Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 23.02.21
Esseen kirjoittaja: Aleksi Heinonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju & Reetta Maila
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Lotta Hassin, Sami Pajun ja Reetta Mailan yhdessä koostaman kirjan Kehitä kokeillen, joka kertoo siitä, miten nopeat kokeilut auttavat organisaatioita säästämään resursseja kehittäessä uusia tuotteita, palveluita ja toimintamalleja. Kirjassa oli paljon kaavioita, malleja, toimintatapoja ja tarinoita case-esimerkkejä hyödyntäen. Tulen varmasti hyödyntämään kirjasta saatua teoriatietoa kehittelemäämme brändiprojektiin.

Gravissa ollaan paljon puhuttu, ettei rohkeita kokeiluja tehdä tarpeeksi. Monesti suunnitellaan liikaa ja toteutus jää tekemättä. Ymmärrän hyvin, miksi tämä kirja löytyy täppäkirjojen luettelosta, koska Tiimiakatemian arvot ohjaavat vahvasti rohkeiden kokeilujen pariin ja juuri siihen tämä kirja kannustaa. Kokeilemalla kehittämisen lähtökohtana on, että sitä, mitä ei tiedetä, ei voida suunnitella ja kokeilujen kautta pystymme luomaan ymmärryksen projektin lopputuloksesta sekä säästämään resursseja kuten aikaa ja rahaa.

 

Kokeilemalla kehittämisen prosessi

Kokeilemalla kehittämisen prosessissa ensimmäisenä vaiheena on tavoite. Tavoite kuvaa päämäärää, jota kohti kehityshankkeella pyritään. Se voi hyvin olla esimerkiksi maan johtavaksi myymälämuutosten toteuttajaksi tuleminen tai myydä 100 kappaletta t-paitoja. Mainittakoon, että molemmat ovat omien tavoitteiden joukossa. Joskus tavoite on hyvinkin konkreettinen ja tavoite voi myös olla vain epämääräinen pyrkimys kohti parempaa työilmapiiriä tai lähemmäksi organisaation unelmaa.

 

Tarve tarkoittaa kokeilemalla kehittämisen prosessissa jotain konkreettista ongelmaa tai haastetta, jota kehitettävällä idealla yritetään ratkaista. Tarpeessa on oleellista löytää ne tekijät, jotka ovat asiakkaan näkökulmasta tärkeitä ratkaista. Joni Jaakkola kertoi hyvän esimerkin johtajuuden koulutusohjelmassa. Gigantissa myyjä yrittää vain myydä televisiota pelkkien ominaisuuksien kautta eikä keskity siihen, mitä asiakas todellisuudessa hyötyy uudesta televisiosta, kun taas toinen myyjä löytää asiakkaan tarpeen, mitä hän televisiolta oikeasti haluaa. Haluaako hän katsoa elokuvia vai pelata pleikkarilla vai katsoa luontodokumentteja? Näiden tarpeiden löytäessä on asiakkaan ongelma paljon helpompi ratkaista.

 

Kirjassa mainitaan, että liikkeelle voidaan myös lähteä ilman sen suurempia tavoitteita tai tiettyä ongelmaa, joka täytyy ratkaista. Meidän brändiprojektissa ollaan lähdetty liikkeelle nimenomaan sen perusteella, että pidämme ideaa niin kiehtovana. Kehitettävä idea on nyt sillä tasolla, että joudumme miettimään tarkemmin kohderyhmää sekä asiakkaan todellista hyötyä tuotteistamme. Olemme luomassa brändistrategiaa eli selvitämme, kuinka tuotteemme soveltuu bisnekseen, mikä on asiakkaan hyöty ja mikä on kohderyhmä. Näiden kysymysten tueksi ajattelimme selvittää kilpailijoiden tilanteet ja sen, mihin lokeroidumme kilpailijoihin nähden.

 

Tämän kirjan ytimessä oli kokeilut. Tässä vaiheessa kehitettävän idean olettamuksia lähdetään testaamaan konkreettisesti. Olemme lähteneet liikkeelle Eric Riesin Lean Startup kirjassa mainitulla MVP-tuotteella. Pyrimme prototyypin avulla löytämään meille asiakaskuntaa sekä saamaan palautetta ja sen avulla kehittämään tuotetta paremmaksi. Olemme uskoneet alusta saakka, että emme saa tietoja ilman kokeiluja. Kokeiluja olisi hyvä tehdä useita, jotta otantaa tulee mahdollisimman paljon. Kokeilujen jälkeen analysoidaan ja reflektoidaan kokeilun oppeja, koska ne luovat pohjaa seuraaville kokeiluille.

 

Rohkeat kokeilut edesauttavat oppimista siten, että ne luovat uutta tietoa ja johtavat toimivaan lopputulokseen. Lapset ovat hyvä esimerkki kokeilemisen halusta, koska he eivät yleensä paljoa suunnittele tekemisiään etukäteen ja kokeilujen kautta ja oppeja tulee siinä samalla. Muistan itsekin lapsena kokeilleeni kaikenlaista, mutta näin vanhemmalla iällä suunnittelu ja liiallinen ajattelu on tappanut rohkeutta kokeiluista. Opit tulevat ajan ja kokemuksen kautta. Silloin on helpompi muodostaa käsitys projektin lopputuloksesta eli millaisesta tuotteesta on kyse ja meidän tapauksessa voidaan MVP-tuotteen jälkeen lähteä muovaamaan brändiä uudelleen, jos emme saaneet haluttua lopputulosta. Brändistrategisti Lauri Keinänen sanoi tapaamisessamme, että brändille voi tehdä isojakin muutoksia, jos sillä ei ole vielä tunnettuutta. Ensimmäisen kokeilun vaiheissa pystymme hyvin mittamaan asioita, jotka toimii ja mitkä taas ei toimi. Tämä voi olla suuri menestys tai täysin floppi, mutta sitä ei tiedä ennen kokeilua.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!