Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Buyology

Kirjoitettu 30.11.14
Esseen kirjoittaja: Kimmo Pulkka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Buyology
Kirjan kirjoittaja: Martin Lindstrom
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Moi

 

Voittaja tuote on se, joka vetoaa tunteisiin. Kylläjuu. Otetaan esimerkiksi tähän kuuluisat Pepsi vs. Coca-Cola -sokkotestit. Pepsi voittaa ne lähes aina, mutta silti Colaa ostetaan enemmän. Koska. Cola herättää tunteita, sen voi yhdistää johonkin. Kaikki mainokset mitä on pienenä nähnyt. Se miten mäkkärissä oot pikkusena juonu aina kokis-mukista ja siis kaikki tällaset muistot mihin se liittyy. Lisäksi kokis on kaikella tapaa vaan niin tunnistettavissa – punainen väri, logo, lasin ja pullon muoto jne. Kokis herättää siis yksinkertaisesti vain enemmän tunteita, kuin Pepsi.

 

Tuotesijoittelu

 

Tää oli hauska, koska oon jonkinverran miettinytkin, että miten tuotesijoittelu vaikuttaa brändien myyntiin. Kirjassa oli esimerkki American Idolista, missä pääsponsoreina oli Coca-Cola ja Ford. Molemmat maksoi saman verran päästäkseen pääsponsoreiks, mutta vain toinen hyötyi koko jutusta. Kokista oli sijoiteltua kaikkialle: tuomarit istu kokislasien muotosten tuolien päällä, ne joi kokista, laulajat joi kokista ja kaikki joi kokista. Ford ei näkyny itse ohjelmassa, vaan mainoskatkoilla. Siis just joku yhteistyössä: Ford ja sit joku tosi pitkä mainos. Noh joo siis Ford ei hyötyny mitään mut kokis hyöty tosi paljo. Miks?

 

Tuotesijoittelussa merkittävintä on se, että esillä olevat tuotteet/brändit ovat merkittävä osa ohjelman kulkua. Kokis yhditettiin menestyksäkkeeseen laulajataipaleeseen, jota oli vain pakko juoda. Ford puolestaan oli vain yhteistyössä ja näytti videoita autoistaan. Lisäksi kokiksen tuotesijoittelu oli ovelaa ja hienovaraista. Tärkeintä on kuitenkin, että tuote on juonen kannalta merkittävä.

 

Miten muiden teot vaikuttavat?

 

Kyllähän ne vaikuttaa. Aivoissa on sellanen juttu kun peilineuroni. Eli periaatteessa kun näät jonkun muun syövän jäätelöä, niin alat itsekin kokemaan samanlaista tunnetta kuin jäätelöä syödessä. Sit jos katot vaikka jonku toimintaelokuvan, niin sun olo on sen jälkee paljo swagimpi ku koet olevas joku elokuvan kova jäbä. Eli peilineuronit antaa meille tavallaa sellasia maistiaisia siitä, mille tuntuis tehdä toi tai olla tollane. Siks on tärkeetä, että tuote tai brändi edustaa jotain. Silloin se aiheuttaa vahvan peilineuronisetin.

 

Omalla kohdalla adidas aiheuttaa vahvoja tunteita. Mulle adidas merkitsee urheilua, rohkeutta, yhteenkuuluvuutta, auttamista, vapautta olla mitä vaan, vapautta tehdä mitä vaan ja siis all in. Et kaikki tehdään täysillä ja tosissaan. Ois hauska tietää, mitä se merkitsee kaikille muille. Luulen, että jotain samaa mut paljon myös eri. adidaksen myyntiä vois siis kuitenkin lisätä tutkimalla tätä asiaa tarkemmin. Eli tutkitaan, mitkä mielleyhtymät liittyvät adidakseen ja vahvistetaan niitä markkinoinnilla. Lisäksi voidaan luoda jotain uutta. adidaksella on jo pari todella hyvää valttikorttia – raidat ja ”adidaksen-sininen”-väri. Kaksi todella helposti mieleenjäävää seikkaa. Samanlailla kuin esim Marlboro, Ferrari tai Coca-cola ovat brändänneet punaisen, niin adidas voisi voimistaa sinistä väriään. Tällainen tunnusomaisuus luo yhteenkuuluvuutta brändin sisälle.

 

Mutta siis homma on sellainen, että kuluttajan pitää saada jokin tunne ja mielleyhtymä siitä, kun hän ostaa adidasta. Tällöin hänen aivoissaan vapautuu dopamiinia, jolloin ostohetkestä tulee jollain tasolla riippuvaiseksi. Miksei haluaisi samaa hyvää oloa uudestaan? Tämä vaatii kuitenkin vahvan brändin vahvoilla mielleyhtymillä jotka luovat vahvan tunteen. Sellaista olisi kiva rakentaa =)

 

No jos tiivistäis kirjaa nii yleisesti ottaen brändin tulee edustaa jotain. Eli mitä vahvempi brändi, niin sen parempi juttu. Brändiä voi vahvistaa hyvin luomalla siihen liittyviä mielleyhtymiä markkinoinnilla. Ihan pienet teotkin riittävät. Jotenki nää ajatukset tuntuu omassa päässä paljon hohdokkaammilta kuin mitä niitä tähän sai kirjotettua =D Suosittelen lukemaan

 

Kimmo Pulkka

kimmo(a)millio.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!