Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä on jotenkin absurdia ja samalla todella hienoa ottaa käteen kirja, joka sai alkunsa meidän järjestämässämme Innovate or die! 2013 –tapahtumassa, jossa korkeakouluopiskelijoista muodostuvat 4-5 hengen tiimit ratkovat yritysten antamia bisneselämän haasteita kilpaillen toisia tiimejä vastaan aikapaineen alla. Keski-Suomalainen kasvumarkkinointiyritys heitti ilmoille todella haastavan casen: ”Miten luodaan ilmiö ja mistä se koostuu”. En tiedä olettiko silloinen yrityksen edustajakaan täydellistä vastausta haastavaan kysymykseen, mutta tässä se on Talentumin kustantamana ja tänä vuonna julkaistuna kirjana! Ei voi olla kun super ylpeä jyväskylän yliopistolaisista koostuvan tiimin suorituksesta. Ansaitsivat todella voittonsa.

”Uusia ilmiöitä syntyy jatkuvasti: villityksiä, trendejä, kohujulkkiksia, pop-tähtiä, kansanliikkeitä ja uusia liikuntaharrastuksia. Ne houkuttelevat meitä mukaansa. Tiedotusvälineet pursuavat ilmiöitä, suorastaan elävät niistä. Avokadopasta, frisbeegolf, Angry Birds, Movember, karppaus ja Madventures. Jokainen tunnistaa lonkalta satoja ilmiöitä.”

”Ilmiön synnyttäminen on tavanomaista markkinointia ainakin kolme askelta edellä, sillä ihmisten villitseminen vaatii paljon muutakin kuin mainostamista ja myyntilukujen kasvattamista.”

Kaikkia ilmiöitä yhdistää kolme keskeistä ominaisuutta:

  1. sosiaalinen toiminta, joka tekee ilmiöstä erottuvan
  2. leviävä tarina
  3. lupaukset, jotka innostavat ihmisiä osallistumaan

Mikä on ilmiö?

Ilmiö on kirjan mukaan läpeensä sosiaalinen tapahtuma, joka vaatii ihmisiä välittäjikseen. Sen tulee herättää tunteita ja tarjota merkityksellisiä lupauksia levitäkseen. Sen pitää antaa jotain uutta ja koskettaa ihmistä. Ilmiö on huomiota herättävä tapahtumien joukko, joka tiivistyy jonkin aiheen ympärille, erottuu selvästi taustastaan ja syntyy kun tarina leviää tehokkaasti ihmisten välillä ja aktivoi heitä lupauksillaan.

Ilmiöitä on mahdollista hyödyntää suoraan tai välillisesti erilaisissa kaupallisissa tarkoituksissa ja/tai saada aikaan muutos ihmisissä.

”Isoimmillaan ilmiö voi muuttaa koko yhteiskuntajärjestystä, niin kuin Gandhi, mutta yhtä lailla se voi pelastaa kyläkouluja tai keikauttaa vaalituloksia.”

Tarinoi intohimo

Nykyään kuulee siellä täällä markkinoinnin piirissä siitä kuinka oman yrityksen tai tuotteen ympärille tulisi rakentaa tarina, jotta ihmisten olisi mielenkiintoisempi ja helpompi ottaa se omakseen. Tarinat ovat olleet täällä niin kauan kuin ihmiset ovat olleet täällä.

”Tarinoiden väkevä voima on saanut meidät tapaamaan, häpeämään, innostumaan ja rakastumaan iät ja ajat. Siinä sivussa niillä on tahkottu myös omaisuuksia.”

Tästä tulikin mieleen eräs esimerkki. Katsoin taannoin erästä sarjaa telkkarista, jossa nainen toimi puhujana erilaisissa tilaisuuksissa. Hän puhui kotimaansa kriisitilanteesta traagisesti ollen sotalapsi keskellä kaikkea sitä hirveyttä, raiskauksia, pommitusta, ryöstämistä, sairauksia ja huonoja elinoloja aikomuksenaan kerätä varoja kotimaansa tilanteen parantamiseksi. Ajatus ja rahojen käyttökohde olivat todella hyvät, mutta itse asiassa sarjassa selvisi, että nainen valehteli. Nainen valehteli itse olleensa siellä, vaikka ei ikinä ole ollut. Hän vain halusi tarinoillaan saada ihmisissä aikaan sympatiaa ja myötätuntoa kohdemaan ihmisiä kohtaan ja näin ollen rahoittamaan sen maan olojen parantamista. Ongelmat olivat siis todelliset, mutta tarinankertojan osuus ei. Uskon, että vaikka kyse oli sarjasta niin vastaavanlaista joko tehdään tai olisi mahdollista tehdä ihan oikeassa maailmassa, niin tehokkaita tarinat ovat.

”Mukaansa tempaava tarina on tehokkain tie ihmismieleen, se on tunteen ja toiminnan syntymisen edellytys. Siksi tarina on ilmiön peruskivi.”

