Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Askelaia unelmia kohti (kertomus alkoholi yrittämisestä suomessa

Kirjoitettu 28.02.21
Esseen kirjoittaja: Antti Lyytikäinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Lean start up
Kirjan kirjoittaja: Eric Ries
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jo ennen tiimiakatemiaa olin saanut päähäni idean, omasta alkoholi alan yrityksestä. Vaikka moni luulee into ei lähtenyt kyrö distilleryn menestys tarinasta eikä Conor Mcgregorin wiski brändistä. En edes tiedä mistä se lähti, mutta jostain idean, että haluan oman tislaamon maassa, jossa alkoholi varsinkin kirkkaat ovat iso vitsaus, Onneksi tämäkin on muuttumassa ja ihmiset siirtyvät vastuullisempaan alkoholin köyttään ja ajoitukset ovat löystymässä. Tätä ideaa olen pyöritellyt päässäni vuosia, mutta ei ole ollut oikeata tahtoa sen eteenpäin viemiseksi, eikä kyllä taloudellista tilannettakaan. Olin kuitenkin päättänyt, että se on tislaamo ei panimo. Tuntui, että niitä ilmestyi kuin sieniä sateella, eikä se tuntunut omalta jutulta. Olin jopa sanonut, että panimo toimintaan en koskaan lähde. No tämä osoittautui kasvamattomaksi mielipiteeksi, joka on tässä vuosien varrella muuttunut. Tilaisuuksiin pitää tarttua silloin kun ne kohdalle osuvat. Niin kävi tässäkin ja hyppääminen mukaan panimo bisnekseen tapahtui kuin vahingossa.

Joskus tammikuun puoli välissä sain tiimiläiseltämme Litiltä viestin whatsappiin ”kiinnostaisiko lähteä perustamaan panimoa mun ja Eetun kanssa?” Sanoin heti kyllä! Parin päivän päästä sitten istuttiin pöytään ihmettelemään mitä tehdään. Eetulla oli visio, jota he olivat kehitelleet litmasen kanssa idean panimosta, jossa koe erät tuotetaan kotona ja itse myyntiin menevän erät tuotetaan alihankintana toisella panimolla. Kyse oli siis perinteisestä kiertolaispanimosta, joita suomessakin on useita. Eetulla oli aikaisempaa kokemusta koti oluen valmistuksesta, samoin litillä mutta hyvin vähän. Itselläni ei ollenkaan, mutta alkoholi alasta kiinnostuneena olin perehtynyt alkoholi alan brändeihin ja markkinointiin. Tämä takia kai pojat mua kysyinkin mukaan. Jos joku kysyy en ole nimen tai brändin taustalla 😀 Ei vaan, eiköhän tästä hyvä tulee, kun vähän vielä sorvataan.

Yleisesti panimo kulttuurista suomessa ennen kuin perehdytään tarkemmin tähän meidän tuotoksemme. Suomalaisessa pienpanimo kulttuurissa, on oikeastaan kahta koulukuntaa. On olut puritaani ja liiketoiminta ajattelijat. Ensimmäinen on se yleisin, juuri tämän takia panimoita ilmestyy koko ajan lisää ja myös katoaa lähes samaa tahtia. Toinen on taas liiketoiminta orientoituneempi, sen lähtö kohta on tähdätä tuottavaan liiketoimintaan olut puritaanisuuden sijaan, mutta siinä usein itse oluen tuotanto ja craft henkisyys jää taka-alalla, joka taas johtaa oluen ystävien karttamiseen tuotteen suhteen pitemmällä tähtäimellä. Kultainen keskitien näiden välillä olisi hyvä löytää, joskin oman näkemykseni mukaan ehkä 65% liiketoiminta 35% olut harrastaminen. Kiteytettynä puritaani panimo haluaa luoda maultaan mahdollisimman hyvän tuotteen usein panimo yrittäjille itselleen ja liiketoiminta orientoitunut haluaa saavuttaa mahdollisimman suuren myynnin ja tätä kautta taloudellisen voiton itselleen. Enkä edes yritä väittää, että jompikumpi tapa olisi väärä, paikkansa ja aikansa kaikelle. Pienpanimo oluen ostaja vaan on usein harrastaja, joka haluaa maistaa useita erilaisia oluita ja ottaa k-kaupan olut hyllystä usein uuden tuotteen, jos tuotteen ulkonäkö herättää hänessä kiinnostusta. Eli ostaja ei tiedä vielä ensimmäistä ostopäätöstä tehdessään miltä olut maistuu. Vaikka tuote olisi erityisen hyvä hän ei välttämättä seuraavan perjantaina silttikään osta sitä vaan testaa uutta uutuutta. Jolloin tuotteen eli itse oluen maksimaalisella maku elämyksellä ei ole olennaista merkitystä, kunhan se on suht hyvää ja juotavaa. Tämän takia maailman parhaista raaka-aineista tuotettu ja sata testi erää testattu oluet ei usein olo taloudellisesti kannattavin. Kaiken lisäksi se on usein tuotettu juuri panimo yrityksen toimijoiden omien maku mieltymysten pohjalta. Liiketoiminta orientoitunut panimo taas panostaa kaikkeen muuhun kuin itse tuotteeseen siltä saattaa puuttua täysin vivahde olut harrastamiseen, ja tuotteista tulee melko bulkki oluen tyylisiä tai makuisia, sillä ei välttämättä ole autenttista brändi tarinaa, vaan toiminta keskittyy myynnin ja tuotanto määrien kasvattamiseen, sekä katteen maksimointiin. Kappale toistaa hiukan itseään valitettavasti mutta näin puolen yön jälkeen perjantai iltana en osaa tämän paremmin jäsennellä teksti. (kyse ei ole humalasta vaan väsymyksestä.)

