Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hyvästä Paras

Kirjoitettu 23.02.15
Esseen kirjoittaja: Pasi Suojala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Hyvästä paras
Kirjan kirjoittaja: Jim Collins
Kategoriat: 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.7. Johtamisen klassikot, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyvästä Paras!

Collinsin Jimin kirja taitaa kuulua maailman myydyimpiin bisnestä käsitteleviin kirjoihin. Kirja pyrkii viiden vuoden tutkimusprosessin jälkeen vastaamaan kysymykseen miksi jotkut yritykset menestyvät ja toiset eivät? Kirja pyrkii löytämään vastauksen myös kysymykseen, mitä eroa on hyvillä ja parhailla yrityksillä?

Kun vihdoin sain kahlattua 337 sivua läpi, voin todeta, että kirja oli hyvä. Kirja onnistuu vastaamaan kysymyksiin jotka asetetaan tavoitteeksi kirjan johdanto osassa. Toiset luvut saivat minut pilkkimään ja jopa kuorsaamaan, toiset luvut puolestaan saivat minut innostumaan. Kirjan tarinoiden ja oppien soveltaminen omaan elämään ja yritykseen vaatii paljon ajatustyötä sillä kirjan esimerkki yritykset olivat kaikki miljoonien arvoisia pörssiyrityksiä.

Tässä esseessä paneudun teoriaan joka minua eniten kiinnosti ja innosti, nimittäin siilikonsepti.

Syy miksi siilikonsepti oli minulle mielenkiintoisin osio kyseisestä kirjasta, johtuu itseasiassa yhdestä toisesta kirjasta. Nimittäin luin viime syksynä Malcolm Gladwellin kirjan, ”kuka menestyy ja miksi?” Malcolm kertoo kirjassaan 10 000 tunnin teorian joka pääpiirteittäin tarkoittaa, että jokainen joka saa mahdollisuuden harjoitella jotain 10 000 tuntia tulee hän siinä ammattilaiseksi eli hyvästä parhaaksi.

Maailma on meille kaikille avoinna, jos haluamme harjoitella ja soveltaa siilikonseptia itseemme voimme saavuttaa erinomaisuuden valitsemallamme tiellä. Olemme kaikki oppimassa läpi elämän, mutta jos haluamme saavuttaa jossakin tietyssä taidossa tai ammatissa erinomaisuuden joudumme miettimään kysymystä, miten sen teen? Siilikonsepti vastaa mielestäni erinomaisesti siihen.

Haluan kuitenkin huomauttaa, että erinomaisuus jossakin ammatissa tai taidossa, ei ole todellakaan välttämätöntä menestyäkseen elämässä, se on tie jonka voi valita halutessaan. Moniosaajia arvostetaan joissakin ammattipiireissä enemmän kuin erinomaisuutta tai asiantuntijuutta yhdellä alalla.

 

”Valtaosa yrityksistä ei kehity koskaan parhaaksi, sillä useimmista kehittyy hyviä – ja siinä ongelman ydin onkin”

 

Tyydymme siihen mitä meillä on vaikka voisimme pyrkiä erinomaisuuteen, lopetamme 5 500h kohdalla ja monet kärsivät siitä. Olen joskus kuullut sanonnan hyvä on parhaan vihollinen. Sanontaa on usein käytetty erilaisissa konteksteissa mutta se sopii myös yritysmaailmaan. Monille riittää suhteellisen hyvät tulot ja saavutettu turvallisuus, toiset taas haluavat mennä niin sanotusti päätyyn asti ja tehdä töitä täydet 10 000h jolloin tyytyväisyys (lue hyvä) ei estä tulemasta parhaaksi. Tähän kohtaan sopii toinen tuttu lause joka on Teemu Selänteen tunnetuksi tekemä, tyytyväisyys lopettaa kehityksen.

Jaarittelut sikseen, mennään asiaan…

Siilikonsepti

Oletko siili vai kettu? Kysymys perustana on antiikin Kreikan vertaus: ”Kettu tietää paljon mutta siili tietää yhden asian.” Kettu on viekas ja pystyy keksimään loputtomasti monimutkaisia taktiikoita hyökätäkseen odottamatta siilin kimppuun. Se kiertää päivästä toiseen siilin asunpaikkaa ja odottaa otollista hetkeä jolloin hyökätä siilin kimppuun. Ovela, nopea ja viekas kettu tuntuu etukäteen varmalta voittajalta siiliä vastaan. Eräänä päivänä ruoan haku retkellä siili eksyy ketun kanssa samalle polulle ja kettu päättää ovelan viekkaasti hyökätä, jolloin siili vaistoaa vaaran ja käpertyy palloksi, tällöin piikit osoittavat joka suuntaan. Hetken temuamisen jälkeen kettu luovuttaa taistelun ja joutuu perääntymään takaisin metsään suunnittelemaan uutta hyökkäystä. Vaikka kettu on ovelampi siili voittaa aina. Tarinan kirjoittaja jakaa ihmiset siileihin ja kettuihin, ketuilla on monta rautaa tulessa ja he tarkastelevat maailmaa joka näkökulmalta ja hyppäävät mukaan jokaiseen junaan jossa lukee ”mahdollisuus”. Joskus juna vie menestykseen mutta usein sen matka loppuu jo innostusvaiheen jälkeen.

