Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

80 Konseptia menestykseen

Kirjoitettu 06.04.16
Esseen kirjoittaja: Henri Tokee
Kirjapisteet: 2
Kirja: 80 Konseptia menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Akatemia aikana markkinointikirjat ovat kuuluneet selvään vähemmistöön omassa lukemisessani. Nyt kuitenkin ajattelin ottaa lukuun jotain markkinointiin liittyvää. Osittain siksi, että haluan syventää tietämystäni markkinointiin liittyen ja osittain siksi, että projekteissa on ajankohtaista miettiä markkinointiviestintää ja sen toteutusta.

 

 

Johtaessani Joonas Tokee Racing:n toimintaa ja viime aikoina lähinnä kumppanuusasioihin keskittyen tulee mietittyä markkinoinnin merkitystä yksilöurheilijan toiminnassa. Mihin sillä tähdätään ja kuinka sitä pitäisi toteuttaa. Täytyy sanoa, että siihen olisi varmasti voinut panostaa enemmän mitä tähän asti on panostettu, mutta jotenkin on tuntunut, että se aika, mitä on projektiin käyttänyt on mennyt pääasiassa myymiseen ja muuhun johtamiseen.

 

Totuus on kuitenkin, se että ainakin omasta mielestä markkinoinnin tarkoitus on olla myynnin tukitoimi. Se missä näyt, miten näyt ja tuotat sisältöä pitäisi loppupeleissä johtaa jollain aika välillä myynnin kasvuun. Mainonnalla voi olla välittömästi monia eri tarkoituksia, mutta oma ajatukseni on, että kaikki purot johtavat kuitenkin lopulta isoon järveen nimeltä myynti.

 

Mitä me tavoittelemme?

 

Meidän keskeisiä markkinointi paikkoja ja tapoja ovat olleet tähän mennessä meidän

  • Some (Facebook ja Twitter)
  • Nettisivut
  • Lehti
  • Tapahtumat
  • lehtijutut
  • Suunto video

 

Facebookin tavoite on tuottaa kilpailujen aikana informatiivista sisältöä meidän seuraajillemme ja siinä olemme onnistuneet mielestämme hyvin. Twitter on samaan tarkoitukseen, mutta siellä ainakin tulevalla kaudella olisi tarkoitus viestiä pääasiassa englanniksi ERC:n kansainvälisyyden takia. Se mikä facebookin toinen tarkoitus markkinointi mielessä täytyisi olla on isomman massan kerääminen ja sen hyödyntäminen. Silloin kun sosiaaliseen mediaan saadaan kerättyä isompia massoja voidaan sitä käyttää hyödyksi yhteistyökumppaneiden myynnissä. Suomessa ei vielä hirveän hyvin olla hyödynnetty seuraajien potentiaalia esimerkiksi tietojen keräämisessä yhteistyökumppaneille. Tämä kuitenkin vaatisi hieman isompaa massaa, jotta kerätty tieto olisi oikeasti rahan arvoista ja hyödyllistä.

 

Toinen asia missä sosiaalista mediaa voi käyttää hyödyksi on kilpailuiden järjestäminen esimerkiksi yhteistyökumppaneiden tuotteilla tai vastaavilla. Tarkoitus on tuoda potentiaalisten kuluttajien tietoisuuteen kumppaneiden tuotteita. Nyt järjestimme esimerkiksi kilpailun, jonka yhteydessä julkaisimme näyttävän videon, jossa toimme esiin Suunnon sykekelloa. Kilpailussa arvomme tykkääjien kesken palkinnoksi Suunnon sykekellon. Tässä tarkoitus oli tuoda kumppanille markkinointia sekä saada kerättyä myös lisää massaa oman sivustomme tykkääjiin.

 

Erilaisen ja kiinnostavan materiaalin tuottamiseen tarvitsisi lisätä hieman enemmän panosta. Mielenkiinto voi loppua helpommin, mikäli sivustolla on vain samankaltaista tiedotusta kerta toisensa jälkeen. Varsinkin nuorempi väki kaipaa enemmän toimintaa. Olen miettinyt, että Instagram tilille saisi helposti mielenkiintoisempaa ja hiukan vapaamman oloista materiaalia ja sen takia kirjaa lukiessani tuli mieleen, että laitan Instagram tilin pystyyn ennen ERC kauden alkamista.

