Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

4D brandimalli

Kirjoitettu 13.12.13
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 2
Kirja: 4D brandimalli - menetelmä tulevaisuuden brandin luomiseen
Kirjan kirjoittaja: Thomas Gad
Kategoriat: 1. Oppiminen

4D brandimalli, 1.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

 

Gadin brandimallin luomisen teorioiden lukemisen jälkeen täytyy sanoa, että ei ollut helpoimmasta päästä ymmärtää, vaikka kirjoittaja kirjassa väittääkin pyrkineensä selkeään tekstiin. Olo on kuin olisi yrittänyt sulloa täytekakkua kaljapulloon parilla kauhaisulla. Jokatapauksessa tiedän nyt tulevaisuuden brandin luomisesta huomattavasti enemmän, kuin ennen tätä kirjaa.

Brandilla on monta määritelmää, se perustuu ihmisten mielikuviin tuotteesta tai palvelusta, jolla brandi on. Brandi on tunne siitä, että ostaessaan saa rahalle vastinetta. Tunne siitä, että olo paranee kun saa tuotteen tai palvelun itselleen. Brandi haastaa muut vaihtoehdot, se on aito, rehellinen ja yhtenäinen kokonaisuus. Brandi viihdyttää asiakkaita. Se vaikuttaa yrityksen ja sen tuotteiden arvoon,  jopa siihen, miten yritys selviää taloudellisesti vaikeista ajoista. Vahvat brandit kestävät paremmin vastoinkäymisiä, ne pystyvät nousemaan takaisin kukoistukseensa.

Thomas Gadin pyrkimyksenä on esittää malli, jolla pystytään luomaan uusia, tulevaisuuden brandeja kaavamaisen prosessin avulla. Gad painottaa, että asiakkaat valitsevat brandin  sen mukaan, kuinka hyvin se vastaa heidän toivomia mielikuviaan. Tavoitteena on siis pystyä mittaamaan brandia ja pystyä kohdistamaan se asiakkaan mielessä. Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, pitävätkö asiakkaat brandista vaiko eivät?

 

Brandi rakennetaan asiakkaan mieleen neljästä eri ulottuvuudesta 4D mallin mukaisesti:

 

1.Toiminnallinen ulottuvuus = asiakkaan hyöty, fyysinen laatu, maku, tyyli, tehokkuus

2.Sosiaalinen ulottuvuus = mitä brandi tarkoittaa asiakkaalle, antaa usein identiteetin, edustaa asiakkaiden ja ihmisryhmän välistä suhdetta, johon asiakkaat haluavat kuulua

3.Psykologinen ulottuvuus =  mitä ajattelet itsestäsi, menee syvälle persoonallisuuteen, koskettaa sisimpää

ja 4.Eettinen ulottuvuus = viittaa suurempaan järjestelmään, jossa olemme, minkä puolesta taistelemme? Esim. luonnosta huolehtiminen, eläinkokeiden vastustaminen.

 

Näiden kaikkien keskiössä on vielä brandikoodi, jonka avulla brandi erottuu muista, konteksti joka luo brandin ydinsanoman. Nämä mahdollistavat brandin todellisen luonteen ymmärtämisen ja tulevaisuuden mahdollisuudet. Kun brandi luodaan tämän kaavan mukaan, tavoitteena olisi, että se on jokaisella neljällä osa-alueella vahva. Sitä ei voida luoda vain yhden osa-alueen pohjalta, yksiulotteisia brandeja ei ole.

Brandikoodin tarkoituksena on erottaa se muista, sen on oltava selkeä ydinsanoma, joka koostuu hyödystä, asemoitumisesta, tyylistä, tehtävästä, visiosta ja arvoista. Koodi on työkalu, millä yritystä ja sen brandia pystytään johtamaan. Jotta tämä onnistuisi, on ymmärrettävä, miten se käyttäytyy erilaisissa ympäristöissä. Tulevaisuuden brandikoodin täytyy kestää, mutta sen on myös joustettava pystyäkseen mukautumaan olosuhteisiin.Luodakseen toimivan brandin, se vaatii paljon aikaa, paljon työtä ja roolimallin omaksumista. Se vaatii elämistä ja kokemista, kunnollisten tavoitteiden asettamista ja niistä kiinni pitämistä.

Brandin luominen kuulostaa paperilla mahdolliselta, toimii vain tuon kaavan mukaan ja that’s it. Kuitenkin, kun ajattelee miten se käytännössä onnistuisi, niin tuntuu vielä melko utopistiselta, että minä itse saisin esimerkiksi jostain tulevaisuuden tuotteestani tai yrityksestäni luotua maailmanlaajuisen, menestyvän brandin. Hankalaa kuvitella, mistä edes lähtisi liikkeelle. Ehkä vielä joku päivä keksin sellaisen tuotteen, jonka voin näillä opeilla siivittää huikeaan maineeseen.

Tästä kirjasta käytäntöön viemisenä on ainakin teorian pääpointit, lupasin myös kouluttaa Dynaamialle tammikuun toisissa treeneissä tiimiakatemian brandikirjekuoren salat. No nyt se on helppo homma, kun se on luotu käyttäen Gadin 4D brandimallia.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!