Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Meikästä tulee huippumyyjä

Kirjoitettu 25.02.16
Esseen kirjoittaja: Otto Ilari Schmidt
Kirjapisteet: 2
Kirja: Huippumyyjä
Kirjan kirjoittaja: Tuija Rummukainen
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

M.T.H.on tarinan siitä, kuinka Ilari Lampinen eli tuleva myyntimies nimeltä Otto Schmidt aloitti myyjän uransa. Kaikki tämä tuleva mitä kirjoitan on varmasti jo vuoden päästä mielestäni vähintään huvittavaa. Tästä se kuitenkin lähtee. Höpöttelystä.

 

Tähän mennessä olen saanut jo ihan kivasti vaikutteita vähän kaikkialta kaikesta. Eli neuvoja siitä mitä pitäisi tehdä. Niitähän neuvoja nyt on maailma pullollaan. Itsekin on tullut paljon mietittyä, että mitä pitäisi tehdä jotta saavuttaisi jotakin. Suunnittelua, ajattelua, pohtimista, uskomista ja innostumista on tullut koettua paljonkin. Yksi ja tärkein kuitenkin kaikesta on jäänyt enemmän taustalle, eli tekeminen. “Ei niin ne sanat, vaan ne teot” on yksi lauseista, joita muistan äitini usein sanoneen minulle. Se pätee ihan kaikessa elämässä.  


Sanoista tekoihin.

 

Tekeminen lähtee tavoitteista. Tavoitteet lähtee maalista ja maali on se, johon päästessä on voittaja. Maaliin pääseminen lähtee liikkeestä. Kun voima ylittää massan kitkan syntyy liikettä. Liike on se mikä ratkaisee. Maailma on loppujen lopuksi niin helppo paikka, kun sen vain haluaa olla. Ei tarvitse kuin tehdä, niin saa asioita aikaiseksi. Eli tekemällä pääsee liikkeelle ja liikkeellä oltaessa saa asioita tehdyksi. Helppoa. Eli jos haluan saada asioita myydyksi, niin minun pitää alkaa myymään.

 

Myyminen.

Myyminen on tarjontaa tarpeeseen. Minulla on jotain mitä toinen haluaa ja olen valmis antamaan sen toiselle jos koen saavani itse vastineeksi jotain mikä arvollaan korvaa pois antamani asian. Usein tässä runsauden maailmassa tilanne on kuitenkin se, että tarve pitää luoda ennen, kuin saan myytyä tarjoamani asian. Biljoonan dollarin kysymys onkin se kuinka saan luotua asiakkaalleni tarpeen, jotta voin myydä tälle tarjoamani asian. Helpointa olisi hankkia, valmistaa tai osata jotain sellaista, mille olisi enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Runsauden maailmassa on vain haasteena se, että usein kun kysyntä nousee niin tarjonta seuraa lujaa perässä ja vain parhaat pärjäävät. Luonnollista evoluutiota siis. Parhaiten olosuhteisiin sopeutuvat jatkavat. Pitää siis kehittyä.

Tarpeen luominen.

Myyminen on käytännössä kanssakäymistä ihmisten kesken. Ihmissuhdetaitojen avulla saa siis myytyä mitä vain. Pelkkää psykologiaa. Itse tykkään leikitellä ajatuksella, että toisen ihmisen saa tekemään mitä vain itse haluaa jos tekee oikeat asiat oikeilla hetkillä. Siis jos tietäisi toisesta täysin kaiken, niin voisi tätä käytännössä ohjailla tekemään asiat juuri niin kuin itse haluaa. Pelottava ajatus, joka nostaa suojamuurit itseni ympärille. Kukaahan ei minua ohjaile, vaan olen itsenäinen eikä päätöskiini ole millään tavalla kukaan tai mikään vaikuttanut. Totuus on kuitenkin se, että kaiken muun vaikutus tässä maailmassa määrittää minut sellaiseksi, kuin juuri nyt olen. Vähimpänä listalla ei todellakaan ole muut ihmiset. Myyminenkin on siis manipulointia. Tutustutaan asiakkaaseen niin hyvin kuin mahdollista. Opitaan ymmärtämään mitä asiakas tarvitsee ja luodaan myytävälle tuotteelle arvo, joka kohtaa asiakkaan tarpeen ja näin saadaan kaupat tehtyä.  Mitä yksityiskohtaisemmin myyjä saa tuotteensa sopimaan asiakkaan tarpeeseen, niin sitä paremmat kaupat tämä saa solmittua.

