Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 10.05.20
Esseen kirjoittaja: Aleksi Heinonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuotteistaminen - Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuotteistaminen – Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä

Kevään toisena täpityskirjana päätettiin lukea Jari Parantaisen Tuotteistaminen. Parantainen kuvaa kirjassaan hyväksi havaittua menetelmää, jossa rakennetaan palvelusta tuote kymmenessä päivässä. Hän kertoo menetelmän oman esimerkkinsä kautta, jota jokainen pystyy soveltamaan omaan tilanteeseen. Olen ideoinut asuntojen valo- ja videokuvausta, joten tämä kirja osui sopivasti siihen, kuinka sen pystyisi tuotteistamaan. Siksi keskityinkin tässä kirjassa erityisesti hittitehtaan lupausvaiheeseen, koska siinä päästään vahvasti tuotteistamisen eri askeleisiin.

 

Valitse asiakas

Tuotteelle tai palvelulle on aina löydettävä asiakas. Oikean kohderyhmän määrittely on tuotteistaessa erittäin tärkeää. Ei pidä haalia itselleen liian suurta ja laajaa asiakaskuntaa, koska silloin ei pysty tuntemaan asiakkaiden tarpeita niin hyvin. Kun keskittyy tiettyyn kohderyhmään ja pystyy tunnistamaan asiakkaan tarpeet, niin pystyy myös tarjoamaan siihen oikeanlaisen ratkaisun. Olen asuntokuvausten kohdalla ajatellut kohderyhmäksi vuokravälitysfirmat sekä kiinteistövälitysfirmat. Isompien toimijoiden kanssa olisi helpompaa tehdä tutkimusta hyödyistä ja rakentamaan palvelua heidän näköisekseen, siksi en lähtisi tarjoamaan palvelua esimerkiksi yksityisille vuokranantajille.

 

Tunnista asiakkaan ongelma

Kun asiakas on päätetty, niin täytyy osata tunnistaa asiakkaan ongelma. Jokaisella on liiketoiminnassaan jotain ongelmia tai tarpeita. Ne täytyy pystyä ratkaisemaan. Monesti ongelmat ovat jääneet ratkaisematta yrityksen sisällä, koska ei riitä jaksamista tai ei löydy aikaa. Olen seurannut vuokra-asuntoja sekä myytäviä asuntoja ja olen huomannut, että monesti niistä on älyttömän huonot kuvat eikä lähes ikinä löydy videoita asunnoista. Varsinkin vuokravälitysfirmat usein laittavat vain kuvan pohjapiirustuksesta ja talon ulkopuolelta. Jos asunnoista ei ole kuvia, niin se lisää asuntonäyttöjen määrää, joka vie paljon aikaa ja vaivaa.

 

Selvitä miksi ongelma on ratkaisematta

Olen miettinyt, että asunnoista ei ole tarpeeksi hyviä kuvia tai niistä ei viitsitä ottaa videoita, koska aikaa ei ole riittävästi tai osaamista siihen ei löydy. Myös laiskuus saattaa olla osatekijä. Usein yritykset saattavat myös olla huomaamatta tarvetta itse. Mietin vain, miksi kukaan ei ole tehnyt tätä jo ja kuvannut kohteita paremmin.

 

Kiteytä törkeä lupaus

Törkeä lupaus tarkoittaa, että se kertoo minkä asiakkaan ongelman aiot ratkaista. Hyvä lupaus herättää mielenkiinnon ja silloin päästään asiassa samalle aaltopituudelle. Lupaus täytyy olla ytimekäs, joka on selkeästi ymmärrettävissä jo ensimmäisellä kerralla, kun sen kuulee. Olen ajatellut, että kuvauspalvelun törkeä lupaus olisi se, että asunnot menevät entistä nopeammin kaupaksi eikä välittäjillä mene liikaa aikaa asuntonäyttöihin.

 

Erotu kilpailijoista

Palvelun olisi hyvä erottua kilpailijoista selvästi. Palvelut täytyisi yhdistää poikkeuksellisesti, palvelun on paketoitu eri tavalla, hinnoittelu poikkeaa muista, palvelun jakelu on erilaisissa kanavissa kuin kilpailijoilla ja palvelu on helpommin ostettava. Olen ajatellut, että sekä videot että valokuvauksen voisi yhdistää ja paketoida samaan. Hintaluokka pysyisi maltillisena, koska molemmat voi hoitaa samalla keikalla. Myös 360-kuvaukset olisivat muista kilpailijoista poikkeavaa tarjontaa. Niitä en ole nähnyt kuin ihan muutamilla alan toimijoilla.

