Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinoinnin ja myynnin automatisointi

Kirjoitettu 25.05.17
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ostovallankumous
Kirjan kirjoittaja: MIKA D. RUBANOVITSCH
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ostovallankumous

 

Tämä aihe alkaa tulla jo kirjallisuuden puolesta korvista ulos. Luin kirjan joskus alkuvuodesta jo, kun Social Selling sekä Inbound Marketing oli omalta osalta kovimmassa huumassa. Nyt kuitenkin tästä ajattelin vielä riipustaa omat ajatukseni.

Minulla oli ilo myös kuulla Mika D. Rubanovitschiä verkko webinaarissa, jossa aiheena oli, että korvaako robotit ihmiset. Toki tässä kohtaa viitattiin ennen kaikkea myyntiin ja markkinointiin nykypäivänä. Voiko siis tekoäly korvata oikean myyjän? Toki, tekoälyllä voidaan tehdä nyt, vaikka ja mitä, varsinkin kun nykypäivän trendinä markkinoinnissa asiakas antaa itse yhteystietonsa myyjälle, kun on valmis ostamaan. Kuitenkaan tällä tai lähitulevaisuudessa tekoäly ei pysty vielä menemään paikan päälle myyjänä, joka on todella tärkeä aspekti luottamuksen rakentamisessa isoissa kaupoissa – kuten Festipay:llä. Tällä hetkellä pystyy automatisoimaan pienten ja edullisten ohjelmistojen myynnin 100%, tämähän se vasta kustannustehokasta olisikin – eikö? Helppoa, ensin luodaan verkkosivu, sitten opetetaan tekoäly vastaamaan Chat-palvelussa ihmisten kysymyksiin. Tekoäly oppii jatkuvasti uusia kysymyksiä ja oppii tuntemaan asiakkaan. Tekoälylle voidaan määrittää jo valmiiksi lisämyyntituotteita, joita se sitten voi tarjota asiakkaalle. Asiakkaalle voidaan automatisoida, vaikka koko vuoden sähköpostit käyttäen ns. ’drip marketing’ tekniikkaa. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaiselle asiakkaalle on luotu ns. vakio sähköpostit ja intervallit, koska kukin lähtee. Heille voi esimerkiksi mainostaa vanhoja blogi kirjoituksia, joita he todennäköisesti ei tulisi lukemaan muuten. Kun asiakas on sitten valmis ostamaan, hän maksaa verkossa tuotteen ja tuotteen maksettua, hänelle lähetetään automaattisesti ohjelmisto ja sen vaatimat koodit. Tässä kohtaa siis ei ole yhtään ihmistä pitänyt oikeasti huolta asiakkaasta. Vasta yleensä vikatilanteissa tarvitaan ns. oikeaa ihmistä. Tämänkin voi toki opettaa tekoälylle niin, että tekoäly käy läpi ensin ”perus ongelmat” jonka jälkeen tekoäly vaihtuu oikeaan ihmiseen, mikäli ratkaisua ei löydy.

No mitenkä nämä Ruban opit näkyvät meillä Festipayllä?

Verkkosivut

Olemme nyt uudistamassa vanhoja sivujamme hieman selkeämmäksi. Vanhoissa sivuissa kaikki tieto oli lyöty yhdelle sivulle ja näin isosta palvelukokonaisuudesta kun on kyse, se on ahdistavaa ja kaikkea tietoa ei pysty selkeästi tuomaan esille. Ongelmana oli myös käyttäjäystävällisyys, oli vaikeaa saada oikeaa tietoa esille asiakkaan toimesta. Muutoksina siirsimme jokaisen suuren palvelunosan omaksi sivukseen ja toimme enemmän esiin blogiamme. Näin pystymme myös räätälöimään esimerkiksi liidikatiskat sillä hetkellä katsotun palvelun suhteen.

Tälläisinä voidaan pitää esimerkiski sitä, että jos menet Cashless- palvelua tutkimaan, sinulle voidaan tarjota vaikkapa ilmainen opas ”Opas kuinka tapahtumasi siirtyy Cashlessiin!” tai jos asiakas on enemmän kiinnostunut kulunvalvonnasta, voimme vastaavasti kysyä häneltä ”Oletko lukenut meidän kirjoituksen: ”Näin parannat tapahtumasi asiakasvirtaa sisääntulolla!””.

