Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

4D Brändimalli

Kirjoitettu 30.08.16
Esseen kirjoittaja: Tomi Kosonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: 4D Brändimalli
Kirjan kirjoittaja: Thomas Gad
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kukapa ei olisi tänä päivänä kuullut sanaa ”brändi”. Jokaisella meistä on oma mielikuva yrityksestä tai tuotteesta, mikä karkkikoiden tarkoittaa sen brändiä sinun silmin. Yritykset pyrkivät vaikuttaa tähän mielikuvaan brändäämällä itseään. Se on pitkäjänteistä työtä, missä pyritään vahvistamaan omaa viestiä sekä omia arvoja. Jos asiakas arvostaa samoja arvoja, on hän usein saanut positiivisen mielikuvan myös yrityksestä ja on suurempi todennäköisyys, että hän käyttää sen palveluita.

 

 

Tärkeää on löytää ero oman ja kilpailijan tuotteen välillä. Täytyy löytää oman tuotteen vahvuudet ja luoda brändiviesti sen ympärille. Se, että voit sanoa suoraan sydämestä asiakkaan hyötyvän sinun tuotteesta on avain asemassa. Kun uskot itse omaan ratkaisuusi ja saat asiakkaankin uskomaan siihen, olet oikealla tiellä.

 

 

”Konteksti edellyttää myös, että brändi edustaa jotakin. On luotava filosofia. On kerrottava tarina. Brändin pitää heijastaa todellisuutta.”

 

 

 

Vaikka hyviä toimintamalleja kannattaa kopioida ahkerasti, loputon peesaaminen ei pitkälle vie. Tarvitaan jotain omaperäistä, jotta ihmiset jaksavat olla kiinnostuneita yrityksestä. Hyvänä esimerkkinä Jounin Kauppa ja Sampo Kaulanen. Uuden kaupan miljoonalaina pakotti itsensä tuotteistamiseen ja kovalla työllä on keretty hankkia jo yli puoli miljoonaa Facebook-tykkääjää. Aitous, avoimuus ja lappilainen hulluus vetävät puoleensa useita vieläkin. Ainaiset ”pipoarvonnat” eivät enää jaksa porukkaa kiinnostaa, joten hän on ottanut haltuunsa entistä hullumpia tempauksia, kuten kauppa-auton rakentamisen, millä hän reissasi ympäri Suomen tänä kesänä. Todennäköisesti vitsistä lähteneeseen projektiin etsittiin yhteistyökumppanit, joiden avulla rakentaminen mahdollistettiin. Sosiaalista mediaa hyödyntäen saatiin Jounin Kaupan fanit mukaan rakennustalkoisiin ja kiinnostus ilmiötä kohtaan kasvoi. Kau

seuraava suunta brändiä rakentaessa.

 

”En tunne menestymisen salaisuutta, mutta epäonnistumisen salaisuus on siinä, että yrittää miellyttää kaikkia.”

Bill Cosby

 

 

 

Brändin ulottuvuudet:

 

Toiminnallinen ulottuvuus

brändiin liittyvän tuotteen tai palvelun hyödyn ymmärtäminen

 

Sosiaalinen ulottuvuus

kyky luoda samaistumista ryhmään

 

Eettinen ulottuvuus

maailmanlaajuisen tai paikallisen vastuun ymmärtäminen

 

Psykologinen ulottuvuus

kyky tukea yksilöä henkisesti

 

 

Kesän aikana on tullut oltua mukana Juankosken Ruukki – kehittämishankkeessa ja Ruukki brändin miettiminen on tullut hyvin ajankohtaiseksi, kun pitäisi oma opinnäytetyökin kehittämisestä tehdä. Tällä hetkellä suunnitelmissa on yleinen nettikysely mm. brändistä, mikä antaa osviittaa nykytilanteesta. Todennäköisesti brändäyksen saa aloittaa melko puhtaalta pöydältä, sillä alue on suurimmilta osin ollut sellaisenaan viimeiset kymmenen vuotta.

 

 

Nyt olisi tarkoitus löytää eväät ja keinot alueen kehittämiseen mm. matkailun näkökulmasta. Yhtenäisen brändin luominen on tärkeää ja visuaalista ilmettä on hahmoteltu Savonian oppilastyössä. Nyt pitää aluksi saada alueen toimijoille (yhdistykset, seurat ja yritykset) mieleen mitä Juankosken Ruukki tarkoittaa. Pitkä teollinen historia on tärkeää pitää esillä, mutta miten se tuodaan esiin ja mitä uutta se tarjoaa?

 

 

Toiminnallinen ulottuvuus

Itä-Suomen vanhin teollisuusalue takaa kävijöilleen ainutlaatuisen miljöön, mutta mitä muuta se voisi tarjota. Tällä hetkellä kävijämäärät sesonkinakin (kesä) on niin pienet, että vaikeuksia voitolliseen liiketoimintaan ei ole ilman vahvaa yrittäjän panosta. Mutta senkin saamiseksi järkeväksi liiketoiminnaksi vaaditaan paljon kehitystyötä.

 

Psykologinen ulottuvuus

Rento savolainen kylä höystettynä aimo annoksella historiaa ja kulttuuria.

Jotenkin näin ainakin toivottavasti tulevaisuudessa.

 

Sosiaalinen ulottuvuus

Kannustaa ihmisiä tutustumaan historiaan osallistavalla tavalla. Mahdollistaa koko kylän yhteisiä tapahtumia.

 

Eettinen ulottuvuus

Lähialueen elinvoiman ja historian säilyttäminen. Luoda mahdollisuus alueen yhdistyksille varainhankintaan.

 

 

Haasteena Juankosken Ruukissa on tällä hetkellä rahoitus ja vetäjä. Resursseja uudenluomiseen ja vanhan restaurointiin tarvitaan. Myös yhtenäisen brändin luomiseen vaaditaan vetäjää, joka rupeaa pitkäjänteisesti luomaan alueesta brändiä osaksi Kuopion matkailua. Helppoja vastauksia näihin ei varmasti ole, mutta mahdollisuuksia kylläkin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!