 

Kerro palvelun hyödyt

Täytyy muistaa miettiä tarkasti, mikä on asiakkaan todellinen hyöty. Parantainen kertoo kirjassaan, että yrityspäättäjien tärkein hyöty on lähes aina raha. Asuntokuvauksia ajatellessa ei ensimmäisenä tule mieleen, että se toisi suoranaista rahallista hyötyä. Olen kuitenkin ajatellut, että suurin hyöty olisi arvon tuottaminen. Paremmat kuvat ja hienot videot tekisivät yrityksistäkin arvokkaamman oloisia ja niiden kautta lisääntyisi myös asiakkaat. Mielestäni hyvä esimerkki on Bo LKV, joiden asuntokuvat ovat erittäin edustavia, koska ne sisustetaan ja suunnitellaan huolella.

 

Anna palvelutuotteellesi naseva nimi

Nimi usein antaa ensivaikutelman yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta. Varsinkin kun puhutaan sellaisista, jotka on suunnattu kuluttaja-asiakkaille. Silloin on tärkeää, että pystyy jo nimellä luomaan mielikuvia. Asuntokuvauksissa tehtäisiin kuitenkin vain yritysasiakkaille, joten nimellä en koe olevan siinä vaiheessa merkitystä. Tämä kuitenkin tehtäisiin Projektitoimisto Gravin nimen alla ja onhan Gravin brändi jo jossain määrin tunnettukin. Mielestäni olisi siis turhaa keksiä palvelulle uutta nimeä tai muuta ilmettä, koska sen voi ihan hyvin myydä Gravilla.

 

Määritä hinta

Hinnan määrittely on usein erittäin hankalaa ja sen on huomannut hyvin tarjouksia laatiessa. Mielestäni hinta ei saisi olla liian korkea, mutta ei missään nimessä myöskään halvin. Halpa hinta tekee sen mielikuvan, että laatu on myös heikkoa. Palvelun hinnan on kuitenkin oltava selkeä ja helposti monistettava. Varsinkin tässä kuvauspalvelussa olisi tärkeä saada hinnoiteltua siten, että asiakas tietää täysin, mitä rahalla saa. Olen aina ajatellut, että haluan hinnoitella työni siten, että se motivoi minua. Uskoisin, että kuvauspalvelu olisi erittäin nopealla aikataululla sovittavissa, nopeammin kuin monella kilpailijalla ja siten hintaa pystyy hyvinkin pitämään mielekkäällä asteella.

 

Listaa toimitussisältö

Kun palvelua tuotteistaa, niin täytyy kertoa mitä hintaan sisältyy ja millainen on palvelun aikataulu. Ideoimassani palvelussa asunnoista otetaan sekä video että valokuvat. Sen jälkeen materiaali editoidaan ja lähetetään asiakkaalle kansiona. Asiakas saa itse käyttää materiaaleja haluamallaan tavalla ja haluamissaan kanavissa. Palvelu on hyvin yksinkertainen ja siksi aikataulullisesti nopea.

 

Käsittele vastaväitteet

Kun palvelua myydään, niin asiakkaille syntyy usein vastaväitteitä. Parantainen luettelee kirjassaan neljä yleistä vastaväitettä:

  1. Meillä on jo kaikki kunnossa.
  2. Tuote on liian kallis.
  3. Nyt ei ole aikaa.
  4. Teemme tuon itse.

Asuntokuvauksien suurin haaste olisi varmasti ensimmäinen väite. Jos yritykset kokevat, että saavat jo olemassa olevilla kuvilla tarpeeksi hyvin kauppaa sekä tulosta, niin sitä on aika vaikea perustella vastaan. Olen kuitenkin ajatellut, että siihen voi perustella sillä, että paremmat myyntikuvat ja näyttävät videot lisäävät koko yrityksen arvoa eikä ainoastaan lisää myyntiä. Aikaa tähän palveluun ei asiakkaalla juuri kulu ja laatu olisi varmasti parempaa kuin itse tekemänä.

 

Tavoitteet

Kirja avasi hyvin askeleita, jotka auttavat palvelun tuotteistamisessa. Huomasin kuitenkin kirjan luettua, että asuntokuvauspalvelu on vielä liian paljon vain ajatuksen tasolla. Totuus palvelun potentiaalista selviää vain kokeilemalla. Seuraavana askeleena on konseptoida palvelu selkeäksi ja lähteä myymään sekä kokeilemaan käytännössä. Olen ajatellut, että hyvä tapa voisi olla, että alkuun toteutettaisiin pilottiversio yhdelle kiinteistöalanyritykselle. Sen jälkeen tietäisi mitä voisi tehdä paremmin ja mikä meni hyvin. Toivon, että tämän palvelun kanssa päästäisiin jo tekemisen asteelle kesän aikana.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!