Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

4.0. Kristofer Lawson

Kirjoitettu 17.11.19
Esseen kirjoittaja: Esa Salonen
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Triljoona dollaria menee hukkaan huonon käyttökokemuksen takia”

Tätä meille kertoi britahtavalla habituksellaan Kristofer Lawson meidän Tiimiakatemian keskiössä olevalla keskusstagella. Kerran kuussa, tällä kertaa 1.11.2019, meidän stagellemme nousee joku puhuja kertomaan meille oppejaan – tapahtuman nimi on 4.0.

Lawson valaisi meitä siitä, kuinka kärsimättömiä nykypäivän käyttäjät ovat:
90 % käyttäjistä poistuu nettisivuilta nopeasti, jos ne eivät toimi heti
Tällöin 40% voitoista katoaa silmänräpäyksessä

Toki nämä asiat näin milleniaalina ovat periaatteessa varsin tuttuja, kuitenkaan en tiennyt tämän olevan ihan biljoonan dollarin arvoinen bisnes. Tämän luvun lähteestä ja sen yhteydestä mihinkään faktapohjaiseen tutkimukseen toki en tiedä, mutta kuulostaa ainakin hienolta. Toki jos luku suhteutetaan siihen, kuinka paljon maailmassa on yrityksiä, voi luku pitääkin paikkaansa. Saadaksemme tästä kuitenkaan biljoonan dollarin bisnestä, meidän täytyisi onnistua markkinoimaan itseämme aika tehokkaasti saadaksemme maailmanlaajuisen huomion.

Noniin, mitäs Lawson sitten oikein ehdotti tämän multimiljoonien ongelman ratkaisemiseen? Oheessa suunnittelen oppien pohjalta tulevia NFC -käyntikortin nettisivuja.

  1. Huomioi miten käyttäjä toimii intuitiivisesti/on oppinut käyttämään laitetta: swaippaamalla kosketusnäyttöä, vai painamaan analogisia näppäimiä? Tämän mahdollisimman yksinkertaiseksi tekeminen on toki myös keskiössä. Kohderyhmämme tulee olemaan ”Cooli NBF -verkostoituja”, joten hän on todennäköisesti tottunut swaippailemaan. Hyvä idea voisi siis olla esimerkiksi heti alussa sivusuunnassa swaipattavat vaihtoehdot/kuvat.
  2. Se mitä käyttäjän halutaan sivuilla tekevän tulee olla iso ja hyvällä sijainnilla – ns. Fitt’s law. Sijoittakaamme siis heti alkuun ja keskelle CTA, joka meidän tapauksessamme voisi olla ”Tutustu tuotteeseen” tai ”Osta”
  3. Suunnittele ensin sisältö, sitten vasta teksti. Sisältömme tulee todennäköisesti liittymään kortin tuomaan arvoon, käyntikorttien tulevaisuuteen, brändin luomiseen ja käyttäjäkokemuksiin.
  4. Asiakkaan pitää pystyä muuttamaan heti sitä mitä näkee. Tämä ei nyt ihan täysin auennut itselleni.
  5. Pop-up dialogien oikeaoppinen käyttö. Kyseessä on siis nuo ponnahdusikkunat, joita ei pysty ohittamaan ellei sen kanssa jollain tavalla kommunikoi (vähintään ruksia painamalla). Itselleni näistä ponnahdusikkunoista tulee senverta negatiivinen vaikutelma, että todennäköisesti emme tule edes käyttämään näitä.
  6. Kohteiden määrä sivuilla mahdollisimman pieni: Mikä on tärkei ydinviesti? Esim Googlessa vain yksi toiminto. Meidän tapauksessa voisimme minimoida pääasiat kolmeen kategoriaan: Tuote, kokemukset, kauppa; jokainen tietysti tarinallistettuna.
  7. Värioppiin perehtyminen: vastavärit ja kontrastit. Meidän värimme tulee olemaan oranssi/keltainen, joidenka vastavärejä ovat sinnen ja vihreä. CTA painikkeet voisivat siis olla muuten näillä väreillä, mutta lopputulos voisi näyttää aika kauhealta. Testailemalla tämä todennäköisesti selviää – kuhan CTA -painike on iso, oikealla paikalla ja näkyvä
  8. Estetiikka: Lawson esitti kertoi mielenkiintoisesta tutkimuksesta, jossa käyttökokemusvertailussa oli monimutkainen ja kaunis vs. yksinkertainen ja ruma. Tutkimuksen osallistujat kokivat monimutkaisen ja kauniin HELPOMMAKSI käyttää, kuin yksinkertaisen ja ruman. Todellisuus meidän kohdalla tässä on se, että meillä kaikilla visuaalinen silmä on jossain muualla kun päässämme. Onneksi tiimistämme löytyy graafisia suunnittelijoita, joilta voimme ja tulemme pyytämään apua.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan kuitenkin Lawsonin mukaan mitkä tahansa sivut toimivat jos ne toteuttavat kolme asiaa:

  1. Ne ovat yksinkertaiset
  2. Ne sisältävät yrityksen ydinasian
  3. Ne sisältävät ”Call to actionin”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!