Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

JHT – Musta lammas

Kirjoitettu 28.10.18
Esseen kirjoittaja: Salla Kankaanpää
Kirjapisteet: 2
Kirja: JHT - musta lammas
Kirjan kirjoittaja: Mikko Aaltonen
Kategoriat: 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaikki tietävät Cheekin, joten huikeasta urasta on turha löpistä sen enempää. Enemmän minua kiinnosti kirjaan tarttuessani, miten ura on luotu, kuka menestyksen takana on ja mikä saa ihmisen antamaan itsestään kaiken.

Seuraavilla spekseillä saa ajatuksen aika hyvin kulkemaan.

– Cheek on julkaissut uransa aikana yhdeksän studioalbumia, joista kolme on ylittänyt kultalevyrajan, kaksi platinarajan ja kolme multiplatinarajan.

– Neljä albumeista on ollut Suomen virallisen albumilistan ykkösinä.

– Neljätoista Cheekin esittämää kappaletta on saavuttanut ykkössijan joko Suomen virallisella single- tai latauslistalla.

– Musiikkivideoita on katsottu Youtubessa yhteensä yli 109 miljoonaa kertaa.

– Vuoteen 2017 mennessä on Spotifyn kaikkien aikojen kuunnelluin suomalainen artisti.

– Cheek on palkittu uransa aikana 13 Emma -palkinnolla.

– Tiihosen levy-yhtiö Liiga-Music on tehnyt vuonna 2017 liikevaihtoa 1,3 miljoonaa euroa, josta voiton osuus on lähes 900 000 euroa.

Lisäksi Cheek julkaisi omaelämäkertakirjan JHT Musta Lammas. Vuoden 2016 myyntitilastoissa kirja oli myynyt lähes 39 000 kappaletta. Viimeisimpiä tietoja ei netin syövereistä löytynyt, mutta selvähän se on, että luvut ovat kasvaneet lopullisen lopettamisen lähestyttyä. Cheekin elämästä kertova elokuva sai ensi-iltansa vuonna 2018, katsojaluvut näyttävät olevan 121 757.

Räppimimmin lyhyt oppimäärä

Kuten muissakin menestyksekkäissä elämänkerroissa, niin tässäkin, keskiössä on sisäinen palo, into ja innostus tekemiseen. Halu menestyä sen kautta ja tehdä jotain, mihin muut eivät usko.

Räppiäijät eivät ole tyhmiä. Se vaatii äärimmäistä luovuutta, sekä laajaa maailmankatsomusta, jotta pystyy tykittään suhteellisen järkevää sanomaa usean minuutin ajan toistamatta itseään. Räppäreiden kingi Eminem teki aikoinaan maailmanennätyksen kuuden minuutin Rap God -kappaleellaan, joka sisälsi 1560 sanaa. Uskomatonta. Sanat on kuitenkin muistettava ulkoa ja niitä syljetään huolella artikuloiden äärimmäisen nopealla temmolla. Kyse on yhdestä biisistä ja montako niitä livekaikalla vedetään. Monta. Onko kukaan miettinyt, millainen kapasiteetti artisteilla on oppia ja muistaa kaikki kappaleensa yksityiskohtineen?

Räpin tekniikassa puhutaan tuplariimeistä ja multiriimeistä ja niiden pituudet mittaavat teknisen osaamisen. Räppi on runoutta parhaimmillaan. Se on tapa kertoa ajatuksista ja aatteista. Vielä kun yhtälöön lisätään biitti, itse artisti ja artistin ulkoinen habitus eli brändi, syntyy kokonaisuus, jonka ympärille kappaleet monesti rakentuvat. Rap artisti seisoo sanojensa takana, artisti lokeroidaan niiden perusteella.

Mikä on menestyksen avain?

Olen miettinyt, miksi kaikista Suomen artisteista juuri Cheek on saavuttanut näin suuren suosion. Miten hän sen teki? Näin 27 -vuotiaana räppimimminä on ehtinyt nähdä jos jonkinlaista keikkaa, artistia ja tähdenlentoa, mutta myös legendaarisia riiminikkareita.

Ensimmäisenä jo haudatuista suosikeista tulee mieleen räppäri Skandaali. Skandaalin kovin vauhti ajoittui vuosille 2003-2004. Tuolloin aihealueet pyörivät lähinnä naisien ja juhlimisen ympärillä. Myöhemmin ilmestyi vielä satunnaisia biisejä, mutta hiteiksi ne eivät enää yltäneet.

Skandaalin ohella ensimmäisiä kosketuksiani räppimaailmaan oli Avain. Avaimen kuolematon albumi Punainen tiili on avautunut vasta aikuisiällä, kun ymmärtää sanojen merkityksen. Silti aivopestynä on osannut sanat jo rippikouluikäisenä ulkoa. Mainitaan samaan syssyyn vielä ihana Pikku G, joka oli tyyliltään taas vähän sopivampaa räppiä silloisen ikäni huomioonottaen. Mikä näitä mainitsemiani artisteja yhdistää? Muuntautumiskyvyttömyys.