No miten me sitten ajattelimme tämän tehdä?

Lähtö kohta on jossain juuri edellä mainittujen välimaastossa. Olemme kaikki oluen ystäviä, mutta emme puritanismisia harrastajia. Emme merkkaa ylös jokaista olutta, jonka olemme juoneet eikä niitä varmasti paljoa yli sataa ole meistä kellään. Emme myöskään tavoittele tällä suoraan tulevaisuuden taloudellisen riippumattomuuden tilaa, vaan mahdollisuutta kokeilla, kun se nyt on kerran mahdollista. Pyrimme pääsemään liikkeelle mahdollisimman pienellä taloudellisella riskinotto kyvyllä, mutta kuitenkin niin että olemme alalla uskottava toimija. Juuri tämän takia alihankinta (kiertolaispanimo) valikoitui tuotanto menetelmiksi. Emme halua investoida puolta miljoonaa panimo laitteistoon ja 50k euroa markkinointiin. Itse kurkkuun kaadettavan tuotteen pitää olla hyvä mutta sen ei tarvitse olla paras, sen sijaan brändin tarninallistamisen täytyy olla lähellä parasta. Brändi erottuu ja sitouttaa hyvä tuote ei. Anteeksi kaikki olut puritaanit, jotka olette erimieltä. Jos mietitte, syvemmin lempi panimonne on lempi panimonne enemmän brändin kuin tuotteen perustella, vaikka olisittekin löytäneet sen hyvän tuotteen kautta.

No mites se brändi sitten millä se oikein erottuu muista?

Sen verran markkinointia miehiä olimme, että kävimme kuvaamassa kauppojen pienpanimo olut hyllyjä, mikä hyppää sieltä esiin, tämä on tärkein osa markkinointia ja lähes tulkoon koko liiketoimintaan. Paikka hyllyssä pitää vakiinnuttaa, ja se vaatii, että tuotteen liikkuvat kaupasta, ja kauppias ostaisi niitä myös koe erän jälkeen lisää. Jottei kaikkea paljasteta mahdollisille lukijoille ja kilpailijoille, Tarinallistaminen on tässä vahvana osana. Siitä varmaan lisää jossain toisessa esseessä, kun pullot ovat kaupoissa.

Liiketoiminta suunnitelma lyhyesti.

Pyrimme tuottamaan hyvä laatuista olutta, joka on helposti lähestyttävää myös tavalliselle käyttäjälle. Brändi mielikuvan pyrimme luomaa humoristisesti tarinaa kertomalla, jossa seikkailee tiettyjä hahmoja. Pyrimme hallitsemaan kulut ja liian nopean kasvun levittäytymällä pikkuhiljaa Keski-Suomen kauppoihin ja tästä eteenpäin muualle Suomeen, mikäli idea ottaa tuulta alleen. Aloitamme alun hyvin maltillisesti pienillä erillä, joita on mahdollisuus kasvattaa kysynnän mukaan. pyrimme saavuttamaan 6kk aikana 24k e liikevaihdon ja 6k liikevoitto osuuden. Emme pyri alkuun työllistämään itseämme tällä täyspäiväsiesti, vaan toiminta on harrasteellista ja kaikki mitä jää viivan alle pyritään sijoittamaan toiminnan kehittämiseen tai puskuriksi tilille, kasvavia kuluja varteen tai uusia investointeja.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!