 

 

Tule osaksi asiakkaan tarinaa.

Kun olet kanssakäymisessä asiakkaan kanssa, niin kuuntele mitä tällä on sanottavana. Tee asiakkaasta myyntitilaisuuden tähti. Kuuntele asiakkaan tarinaa, kysy lisää, tule osaksi asiakkaan tarinaa ja luokaa yhdessä loppuhuipennus jossa tarjoamasi asia päättää tarinan onnellisesti.

 

Keinot kehiin

Nyt kun on selvää se mistä hommassa on kyse, niin on aika pohtia työkaluja tavoitteen eli kauppojen saavuttamiseksi. Ensimmäisenä ja tärkeimpänä on tottakai kokemus. Parhaaksi ei synnytä, vaan siihen kasvetaan. Päästään taas siis tekemiseen. Epäonnistumisten kautta aina voitetaan. Tärkeintä onkin jatkaa matkaa, eikä luovuttaa ensimmäisen esteen osuessa tielle. Mietitään mikä meni pieleen, korjataan ja kokeillaan uudestaan. Sinnikkyys ja motivaatio siis osoittavat että on asennetta ja on sanottu, että asenne ratkaisee. Sen mukana tulee uskottavuus, josta kumpuaa rehellisyys, mukavuus ja mielekkyys. Myymiseen tarvitaan toki elämäntaitoja, joista on hyvä lista Tuija Rummukaisen Huippumyyjä kirjassa sivulla 19:

 

Huippumyyjän kahdeksan tunnusmerkkiä ovat

 

 

  • asenne
  • ajankäytön hallinta ja tavoitteellisuus
  • myyntiesittelytaidot ja tuloksellinen asiakaskohtaaminen
  • tuotetietous
  • ulkoinen olemus
  • asiakashankinta ja lisämyynti
  • kyky tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa
  • kaupanpäätöstaidot.

 

 

Tärkeimpänä näistä ominaisuuksista ovat asenne ja kaupanpäätöstaidot. Eli juuri se liike ja maali, josta jo aikeisemminkin puhuin. Itseltä löytyy tälle hetkellä hyvin asennetta. Kaikki muut ovat kehiteltäviä asioita. Listaa katsomalla ja Huippumyyjä kirjan ohjeita noudattamalla siis seuraavaksi kannattaisi aloittaa harjoittelemaan kaupanpäätöstaitoja.

 

Kaupanpäätöstaidot terminä oli uusi asia. Tottakai jossakin takaraivossa on aina ollut, että kaupan klousaaminen on se oleellinen osa myynnissä. Kirjasta löytyi kuitenkin hyödyllisiä vinkkejä ja työkaluja, joita voi käyttää kauppaa tehdessä. Hyvänä esimerkkinä on etenkin se, että pitää haluta saada tuote myydyksi. Tähän liittyy se, että on valmis esittämään useamman kaupanpäätöskysymyksen, eikä lannistu vaikka asiakas sanoo aluksi ei.

 

Myyntitilaisuus on aina uniikki ihmisten välinen sosiaalinen vuorovaikutustapahtuma. Asiakkaan ostopäätöksen määrittää tämän kokema tarve ja myytävän tuotteen tuoma arvo tarpeen tyydyttämiseksi. Ostopäätös syntyy, kun asiakas kokee tuotteen tuovan enemmän lisäarvoa elämäänsä kuin siihen käytettävän omaisuuden menettäminen. Myyjän tehtävänä on vakuuttaa asiakas, että ostettava tuote tyydyttää asiakkaan tarpeen.

Lopuksi

Myyminen vaatii paljon työtä. Jos ei tee niin ei myy. Siksi kaupanteko onkin mielestäni yksiä tehokkaimpia keinoja opetella loppuunviemisen taitoja. Tekeminen on helposti mitattavissa ja oleellisin mittari on tulos. Myyminen on myös kaikessa yksinkertaisuudessaan kaikkein palkitsevinta: Jos onnistut, niin saat rahaa. Huomaan myös, että se on tällaiselle persoonallisuudeltaan enfp:eelle sopivan haastavaa ja siinä voi kehittyä aina vain paremmaksi.Se on kuitenkin hyvinkin vaihtelevaa työtä, koska jokainen myyntitilanne on yhtä erilainen kuin ihmiset tässä maailmassa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!