Siilit taas puolestaan keskittyvät yhteen asiaan ja muodostavat kaiken pelkistetyn ajatuksen ja periaatteen ympärille. Siilien mielestä kaikki mikä ei liity heidän kehittämään siiliajatukseen on merkityksetöntä. Yksinkertainen siili saattaa vaikuttaa hieman tyhmiltä, mutta päinvastoin he ymmärtävät sen, että syvällisen oivaltamisen ja eteenpäin menemisen ytimenä on yksinkertaistaminen. He näkevät monimuotoisessa maailmassa ja vaikeissa yritysstrategioissa yksinkertaiset lainalaisuudet ja teoriat sekä ymmärtävät, että ilman näitä yksinkertaisia asioita paketti hajoaa.

Kirjan mukaan yritykset jotka kehittyivät hyvästä parhaaksi, olivat useimmiten ennemmin siilejä kuin kettuja. Verrokkiyritysten johtajat olivat puolestaan kettuja jotka käyttivät aikansa ja huomionsa liian moneen asiaan, jolloin kokonaiskuvaan vaikuttavat periaatteet eivät koskaan saaneet tarpeeksi kestävää asemaa yrityksissä.

Siilikonseptin ydinkohdat

 

Parhaaksi tuleminen edellyttää kolmen kehän ymmärtämistä ja niiden keskipisteen löytämisestä. Keskipisteessä on sinun yrityksesi tai oman elämäsi siilikonsepti. Siilikonsepti ei tarkoita strategiaa, tavoitetta eikä aikomusta vaan asioiden todellista ja syvällistä ymmärtämistä.siilikonsepti

Huutomerkki; Tärkeintä on ymmärtää missä voit tai voitte olla maailman parhaita ja missä ette voi sitä olla, vaikka haluaisikin. Tämän löytäminen vaatii työtä ja kirjan esimerkki yrityksessä sen löytäminen kesti useita vuosia, keskimäärin neljä vuotta. Huomattavaa on se, että yrityksen tai yksilön ei tarvitse tietää mitään kyseisestä asiasta mikäli on valmis oppimaan sen.

€ – merkki; Tärkeää on myös ymmärtää mistä saamme taloudellista voittoa, joku voisi sanoa eniten suhteessa käytettyyn aikaan. Usein on kuitenkin tärkeää miettiä muitakin mittareita talouden ympärille kuin aika suhteessa rahaan. Esimerkkeinä voisi olla esimerkiksi käytetty raha suhteessa oppimiseen. Yritykseen tuleva raha suhteessa yrittäjien stressitasoihin, tai jotain ihan muuta. Kirjan mukaan on hyvä, etsiä yksi tunnusluku joka määrää sen mikä on tärkein ja jolla on suurin vaikutus, sen luvun tulee olla siilikonseptisi taloudellinen nimittäjä.

Sydän; Siilikonseptin yksi kehä on, innostuksen kehä. Mikä innostaa yrittäjiä tai yksilöä pyrkimään erinomaisuuteen? Siellä missä on innostus, siellä on usein valmius tehdä töitä asioiden eteen. Innostumisen vaarana on tyytyväisyys joka usein lopettaa kehittymisen. Monet meistä ovat innostujia, mutta kuka meistä on se joka vie asiat kestävästi ja pitkäjänteisesti päätökseen?

On helppo harjoitella 1000h ehkä jopa jotakin asiaa on mielekästä käydä läpi 5000h mutta kuka jaksaa 10 000h? Vastaus on, se joka meistä on löytänyt siilikonseptinsa ja noudattaa sitä siilin tavalla. Jos sinussa on ketun vikaa, niin olet ongelmissa intohimon ja innostuksen kehän kanssa. Sillä tulet painimaan motivaation ja innostuksen jakautumisesta eri asioihin koko elämäsi. Minä olen kettu ja sekös minua tämän tutkimuksen edessä suunnattomasti ketuttaa.

Aion soveltaa siilikonseptia omaan elämääni ja pyrkiä löytämään sen missä haluan tulla erinomaiseksi, olen kuitenkin vielä siinä vaiheessa, että etsin sitä. Toivottavasti kokeilujen ja uteliaisuuden kautta joskus löydän sen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!