Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digimarkkinointi ja nettisivut

Kirjoitettu 10.12.19
Esseen kirjoittaja: Aleksi Heinonen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Digital Garage
Kirjan kirjoittaja: Google
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aloitin Googlen Digital Garage kurssin, koska ajattelin siitä olevan hyötyä, jos meille tulee paljon digimarkkinoinnin projekteja. Olen viime aikoina harjoitellut myös nettisivujen tekoa ja siihen kurssista on myös apua. Kurssi auttaa ymmärtämään asiakaskäyttäytymistä nettisivuilla sekä antaa lisää tietoa hakukoneoptimoinnista. Digimarkkinoinnista on sen verran ollut alkutietoa, että esimerkiksi Instagram on nykyään erittäin vahva kanava markkinoida omaa tekemistään. Yritykset ja henkilöt ovat paljolti siirtyneet markkinoimaan Instagramin puolelle. Verkkosivustojen ja sosiaalisen median avulla voi tavoittaa sekä nykyisiä että potentiaalisia asiakkaita.

 

Kurssi alkaa verkkosivujen tekemisestä ja siihen liittyvästä tiedosta. Internetin käyttö on lisääntynyt jatkuvasti 2010-luvulla ja se muuttaa kokoajan muotoaan. Kun osaa tehdä nettisivut hyvin ja osaa kohdistaa sen oikealle kohdeyleisölle, niin nettisivut luovat paljon potentiaalia yrityksille. Kun yritys myy tuotteita ja palveluita, niin nettisivut ovat erinomainen alusta, mutta tuotteen tai palvelun on oltava sivuilla selkeästi esillä. Yritykset siirtyvät nykyään yhä enemmän panostamaan verkkokauppaan. Esimerkiksi Beyondilla on myynti keskittynyt pääsääntöisesti verkkokauppaan vaikka heillä onkin kivijalkakaupat Jyväskylässä sekä Helsingissä. Olen joskus jutellut Beyondissa työskentelevän tutun kanssa ja hän sanoi, että nykyään monet käyvät kivijalkakaupassa vain testaamassa kengät ja tilaavat sitten verkkokaupasta kotiin.

 

Nettisivujen osalta kurssi painottaa, että yrityksen nimi on hyvä mainita verkkosivuston osoitteessa. Meidän tiimin verkkosivuston osoite on gravi.fi ja näin asiakkaat löytävät yrityksen helposti verkosta. Olemme myös Instagramissa samalla käyttäjänimellä, joten se ohjaa hyvin meidän nettisivuille. Sivuston asettelussa kurssi suosittelee, että sieltä täytyisi löytää etsimänsä nopeasti. Gravin nettisivuille olemme luoneet valikon, josta pääsee helposti siirtymään haluamaansa kohtaan. Google Digital Garage painottaa erityisesti sitä, että valikon olisi hyvä olla samassa paikassa jokaisella sivulla. Näin olemme myös tehneet sekä olemme linkittäneet Gravin logon siten, että se ohjaa nopeasti takaisin etusivulle. On hienoa huomata, että vaikka tiimissämme ei kauheasti ole kokemusta nettisivujen luomisesta niin olemme huomaamatta pystyneet tekemään oikeita asioita.

 

Nykyään verkon selaaminen tapahtuu enemmän ja enemmän mobiililaitteilla. Siksi nettisivut täytyy optimoida myös mobiiliystävällisiksi. Ensimmäinen asia tehdessäni Gravin nettisivuja oli huomioida, että ne sopivat myös mobiililaitteille. Lisäksi ihmiset selaavat nykyään todella paljon erilaisia sovelluksia. Omalle yritykselle ei välttämättä kannata luoda omaa mobiilisovellusta, mutta sosiaalisen median kanaviin kannattaa liittyä. Esimerkiksi Instagramilla ja Facebookilla on valmiit mobiilialustat ja niiden merkitys markkinoinnissa on kasvanut viime vuosina huimaa vauhtia. Gravi on panostanut digimarkkinointiin Instagramin puolella. Sosiaalisen median profiili on tärkeämpi kuin mobiilisovellus.

 

Kurssista oli mielestäni paljon asioita, jotka ovat itsestään selviä, jos on yhtään ollut perillä, kuinka ihmiset nykyään käyttäytyy verkossa. Google Digital Garage antoi kuitenkin paljon oppia esimerkiksi hakukoneoptimoinnista. Olen joskus kuullut, että mitä enemmän sivustolle piilottaa avainsanoja niin se parantaa näkyvyyttä hakukoneessa. Kurssissa kuitenkin kerrottiin, että tämä lisää riskiä, että sivustoa pidetään roskapostina. Hakukoneoptimointiin täytyy vielä perehtyä paremmin, jotta voimme myydä sitä tuleviin nettisivujen luonti projekteihin. Tärkein oppi kurssista on, että täytyy osata suunnitella sivusto hyvin ja sen täytyy olla helposti käytettävissä sekä sieltä löytyy tiedot vaivattomasti. Digimarkkinoinnissa kuten markkinoinnissa ylipäätään on tärkeätä luoda tarina.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!