Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

80/20

Kirjoitettu 15.09.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Oinonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: The 80/20 Principle
Kirjan kirjoittaja: Richard Koch
Kategoriat: 1.1. Oppimisen suuntaviivoja, 4. Johtaminen, 4.7. Johtamisen klassikot, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

80/20 -periaate on kaikkialla. Laki, joka tunnetaan myös Pareton periaatteena tarkoittaa käytännössä sitä, että 20% syistä johtaa 80 prosenttiin seurauksista. Luvut eivät ehkä ole joka paikassa täsmälleen nämä, mutta jos keskittyy ennemminkin Pareton periaatteen syvempään tarkoitukseen, huomaa, että lähes joka paikassa suurin osa seurauksista johtuu pienimmästä osasta syitä.

Otetaan vaikka muutama esimerkki.

  • Englannin kielessä hieman vajaa 20% sanoista kattaa noin 80% käytetystä kielestä.
  • 1800-luvun lopuilla Italian väestöstä noin 20% omisti maasta noin 80%.
  • Rikkaimmat 20% saavat vähän yli 80% koko maailman tuloista.
  • Noin 20% julkisen terveydenhuollon käyttäjistä aiheuttaa noin 80% sen kuluista.

 

Mitenkä tämä sitten liittyy bisnekseen? Ainoastaan joka tavalla! Jos nyt ei takerruta näihin lukuihin, voidaan helposti todistaa, että sinunkin bisneksessäsi suurin osa liikevaihdosta tulee pieneltä osalta asiakkaita. Toisin päin käännettynä voisin arvata, että suurin osa valituksista tulee myös aika pieneltä osalta asiakkaista.

Tätä periaatetta voidaan bisneksessä käyttää lukuisilla tavoilla hyväksi. Jos myyntisi seuranta ja asiakasrekisterit ovat kunnossa, pystyt helposti osoittamaan, ketkä niitä eniten tuottavia asiakkaita ovat, mikä heidän profiilinsa on ja ehkä jopa sen, kuinka heidän kanssaan on toimittu. Tämän osoittaminen taasen helpottaa tulevaisuuden myyntityötä, kun osataan profiloida kaikkein potentiaalisimmat asiakkaat kylmästä yleisöstä. Juuri tämän parhaan puoliskon tavoittamiseen resurssien lyöminen ei välttämättä siis ole kaikkein huonoin idea.

Myös markkinoija hyötyy periaatteesta huimasti. Yritys on ehkäpä asiakkaiden profiloinnin yhteydessä huomannut, että markkinointikanavista jotkut ovat tehokkaampia kuin toiset vaikka kaikkiin laitettaisi yhtä paljon panoksia. Onko siis järkevää panostaa niihin huonommin toimiviin vai kannattaisiko keskittyä ennemmin niihin kanaviin, jotka tavoittavat suurimman osan asiakkaista ja palauttavat markkinointiin panostetut rahat suurimmalla kertoimella? Minäpä vastaan. Ei ole järkevää ja kyllä kannattaa. Näillä tiedoilla markkinoija osaa tehdä tehtävänsä aina vaan entistä paremmin ja vaikka monikanavaisuus onkin ehkä hauskaa ja motivoivaa, niin on tulosten tekeminenkin ja nyt kanaviin, joihin panostetaan kunnolla, saadaan kunnon fokus. Samalla itse markkinoijakin harjaantuu tiettyjen kanavien käytössä ja kohta sitä sitten ollaankin jo guruja.

 

Millä tapaa sitten näin valmistumisen kynnyksellä tiimiyritys voi Pareton periaatetta hyödyntää? Noh, ihan älyttömiä määriä ei tällä hetkellä tunnu prokkiksia olevan käynnissä. Aika suuri osa on jo kuitenkin löytänyt oman juttunsa tai keskittyy täysillä muuten vaan yhteen juttuun. Lisäksi opparikin painaa päälle ihan täysillä. Jos niitä projekteja kuitenkin iso kasa olisi, kannattaisi ehkä miettiä, mihin soppiin kauhansa haluaa työntää. Pinkkuna höntyillessä tämä olisi ollut varmasti yksi suurimmista oivalluksista. Silloin tuli oltua vähän kaikessa mukana ja sama meininki jatkui ihan tuonne alkukevääseen asti. Kun prokkiksia oli lautasella niin paljon, että salaatit levisivät tarjottimelle asti kuin Tommilla konsanaan, ei oikein pystynyt täysillä keskittymään mihinkään ja lopulta monestakaan ei juuri mitään tullut. Jos olet pinkku ja satut jostain syystä tätä lukemaan, ota tästä neuvosta vaari. Kokeile kaikkea siistiä, ihan niin montaa juttua kuin haluat. Siitä huolimatta pidä projektikatalogi hallussa niin, että pystyt panostamaan KAIKKIIN niin paljon kuin haluat ja niin paljon, kuin se oikeasti vaatii!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!