Blogi

Olemme myös aloittaneet tuottamaan sisältöä tapahtumatuottajille, jotka ovat sitten valmiina luettavaksi, kun saamme uudet sivut julkaistua. Sisällön tuottamisessa olemme päättäneet näin alkuun ”hiljaiselle kaudelle” 2 kirjoitusta kuukaudessa ja kesällä sesongin ollessa päällä, kirjoituksia tulee useammin. Kuitenkin maksimissaan 4-5 / kuukautta kohti. Tähän palkkasimme erillisen sisällöntuottajan, Essin! Hän vastaa kirjoituksista ja toimii meillä ulkopuolisena sisällöntuottajana.

Infograafit

Infograafeilla voimme tuoda visuaalisesti kävijöille ilmi, kuinka Cashless- auttaa heittä ja kuinka se on auttanut jo tähän siirtyneitä festivaaleja tai tapahtumia. Voimme tarjota heille visuaalisesti näyttäviä asiakaspolkuja tai vaikkapa polun, kuinka siirryt käyttämään palveluamme. Näin varmistamme, että asiakas tietää jokaisen mahdollisen kohdan mitä tulee tapahtumaan ja miksi tulee tapahtumaan. Myös hienot infograafit ovat mieleenpainuvampia kuin 100% tylsä teksti.

 

Oppaat

Olemme jo alkaneet suunnitella ensimmäistä opastamme asiakkaille. Oppaat siis ovat lähinnä liidikatiskoja, joissa on arvokasta tietoa asiakkaalle ja oppaan otsikko itsessään on myyvä. Ensimmäinen oppaamme tulee painottumaan siihen, mitä asioita tapahtuman tulee ottaa huomioon ennen Cashlessiin siirtymistä ja kuinka se tehdään. Helppo luettava ja paljon grafiikkaa sisältävä PDF-paketti takaa asiakkaalle selkeät ohjeet.

 

Liidikatiskat

Liidikatiskat ovat tärkeä osa koko Inbound Markkinointia. Näiden avulla saamme asiakkaalta tärkeää tietoa meille päin. Sovitaan vaikkapa, että hän on lukenut artikkelimme, kuinka nopeuttaa sisääntulovirtaa tapahtumaan. Hän on tyytyväinen kirjoitukseen ja hän haluaa kuulla lisää samanlaisista kirjoituksista. Tässä kohtaa olemme jo esittäneet hänelle tarjouksen, että ”Laitappa sähköposti tähän niin kerromme, kun julkaisemme uuden artikkelin!”. Tyytyväisenä artikkeliin, asiakas – toivon mukaan – antaa sähköpostinsa ja hänet on koukutettu. Sama homma toimii ”ilmaisten” oppaiden kanssa. Mitä enemmän annamme asiakkaalle, sitä enemmän vaadimme tietoa. Oppaan kanssa voimme siis myös esimerkiksi pyytää Nimen sekä Sähköpostin. Näin minä myyjänä osaan välittömästi etsiä hänen puhelinnumeron ja soittaa hänelle asian tiimoilta.

 

Automatisointi

Kuten jo aikaisemmin puhuin, niin markkinoinnin ja myynnin automatisointi on tärkeä osa hommaa. Mekin olemme rakentamassa tätä automatisointia tällä hetkellä verkkosivuille niin, että kun asiakas lataa oppaan -> ”minä” lähetän hänelle sähköpostin n. tunnin kuluttua, että tarvitseeko hän apua jossain? Ja samassa sähköpostissa saattaa olla myös hieman ”vaikeampia” juttuja Cashlessistä artikkeleista. Kun taas asiakas tilaa uutiskirjeen, toimitamme hänelle aluksi tervetuloa kirjeen ja kehotamme häntä perehtymään myös meidän Cashless- oppaaseemme => saamme hänen nimen.

 

Kirjassa Ruba toki painottaa enemmän prosentteihin ja miksi, mutta mielestäni olen sen jo todella pitkälti aikaisemmissa kirjoituksissani purkanut. Samaa juttua ei kuitenkaan hirveää montaa kertaa jaksa kirjoittaa! 😉

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!