Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Oppimisbaarit kevät 2017

Kirjoitettu 19.04.17
Esseen kirjoittaja: Minna Saukkonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Tiimiakatemian oppimisbaarit kevät 2017
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

Oppimisbaarit kevät 2017, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Kevään 2017 teematreenien oppimisbaareista mielenkiintoisin oli myynnin oppimisbaari aiheenaan social selling. Käsitteenä social selling oli minulle vieras, kunnes paljastui että tässähän puhutaan todella perusjutuista.

Social sellingin idena on luoda luottamus asiakkaan ja myyjän välille, niin sanottu human 2 human myynti. Nykypäivänä asiakkaan ensimmäinen kohtaaminen yrityksen kanssa tapahtuu kauan ennen ensimmäisen myyntihenkilön kohtaamista. Yhä useampi ostaa verkon välityksellä, ja suosittelun kulttuuri on yleistynyt: asiakas kuulee hyväksi todetusta tuotteesta vaikkapa ystäviltään, jonka seurauksena hän alkaa etsiä netin välityksellä tietoa kyseisestä tuotteesta ja etsii lisää tarinoita toisten kuluttajien kokemuksista tuotteen parissa. Tämän vuoksi on tärkeää tarjota informaatiota potentiaalisille asiakkaille siellä missä he liikkuvat, esimerkiksi internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Laadukkaalla sisällöllä annetaan arvoa potentiaalisille asiakkaille ja kasvatetaan samalla omaa asiantuntijan imagoa. Kun asiakas kokee saavansa säännöllisesti arvokasta sisältöä, hänen luottamuksensa kasvaa ja hän alkaa haluta lisää asiantuntijan opastusta ja neuvoja. Sisältömarkkinoinnin tavoite ei ole luoda lisäarvoa vain maksaville asiakkaille, vaan saavuttaa myös potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinto ja luottamus.

On mielenkiintoista huomata, että oma ostokäyttäytymisenikin on juuri tällaista: ennen ostopäätöstä tutkin tuotteita netissä jopa tuntikausia, luen muiden kuluttajien arvosteluja ja vertailen eri tuotteiden ominaisuuksia arvostelujen perusteella. Luotan ennemmin muiden kuluttajien mielipiteisiin kuin myyjän suositteluihin, sillä en voi ikinä tietää tunteeko myyjä oikeasti tuotteen, verrattuna kanssakuluttajiin jotka ovat testanneet tuotetta ja kertovat oletettavan rehellisesti omista kokemuksistaan. Usein ostopäätös tapahtuukin jo ennen kuin astun jalallanikaan kauppaan ja fyysisen tuotteen luo. Siinä tilanteessa myyjä voi vielä tarjota asiantuntijan näkökulmaa, mutta usein tulee marssittua tiskille kysymättä juurikaan neuvoja.

Mielestäni yksi sisältömarkkinoinnin mielenkiintoisimpia ilmiöitä on tällä hetkellä sosiaalisen median mielipidevaikuttajien hyödyntäminen markkinoinnissa. Uskallan jopa väittää, että youtubettajien ja bloggaajien kanssa tehty yhteistyö on tehokkain tapa saavuttaa nuori kohderyhmä. Koko youtube- ja blogigenren perustana on avoimuus: Ihmiset jakavat arkipäiväisiä asioita itsestään ja tekevät videoita ja postauksia lähtökohtaisesti siksi että nauttivat siitä harrastuksena. Suosituimpia sisällöntuottajia ovat juurikin ne aidoimmat, sillä vlogi- ja blogimaailmassa teeskentely huomataan hyvin nopeasti. Tämän vuoksi myös yhteistyökuvioista kerrotaan avoimesti. Nuoret uskovat avointen, aitojen ja helposti lähestyttävien ”julkkisten” suosituksiin kuin ne tulisivat läheisen ystävän suusta. Tunnistan tämän myös omassa käyttäytymisessäni: olen lukuisia kertoja huomannut himoitsevani tuotetta, jota lempitubettajani kehuu videollaan. Uskon että tällainen somejulkkisten kautta saatu huomio olisi yksi tehokkaimpia tapoja herättää nuorten kiinnostus myös Tiimiakatemiaa kohtaan, näin rekryn kannalta katsottuna.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!