Kuten jokaisen artistin, myös jokaisen yrityksen on ”luotava nahkansa” säännöllisin väliajoin. Täytyy tehdä päivitys, kuten mille tahansa sovellukselle, hiuslookille tai sisustukselle. On elettävä ajan hengessä. Sen on tapahduttava nopeasti ja kivuttomasti. On singahdettava tuhkasta Fenix -linnun tavoin hetkeäkään epäröimättä uutta ulkonäköään. Jos jää miettimään, juna saattaa mennä jo ohi.

Avaanpa hieman tätä ajatustani.

Mietitään Cheekin ohella toista pitkän linjan rap staraa Elastista. Uskomaton pöhinä päällä jo Finteligenssin ajoilla! Silloin elettiin räpin alkuaikoja Suomessa. Räpättiin omasta egoista, unelmista, possesta ja siitä, miten onkaan päästy levyttämään. Uujee. Kappaleet olivat täynnä Elastisen ja Iso H:n temmokasta sylkemistä sen hetkisestä elämästä. Elastisen tausta Sibeliuslukiosta kuuluu jo Fintelligenssin albumeissa kertsien melodioissa. Elastisen sooloalbumit jatkavat samaa tyyliä melodioineen. Ote elämään on selvästi positiivinen, musiikista kantautuvat terveet arvot ja elämäntavat. Samat teemat jatkuvat seuraavissakin albumeissa. Toki väliin mahtuu vähän juhlimistakin, mutta hyvässä hengessä. Kertaakaan Elastinen ei ole tainnut mainita missään sanoituksissaan olevansa esimerkiksi krapulassa? Oma juttu on vuosien varrella kiteytynyt ja ajan saatossa musiikki on muodostunut tsemppibiiseiksi ja hyväntuulisiksi hiteiksi, joita on helppo laulaa ja välillä tanssiakin mukana. Yhdistävänä tekijänä ovat kertosäkeiden mukaansa tempaavat lauluosuudet. Vuodet vierivät ja ajat muuttuvat. Elastisen viimeisimmät singlet ovat kertoneet rakkaudesta ja perheestä, sen tuomista arvoista, vastuista ja voimasta. Eikä unohdeta välissä olevaa Profeetat -vaihetta, joka muistelee hyvällä mennyttä elämää ja arvokasta ystävyyttä. Artistin ura ja musiikki ovat kasvaneet Elastisen mukana, kuten suurin osa kuulijoistakin.

Mennään Suomen rajojen ulkopuolelle. Rap legenda Jay Z on myös onnistunut tuomaan musiikkinsa elementtejä aina sen hetkisestä elämäntilanteestaan. Lukuisat albumit ja hitit kertovat jos jonkinlaista tarinaa. Rajua katuelämää, uhoamista ja angstia, naisia, rahaa ja juhlimista. Kunnes elämä mullistuu kestävään rakkauteen ja huipentuu perheeseen. Olipa Jay Z niin haltioitunut isyydestään, että nauhoitti vastasyntyneen esikoisensa ääntä kappaleelle Glory. Avioliiton aallokossa antoi hän musiikin avulla  vaimollensa vastineen viimevuosien pettämiskohuun. Tällä hetkellä kaksikko tekee yhteiskiertuetta vaimonsa Beyoncen kanssa. Ongelmat avioliitossa ovat selätetty ja sen merkiksi on tehty yhteinen albumi. 49 -vuotias stara on todella onnistunut 20 vuotta kestäneen uransa aikana luomaan fanejaansa kiinnostaavaa musiikkia elämänsä ajankohtaisista asioista nerokkaan ulosantinsa avulla.

Vielä perusteluina ajatuksiani avaamaan edellämainitut caset Avain ja Pikku G. He tuskin olisivat kyenneet menestymään luomatta nahkaansa. Avaimen äärivasemmistolainen Punainen Tiili -albumi oli menestys, mutta mikä olis ollut seuraava askel? Olisiko samasta aiheesta voinut repiä vielä toisen albumin? Tuskin, sillä ajat muuttuvat. Avain muutti taiteilijanimensä Asaksi. Artistinimen muutoksella oli mahdollista tehdä musiikkia pehmeämmillä arvoilla, vaikkei se ollut nimen muutoksen ensisijainen syy. Asan musiikista huokuu henkinen kasvu ja Avaimen aikaiset jyrkät kannat poliittiseen tilanteeseen ovat menneisyyttä.

Ja Pikku G. Artistinimenä kyseinen nimi tuskin olisi kovin uskottava kolmekymppiselle artistille. Jo brändätessä tehtiin siis se päätös (vai virhe?), ettei ura sellaisenaan kantaisi kovin pitkään. Nimen muuttaminen pelkäksi Geeksi ei tuottanut toivottua tulosta. Brändi on brändi ja fanit sille uskollisia. Jälleen vuonna 2018 tehtiin läpimurto, nimittäin comeback nimellä Pikku G. Alaikäiset fanit olivat vuosien saatossa kasvaneet aikuisiksi, joilla on varallisuutta ostaa keikkalippuja ja juhlia festareilla. Allekirjoittanut mukaan lukien.