Tarinan kolme kertojaa:

  1. Ilmiön rakentaja – tarjoaa ihmisille aineksia innostumiseen ja tarinan kerrontaan. Hän on toimillaan vaikuttamassa tarinan kehittymiseen koko ilmiön elinkaaren ajan
  2. Kuluttajat – tarttuvat ilmiön rakentajan tarjoamaan inspiraatioon ja luovat, levittävät ja kasvattavat tarinaa. Ilmiö syntyy ja kasvaa kokemuksista ja kuulopuheista.
  3. Media uutisoi, kun jokin on suosittua ja yllättävää. Levittää tietoa ja ilmiön tarinaa ja tuo ilmiön piiriin lisää kiinnostuneita ja uteliaita ihmisiä.

Hyvä tarina tarjoaa yllätysarvoa ja tunnetta, joka painuu mieleen ja on helppo kertoa eteenpäin.

Sytytä innostujat

”Jokaisella tarinalla on ensimmäinen yleisö. Tästä yleisöstä riippuu, leimahtaako tarina liekkeihin vai hiipuuko se – siksi ensimmäinen yleisö on valittava tarkasti. Kutsumme tätä ihmisjoukkoa ilmiön innostujiksi.”

Oikeiden innostujien löytämiseksi on mietittävä, että keneen ilmiön tarina ja lupaukset purevat parhaiten sekä mistä heidät löytää.

”Parhaimmillaan innostujat ovat joukko ihmisiä, jotka ovat oikealla tavalla verkottuneita, innokkaita ja aktiivisia ja joiden tarpeisiin ilmiön lupaukset tehokkaasti vastaavat.”

Periaatteessa kyse on markkinoinnin perusjutuista. Kohderyhmän ja heille valittavan yksilöidyn sisällöntuotannosta. Innostujien tunnistaminen alkaa innostujien tarpeiden tunnistamisesta ja näin ollen innostuja kohderyhmän luomisesta.

  1. Valitse kohderyhmä, älä luule, että kaikkia kiinnostaa
  2. Älä yritä kontrolloida yhteisöä
  3. Jos osallistat niin osallista kunnolla ja anna valta ihmisille

Värvää vahvistajat

Ihmiset ovat kautta aikojen saaneet vaikutteita ja muodostaneet mielipiteitään heimopäälliköiden ja auktoriteettien vaikuttaessa ja niitä mukaillessa tai vastustaessa. Tämä tarkoittaa sitä, että nämä auktoriteetit ovat vahvassa asemassa tuotteen uskottavuuden, ilmiön kestävyyden ja leviävyyden kannalta. Värvää siis puolellesi näitä pieniä tai suuria heimojen päälliköitä, vaikuttavia auktoriteettejä, koska voit olla varma, että vastapuolellekin sellaisia asettuu.

”Auktoriteettien sana kuuluu ja vaikuttaa. Olipa kyseessä sitten vaikutusvaltainen tuttava, tiedotusvälinen tai asiantuntija, tässä kirjassa kutsumme näitä kaikkia tarpeellisia tahoja ja toimijoita ilmiön vahvistajiksi.”

Nämä edellä mainitut tahot ovat niitä, jotka vievät sinun tarinasi eteenpäin omille uskollisille seuraajilleen, mikä parhaassa tapauksessa saa heidätkin osaksi sinun tarinaasi ja näin ollen ilmiö kasvaa.

Hyödyllisen vahvistajan kolme tärkeintä ominaisuutta:

  1. laaja ja /tai keskeinen kuulijakunta
  2. arvostus yhteisön parissa
  3. sitoutuneisuus ja oma into ilmiöön

Esimerkiksi Matilan Ankkurille erilaisiin musiikkitapahtumiin porukan saamisen vahvistajina voisivat toimia: paikallismedia, tunnetut ja/tai paikalliset artistit, paikallinen juontaja, paikallisen heimon vaikuttavien jäsenten kutsuminen.

Juurruta ja uudista

Ilmiöitä on mahdollista uudistaa tai jättää eläköitymään. Eläköityminen ei tarkoita, että ilmiön tulisi kuolla vaan sitä, että keskitytään olennaiseen. Keskitytään vaan palvelemaan hyvin olemassa olevaa yhteisöä. Uudistaminen taas on sitä, että ilmiöön tuodaan jotain täysin uutta ja freshiä, myös uusia lupauksia, mutta ydinlupausta poistamatta tai unohtamatta. Ilmiön juurruttaminen on ajatusten, tarinoiden ja ideoiden ankkuroimista todellistuuteen. Ilmiön juurruttamiseen on monta keinoa. Esimerkiksi Angry Birds lanseerasi kuosejaan useiden asioiden ympärille ympärimaailman kuten erilaiset tuotteet, huvipuistot jne. Tällöin myös ihmiset, jotka eivät pelaa mobiilipelejä voivat nauttia ilmiöstä. Sanaston ja hashtagien luominen ilmiön ympärille on myös suotavaa, mikä taas helpottaa asiasta eteenpäin viestimistä uniikilla tavalla.

Ilmiön kaava

 (tässä piti olla kuva kaavasta, jota ei sitten kuitenkaan onnistuttu tähän saamaan :D)

Jokin pitkäaikaisempi prokkis kun alkaa seuraavaksi niin tämä kaava ja omat taidot laitetaan kyllä koetukselle 😉

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!