 

Isompia yhteistyökumppaneita tavoitellessa ehkä kuitenkin tärkeintä markkinointia on isoissa medioissa näkyminen. Se tarkoittaa sitä, että mitä enemmän jutun julkaisijalla on ”auktiriteettiä” sitä isomman yleisön se tavoittaa ja sitä vakavammin koko toiminta otetaan. Esimerkiksi Tammikuussa Joonaksesta oli juttu MTV Sport uutisissa, jossa kerrottiin ERC sarjaan osallistumisesta. Tämän kaltaisten juttujen myötä myös ihmisten mielenkiinto ja seuraaminen heräävät aivan erilaiselle levelille. Se voi herättää mielenkiintoa myös enemmän yhteistyökumppaneissa, koska isojen medioiden jutut viestivät, että homma on ammattimaisella tasolla ja, että menestys mahdollisuudet ovat olemassa. Uskottavuus kasvaa myös monessa suhteessa. Se on vain kylmä fakta, että suomessa urheilusponsorointi ja kumppanuudet tapahtuvat edelleen enemmän menestyksen ja ammattimaisuuden pohjalta kuin erilaisten show aspektiin vedoten.

 

Missä on tärkeä näkyä ja mikä niiden merkitys on?

 

Nettisivut ja some: Ajankohtaisuus

 

Isot mediat: Uskottavuus

 

Lehdet ja messut: Näkyvyys massoille

 

 

Toinen markkinointiin liittyvä ajankohtainen aihe on uuden promootiobussin markkinoiminen ja sen strategia. Osittain meillä on tiedossa ne ryhmät ja organisaatiot kenelle kyseistä autoa voi tarjota, mutta on myös edelleen mietinnässä muita käyttömahdollisuuksia ja yrityksiä joille autoa voi markkinoida. Haastavaa oikean kohderyhmän tavoittamisesta tekee myös se, että käyttötarkoituksia voi olla monenlaisia ja ne pitää ymmärtää tuoda esiin asiakkaalle. Kirjassa tuli vastaan lause ”emme palvele markkinoita vaan luomme niitä”. Tässä promootio bussin vuokraamisessa on nyt kyse vähän molemmista. On osittain valmista tarvetta, mutta jossain tapauksissa meidän pitää osata kaivaa esiin/luoda se tarve ja tuoda siihen ratkaisu. Ensimmäisenä on tärkeä pystyä paketoimaan ja hinnoittelemaan tuote tarkasti eriluontoisiin tapahtumiin ja paikkoihin. Sen jälkeen pystyy vasta kunnolla markkinoimaan.

 

Totta kai perus myyntiä tukevat aineistot kuten nettisivut ja esitteet yms. pitää saada kuntoon mahdollisimman nopeasti. Nämä eivät kuitenkaan yksin riitä siihen, että asiakas osaisi löytää meidät. Itse näkisin, että tämän kaltaisessa tapauksessa suhdetoiminnan merkitys alkuvaiheessa on erittäin tärkeää. Tarkoittaa sitä, että järjestäisimme esimerkiksi omille kontakteillemme tilaisuuden, jossa esittelisimme bussia hiukan vapaammin ja veisimme sen jonnekin näytille. Varsinkin yrittäjäpiireissä sana voi levitä hyvinkin nopeasti ja potentiaalisia asiakkaita voi löytyä useampiakin. Toiminta on myös luonteeltaan sellaista, että asiakkaita ei tarvitse olla yhtä paljon kuin kuluttaja kaupassa, vaan yksi asiakas voi tarpeillaan kattaa jo ison osan toiminnasta. Kirjassa tuotiin myös hyvin esille se, kuinka parasta markkinointia on tyytyväinen asiakas. Se pätee myös tähän tilanteeseen hyvin. Mikäli meidän ensimmäinen asiakas on tyytyväinen kokemaansa niin hän luultavasti kertoo siitä tuttavilleen ja kontakteilleen jolloin se palvelee totta kai meidän toimintaa.

 

Autoon täytyy myös teipata näkyvästi vuokraavan yrityksen nimi ja jotain pientä infoa. Tarkoituksena on, että auto on paikalla isoissa tapahtumissa ja tien päällä, joten se markkinoi liikkeellä olleessaan samalla aina itse itseään.

 

 

Ensimmäiset stepit markkinointiin:

Tukitoimet kuntoon eli Nettisivut, esitteet ja some

Markkinointitilaisuus kontakteille

Suhdemarkkinointi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!