Artistien menestystarinoissa uskon tarinankerronnan voimaan. Albumi on kokonaisuus. Se kuunnellaan alusta loppuun. Se kertoo etenevää tarinaa. Jos artisti ei ole valmis antamaan riittävästi itsestään, ei voi odottaa pitkäaikaista menestystä.

Näkisin, että sama ajattelu on siirrettävissä yritysmaailmaan. Palvelut kiinnostavat ostajaa, mutta koska ihmiset ovat nimen ja brändin takana, on niitäkin hyvä tuoda esille sopivassa suhteessa. Loppujen lopuksi työskentelet ihmisten kanssa, jotka omaavat tietyt arvot, jotka näkyvät sitten taas yrityksen toimintaperiaatteissa.

Ei mikään tyhmä räppijätkä

Mainitsin jo aikaisemmin, miten arvostan suuresti kyseisen musiikkityylin edustajia. Luovuus on älykkyyttä, mutta pelkästään sillä ei pärjää. Cheek antoi ymmärtää kirjassaan, että on aina ollut tietoinen omasta taloudestaan. Hän on ollut alusta lähtien kiinnostunut luvuista ja numeroista ja kirjoitellut vihkoonsa kulurakenteita, tuloja sekä menoja. Menestyminen vaatii viisautta, rohkeutta ja tietämystä, kykyä epäillä.

Järjestäessään Stadionkonserttia ennen keikkataukoaan vuonna 2013 Warner Music oli antanut järjestyskustannusten arvioksi 800 000. Tiihonen oli pudota tuoliltaan, se on iso raha kenelle tahansa. Tässä vaiheessa asiaan vähemmän vihkiytynyt olisi saattanut syödä pureksimatta. Nyt kuitenkin soi kellot. Cheek kokosi oman ryhmän tuntemiaan ammattilaisia, jotka olivat olleet aikaisemminkin suurien produktioiden takana. Tämän avulla saatiin pudotettua arvioidusta summasta 250 000. Vinkkivitonen: älä ole tyhmä.

Säännöllinen säästäminen ja sijoittaminen olivat jokapäiväistä elämää, eivätkä kalliit autot suinkaan olleet hetken mielijohteita. Ne olivat haaveita, joita kohti mentiin tekemällä töitä päämäärätietoisesti. Ihminen tarvitsee välietappeja. Jotain konkreettista, johon voi olla tyytyväinen. Olkoon se vaikka ökyauto. Sen saavutettuasi voit taputtaa itseäsi selkään. Se on saavutettu unelma, konkreettinen tavoite, jonka saavutettuasi on aika asettaa sopivan matkan päähän seuraava maaliviiva.

Unelmia oli autoista, mutta olihan Cheek melkoinen visionääri myös omalla alallaan. Monesti artistit keikkailevat ja keikkatauoilla kirjoittavat uutta musiikkia. No, Cheek teki toki myös molempia samaan aikaan. Pointtini on se, että myös muiden kuin artistien pitäisi osata ottaa aikaa myös ajatustyölle. Kiireettömässä tilassa syntyvät parhaat ajatukset, silloin kun on tilaa ja aikaa ajatella. Kiireettömässä tilassa pystytään luomaan jotain uutta.

Verkostot

Menestys koostuu siis monen asian summasta.

  1. Halu, palo, into, unelmat ja niiden tavoittelu.
  2. Lannistumattomuus.
  3. Jatkuva kyky uudistua ja elää ajan hermolla.
  4. Terävä pää. Realismi, kyky epäillä ja ottaa asioista itse selvää.
  5. Verkostot

Kuvitellaan maailma, jossa kukaan ei ajattelisi samoin kuin sinä. Kyllä siinä pää painuu helposti rintaan.

Cheek ei olisi pystynyt saavuttamaan saavuttamaansa ilman verkostoja. Vaikka Cheek on aina tuntenut, ettei kuulu joukkoon, se ympärillä oleva joukko on kuitenkin aina ollut suuri voima. Nuoruusajan jengi Lahdesta, sen tuoma kannustus, yhteenkuuluvuuden tunne. Ujuttautuminen oikeaan seuraan, sinne, missä pystyy puhumaan omista mielenkiinnonkohteistaan ja ajatuksistaan. Cheekin nuoruudessa se tarkoitti aluksi levykauppoja, joissa saattoi höpötellä musiikista, joka sillä hetkellä oli kaikki kaikessa. Myöhemmin verkostot toivat biittien kirjoittajia, tuottajia, DJ:tä, levy-yhtiöitä, muita artisteja ympärille ja ammattilaisia auttamaan unelmien tavoittamiseksi. Kun puhuu ääneen ajatuksistaan ja haaveistaan, aina löytyy joku, joka tuntee jonkun, joka voisi auttaa eteenpäin. Hyvät tyypit keräävät ympärilleen hyviä tyyppejä. Jutun juoni on verkostoitua, tutustua oikeisiin tyyppeihin, että voisi joskus saavuttaa jotain isoa – hyvässä seurassa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!