Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

7 habits of highly effective people

Kirjoitettu 06.12.17
Esseen kirjoittaja: Neea-Eveliina Mäkinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: 7 habits of highly effective people
Kirjan kirjoittaja: Stephen Covey
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä, jos olisikin vain seitsemän tapaa, jotka omaksumalla voisit olla tehokkain versio itsestäsi. Kuuostaisiko houkuttelevalta? Stephen Covey on listannut sellaiset kirjassaan: 7 habits of highly effective people.

Ennen kuin päästään itse tapoihin, on hyvä käydä läpi, mitä tavalla oikeasti tarkoitetaan. Tapa syntyy, kun kysymyksiin, miksi, mitä ja miten halutaan vastata kerralla. ”Miksi” kertoo asenteesta asiaa kohtaan. Kun haluaa tehdä jotain ja löydää sen mielekkäänä, asioita on helpompi tehdä. ”Mitä” kertoo tiedosta. Tietää, mitä tehdä ja miksi siitä on hyötyä. ”Miten” kertoo taitotasosta. Jotkin asiat vaativat enemmän taitoa, kuin toiset, joten omalla osaamisella on merkitystä tavan kehittymiseen. Eli vasta, kun on oikea asenne, tarpeeksi tietoa ja taitoa, voidaan lähteä kehittämään oikeanlaista tapaa.

Kirjassa läpikäytävät tavat ohjaavat toimintaamme yhteisössä ja yhteisön hyväksi. Covey käsitteli alussa sanoja dependent, eli riippuvainen, independent, eli itsenäinen ja interdependent, eli toisistaan riippuvaiset. Jotta pärjäisimme paremmin tässä maailmassa, meidän tulisi pystyä olemaan sekä itsenäisiä, että toisista riippuvaisia. Ainoastaan pienet lapset, huonokuntoiset vanhukset tai sairaat ovat/voivat olla muista riippuvaisia. Mutta, jotta pystyisi olemaan oikealla tavalla toisistaan riippuvaisia, yhteisöllisiä ihmisiä, täytyy ensin osata olla itsenäinen ja tietoinen omista toimistaan/toimintatavoistaan. Tästä syystä Coveyn seitsemän tavan kolme ensimmäistä kohdistuvatkin oman itsenäisyyden kehittämiseen.

 

 

 

Tapa 1 – Proaktiivisuus (Proactivity)

Proaktiivisuus kertoo jokaisen omasta henkilökohtaisesta visiosta, koska ihminen pyrkii toiminnallaan vaikuttamaan itseensä yleensä aina positiivisesti. Se on omatoimista reagointia tilanteissa. Proaktiivisuus on myös vastuunottoa omasta toiminnasta ja kykyä omatoimisesti kiertää esteet ja päästä maaliin. Itse näen proaktiivisuuden ehkä enemmän asenteena ja elämäntyylinä. Oma asenne asioita kohtaan näkyykin vahvasti tässä kohdassa, ja uskonkin sen olevan pää syy, mikseivät useammat sitä toteuta. Se on hyvä tapa kehittää ja vielä hienompi omata ja mielestäni jokaisen tulisikin pyrkiä siihen.

 

Tapa 2 – Aloita lopputulosta ajatellen (Begin with the end in mind)

Tämä tapa kertoo henkilökohtaisesta ihmisjohtamisesta. Covey avasi tätä tapaa mielikuvaharjoitteen avulla, jossa olet omissa hautajaisissasi. Mitä toivoisit, että eri elämänalueidesi ihmiset sinusta kertoisivat? Tämä auttaa sinua myös hahmottamaan oman arvomaailmasi ja filosofiasi paremmin, kun joudut miettimään, millaisia asioita oikeasti arvostat ihmisissä ja mitä niistä haluaisit myös itseltäsi löytyvän. Näiden hahmottamisen jälkeen tulisi löytää oma potentiaalinsa ja pyrkiä niitä asioita kohti. Tässä tavassa ei siis ole kyse pelkästään ison kuvan hahmottaminen. Olisi liian iso haukku miettiä koko elämää koko ajan kerrallaan, vaan idea on miettiä esim. jokaista kohtaamista, työtehtävää tai asiakokonaisuutta tuloksellisuuden kannalta ja nimenomaan ihmislähtöisen tuloksen kannalta.

 

Tapa 3 – Itsensä johtamisen tapa (The management habit)

Tässä tavassa on kyse henkilökohtaisen asiajohtamisen taidosta. Kun on tavassa nro. 2 löytänyt ne oikeat asiat mitä haluaisi tehdä ja tuoda esiin, tämän tavan opettelemisella ne viedään oikeasti käytäntöön. Kyse on kurinalaisuudesta, hyödyn maksimoimisesta ja tehokkuudesta. Coveyllä oli myös toimintakaavio helpottamaan oikeiden asioiden tekemistä. Kaaviossa ruutuun 1 menevät asiat, ovat sillä hetkellä tehtäviä tai pakosti seuraavaksi tulevia asioita, sillä ne ovat kiireellisiä sekä tärkeitä. Ruudusta 2 löytyvät tärkeät mutta eivät niin kiireelliset asiat. Tärkeää on, ettei ruudussa 2 olevia asioita, ikinä tehdä ennen ruutu 1 asioita. Ruudusta nro. 3 asiat lipuvat pikkuhiljaa kakkosen kautta ykköseen. Ruutu 4 on käytännössä hyödytön. Se on se ns. vapaa-ajan ruutu, johon tehokkaimmat ihmiset harvoin kajoavat, koska sieltä löytyy pääasiassa aikasyöppöjä. Kun tätä nelikenttää (tai muuta vastaavaa ajankäytön työkalua) oppii käyttämään säännöllisesti alkaa pikkuhiljaa masteroimaan omaa tehokkuuttaan ja työlistaansa.

