Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

80 Konseptia menestykseen

Kirjoitettu 24.04.16
Esseen kirjoittaja: Jake Vitikainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin avaimet - 80 konseptia menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen viime aikoina lukenut paljon markkinoinnin perinteisiä kirjoja johtuen siitä, että pitää olla joku pohja mistä lähteä liikkeelle kyseisellä markkinoinnin alalla. Nyt on siis vuorossa jälleen yksi Kotlerin kirja, joka saa olla viimeinen markkinoinnista kertova kirja pieneen hetkeen. 80 konseptia menestykseen on kirja, jossa on hyvin tiivistetty markkinoinnin 80 tärkeintä peruskäsitettä. Kirja ikään kuin kertaa ja tiivistää kirjat ja opit, joita itsekin aiemmin olen markkinoinnista lukenut.

 

Mitä on markkinointi? No markkinointihan on ratkaisu siihen, kuinka kilpailla muuten kuin hinnalla. Markkinointi on yrityksen asiakkaidentuotanto osasto, jolla houkutellaan asiakkaita yritykselle. Markkinoiden tehtävänä on luoda, toimittaa ja saada arvoa asiakkaalle. Arvo on laadun, palvelun ja hinnan oikean yhdistelmän kehittämistä kohdemarkkinoita varten. Bisnerassa me pyrimme kehittämää kampanjoita asiakkaillemme yhdessä heidän kanssaan, jotka tuottavat paljon arvoa heidän asiakkailleen. Nimenomaan yhdessä asiakkaidemme kanssa. Hävyttömällä asenteella. Hävyttömiä ideoita. Vilpittömästi. Näitä asioita lupaamme tarjota asiakkaillemme, jos ja kun he meidät toivottavasti valitsevat. Taustalla tässä on mielestäni se, kuten kirjassa sanotaan: ”markkinoi asiakkaille niin kuin haluaisit heidän markkinoivan sinulle”. Haluamme myydä asiakkaille sellaisia kampanjoita, joita me haluaisimme itse asiakkaina nähdä ja kokea.

 

”Kukin ongelma on nerokkaasti piilotettu mahdollisuus.” – John Gadner

 

Ennen yritykset voittivat markkinointikamppailunsa ylivoimaisella tehokkuudella tai laadulla. Nykyään on voitettava ylivoimaisella luovuudella. Enää ei voiteta paremmalla samankaltaisuudella, vaan ainutlaatuisuudella. Me Bisnerassa pyrimme löytämään asiakkaiden kanssa heidän ongelmansa/haasteensa ja sitä kautta kehittämään ainutlaatuisia ja massasta eroavia kampanjoita, joilla tavoitamme mahdollisimman tehokkaasti asiakkaamme asiakkaat. Kuten Gadnerkin ylempänä sanoi, että jokainen asiakkaan ongelma on meille mahdollisuus tehdä jotain täysin uutta heidän kanssaan. Pyrimme tuomaan nuorta ja ehkä hieman kapinallistakin asennetta heidän yrityksensä markkinointiin.

 

”Jos liiketoiminnalla ei ole ainutlaatuista etua kilpailijoihin nähden, sillä ei ole syytä olla olemassa.” – Bruce Henderson

 

Jos yrityksen strategia on sama kuin kilpailijoilla, ei ole strategiaa. Jos strategia on erilainen, mutta helposti jäljiteltävissä, se on heikko strategia. Jos strategia on ainutlaatuinen ja vaikeasti jäljiteltävä, se on vahva ja kestävä. Kirjassa kerrotaan hyviä yrityksiä, jotka ovat kehitelleet uusia strategioita ja löytäneet näin ollen markkinarakoja joihin iskeä. Esimerkiksi IKEA on löytänyt hyvän sellaisen. Yrityksen on mietittävä, haluaako se tunkeutua markkinarakoon vai luodako se itse. Kotler on kirjassa sitä mieltä, että markkinaraoissa piilee rahaa. Niiden markkinarakojen asiakkaat ovat tyytyväisiä, kun joku kiinnittää huomiota heidän tarpeisiinsa. Ja jos yritys onnistuu palvelemaan heitä hyvin, on markkinarako omasi. Tämä herätti minussa ajatuksen, että olemmeko Bisnerassa löytäneet yrityksellemme markkinaraon, vai täytyykö meidän vielä kohdistaa asiakkaitamme pienempään, jotta pystymme vielä paremmin vastaamaan heidän tarpeisiinsa? Mitä teemme sellaista, joka on vaikeasti kilpailijoiden mahdollista kopioida? Olemme mielestäni vasta astuneet tielle, joissa pyrimme löytämään asiakkaita, joihin yrityksemme vahvuudet pääsevät tuottamaan arvoa heille. Vai olemmeko edes tarpeeksi erilaisia kilpailijoihin verrattuna? Uskon, että olemme. Aika tosin sen näyttää! Emme saa pelätä, jos markkinarakomme muotoutuu pieneksi volyymiltaan, sillä siellä voitot voivat olla suuria, jos iskemme asiakkaillemme arvoa tuottavaan kultasuoneen.

 

”Yritys voi olla hyvä vain muutamissa asioissa. Muiden asioiden tekemiseen kannattaa palkata sellaisia, jotka osaavat ne paremmin.”

 

Kaikkea ei pysty eikä osaa tehdä, eikä myös pidäkään. Bisnerakaan ei voi osata tehdä kaikkea, ainakaan helvetin hyvin. Taito on osata hyödyntää muitakin yrityksiä ja heidän osaamistaan projekteissamme. Olemmekin alkaneet jo hieman kartoittaa mahdollisia yhteistyökumppanuuksia tai toisella nimellä verkostoja, jotka auttavat meitä tuottamaan asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua. Monesti nämä alaansa erikoistuneet yritykset tekevätkin hommat nopeammin ja paremmin, kuin jos joku meistä alkaisi niitä itse tehdä. Näin pystymme laajentamaan palvelujemme tarjoomaa, kun tiedämme jo ennen ensimmäistä tapaamista uuden asiakkaan kanssa, mitä voimme heille ainakin jo tarjota!

 

Asiakas luo markkinat, jos ei ole asiakkaita ei ole markkinoita. Pienistäkin markkinoista voi kasvaa isot, jos heille tuottaa arvoa, joka tyydyttää heidän tarpeensa. Näihin sanoihin lopetan reflektioni. Kirjaa suosittelen kaikille, joita kiinnostaa markkinoinnin ala ja etsii siitä alasta tiivistettyä pakettia. Hyvä kirja!

Jake Vitikainen

Bisnera

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!