostakusta toisesta ihmisestä. Voimme kuitenkin vaikuttaa omaan persoonabrändiimme.

”Mikä tekee ihmisestä unohtumattoman? Mikä saa haluamaan tavata uudestaan? Miksi toiset ovat vastustamattoman hyvää seuraa? Miten legenda syntyy?” – Lisa Sounio

Jokainen muodostaa oman persoonabrändinsä omalla olemuksellaan, tyylillään, eleillään, puheillaan sekä teoillaan. Siksi näihin seikkoihin hyvä kiinnittää huomiota. Tarkoituksenamme on ensin myydä itsemme asiakkaalle, ja sitten vasta jotakin muuta. Tässä persoonabrändi on suuressa osassa. Paljon on hyvin pitkälti kiinni siinä, minkälaisen mielikuvan itsestämme annamme asiakkaalle.

”Brändikkyyttä ei voi peittää: käytöksesi kertoo arvoistasi.” – Lisa Sounio

Design

”Design tekee brändin.” – Lisa Sounio

Myös kirjan designia käsittelevä osa oli mielenkiintoinen. Kiteytettynä tuotteen ja palvelun arvo muodostuvat siitä miltä ne tuntuvat ja näyttävät, eli siis designista. Designia on kaikkialla ympärillämme. Vieressäni oleva Arabian muki, puhelimeni sekä jopa roskapönttöni ovat designia. Kaikki ne tuotteet ja palvelut joita päivittäin käytämme, ovat siis designia.

On olemassa esimerkiksi Suomi-design, muistan kun juuri tänään Joulukylässä eräs asiakas kertoi etsivänsä Amerikkaan lähtevään joulupakettiin jotakin Suomi-designia. Muotoilustaan tunnettuja suurempia yrityksiämme ovat mm. Fiskars, Iittala sekä tietenkin Marimekko.

Olen ehkä oikeastaan jo huomaamattani ”päässyt brändäämään” sekä suunnittelemaan designia. Haluan jatkossakin ottaa osaa projekteihin, jossa pääsen harjoittelemaan brändäystä. Olisi mahtavaa joskus kokeilla jotakin aivan erilaista. Souniokin kannustaa olemaan erilainen, erottumaan sieltä tasaisesta tylsästä harmaudesta. Yksi hänen esimerkeistään viittasi tutkimukseen yöelämästä, jossa selvisi, että naiset joilla oli värikäs paita, saivat illan aikana todennäköisemmin miesseuraa kuin vaikkapa ruskeaseen pukeutuneet naiset. Persoonabrändäystä se kai on sekin.

”Jos muut ovat tylsiä, ei sinun tarvitse olla tylsä.” – Kirsti Paakkanen

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!