 

 

 

 1. Tärkeää & Kiireellistä  2. Tärkeää & Ei niin kiireellistä
 3. Kiireellistä & Ei niin tärkeää  3. Ei niin kiireellistä & Ei niin       tärkeää

 

 

Tapa 4 – Win-win -ajattelu (Think win-win)

Tavat neljä, viisi ja kuusi kehittävät ihmisten taitoja tulla enemmän toisista riippuvaisiksi (hyvässä mielessä), eikä näihin voi täysin kyetä ilman itsensä tuntemista (tavat 1,2,3). Tavassa neljä keskitytään win-win ajattelumalliin, eli siihen, että molempien osapuolien pitäisi aina hyötyä jokaisesta diilistä/sovitusta asiasta. Tämän aikaansaamiseksi tulee olla rohkea, itsevarma ja kiva muita kohtaan. Ainakin meiltä suomalaisilta asioiden vaatiminen vaikuttaa olevan aina hieman vaikeaa, varsinkin niin, että mekin voimme hyötyä siitä yhtä paljon, kuin se toinen. Pyrimme usein ylikompensoimaan toisille aiheutettua ”vaivaa” ja siksi näen tämän varsin tärkeäksi taidoksi ainakin meille kehittää. Ja jos win-win tilanteeseen ei millään päästä, Covey muistuttaakin, ettei kauppaa silloin tarvitse tehdä, koska aina pitäisi löytää molemmille hyöty.

 

Tapa 5 – Aito kommunikointi (communicate)

Tässä tavassa oleellisinta on oppia ensin kuuntelemaan toista, oikeasti niin, että haluat ymmärtää häntä, ja sen jälkeen vasta tulla ymmärretyksi. Niin usein me lyömme itsemme läpi ristiriitatilanteissa väittelemällä, puhumalla päälle tai inttämällä. Ja jos kykenemme olemaan hiljaa ja ”kuuntelemaan” hetken, senkin ajan käytämme vain oman comebackimme suunnittelemiseen. Toisen aito kuunteleminen ja ymmärtäminen vie hirveästi energiaa ja on usein varsin epämiellyttävää, varsinkin kun haluaisi vain vakuuttaa toisen osapuolen omasta tietämyksestä. Mutta tässäkin tilanteessa on opittava ymmärtämään, mitkä asiat ne olivatkaan, jotka vievät elämässä pitkälle. Ensi kerralla, vähän haastavammassa tilanteessa, kannattaakin aloittaa ensin sanomalla: ”Puhu sinä vain ensin”.

 

Tapa 6 – Synergia (Synergize)

Vähän neljännen tavan tavoin, tässäkin tavassa haetaan molempia hyödyttävää lopputulosta. Kuitenkaan tässä tapauksessa ei tehdä kompromisseja. Kompromissit ovat toki hyviä, mutta yleensä ne jäävät kuitenkin aina joltain osin epätyydyttäviksi. Niin kuin Covey sanoi kompromississa 1+1 on yleensä 1,5, ei 2. Synergiaa luodessa haetaan uutta ratkaisua, joka on parempi, kuin kummankaan idea ja hyödyttää molempia enemmän, kuin kummankaan alkuperäinen vaihtoehto. Eli tässä tapauksessa 1+1=3. Tällaisen synergian luominen vaatii kunnioitusta toista kohtaan sekä molempien luovuutta. Se voi viedä hetken, mutta ratkaisuun tulee päästä aina.

 

Tapa 7 – Teroita saha (Sharpen the saw)

Jos kaikki aiemman tavat keskittyivät omien kykyjen ja taitojen tehostamiseen ja niiden muuttamiseen tavoiksi, tällä viimeisellä tavalla pidetään huoli siitä, että se on ylipäätään mahdollista. Sahan teroittamisella tarkoitetaan oman instrumentin huoltoa, eli itsesi huoltoa. Jos itsestään ei pidä henkisesti ja fyysisesti huolta, hyvä jos pystyt masteroimaan omaa päivääsi. Ja kyllä tähän on löydyttävä aikaa. Ei kukaan sano autolla ajaessaankaan, että on niin kiire, ettei ehdi tankata. Ihminen on karkeasti jaettavissa neljään kunnossapidettävän osa-alueeseen: fyysiseen, henkiseen, sosiaaliseen ja hengelliseen. Ja jokaista näistä tulisi treenata. Jo tunti päivässä joka toinen tai joka kolmas päivä pitää nämä osa-alueet kunnossa. Sinulla on vain yksi intsrumentti ja se olet sinä itse, pidä itsesi kunnossa.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!