Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Aivomyrsky 2014

Kirjoitettu 17.11.13
Esseen kirjoittaja: Antti Reijonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Business Model Generation
Kirjan kirjoittaja: Alexander Osterwalder & Yves Pigneur
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.6. Strategiakirjat

Aivomyrsky 2014, 1.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Olen vuosien saatossa käyttänyt Business Model Canvasia jo lähes kymmenessä eri tilanteessa ja se toimii joka kerta. En ollut kuitenkaan lukenet Business Model Generationia enne tätä kesää, vaikka Canvasia onkin tullut työstettyä. Esseen kirjoittaminenkin venyi, koska halusin tehdä esseen tekemäni Canvasin pohjalta ja lopulta Aivomyrskyn Canvas on valmis. Joten rentoutukaa ja nauttikaa, kun kerron, miten toteutamme Aivomyrskyn.

Lähdimme rakentamaan Canvasia päättämällä, että haluamme tehdä Aivomyrskystä tiimiyrittäjien kokoonajon. Yhteistyö Tiimiakatemioiden välillä on niin vähäistä, että tarvetta ja toivetta tällaiselle tapahtumalle on. Seuraavaksi mietimme, mikä on yhdistävä tekijä/kysymys, jonka ratkaisua lähes jokainen tiimiyrittäjä miettii. Löysimmekin kysymyksen miettimällä, mikä on se kysymys, joka meidän projektiryhmäläisillä on. Päädyimme lopputulokseen, että paras agenda Aivomyrskylle on, ”Mitä minä teen MYM:in jälkeen ja miten saan tehtyä siitä kannattavan bisneksen?”

Oivalsimmekin, että tärkeintä tapahtumaa luodessa on kävijöitä yhdistävä agenda. Mikä erottaa ihmismassan kompassilla Nordic Business Forumin kävijöistä? NBF:än kävijöillä on yhteinen agenda, joka on koonnut heidät saman katon alle; verkostoituminen ja innostavat puhujat.

Tämän jälkeen keskityimme kiteyttämään ideaamme agendasta ja markkinointiviestiä Forbesin Message Mapin avulla (http://www.youtube.com/watch?v=phyU2BThK4Q). Näin saimme kiteytettyä arvolupaus 1.0:n: ”Aivomyrsky auttaa kävijöitä luomaan tai löytämään oman tulevaisuuden työpaikkansa.”

Tämän arvolupauksen taustalla on se, että useimmilla tiimiyrittäjillä on ideoita, mitä he haluavat tehdä. Ainoastaan rohkeus ja ihmiset puuttuvat, jotta ideoista tulisi tekoja. Aivomyrskyssä onkin tarkoituksena, että mahdollistamme toteuttamattomien ideoiden työstö jo tapahtuman aikana. Samalla he pystyvät keräämään ympärilleen porukan, jota kiinnostaa sen sortin idea.

Esimerkkinä käytetään tulevaa pelialan yritystä. Jannella on idea loistavasta pelistä, mutta hän ei osaa lähteä liikkeelle, koska ei tiedä pelialasta mitään. Janne on varannut itselleen pöydän, johon muut samasta alasta kiinnostuneet voivat liittyä sparraamaan hänen ideaansa. Näin Janne saa ideaansa eteenpäin ja mahdollisesti rekryttyä projektiryhmän kokoon sparraajista. Näin yksi luo ja loput löytävät tulevat työpaikkansa.

Seuraavaksi otimme työn alle muutkin asiakassegmentit, joille tämä arvolupaus on relevantti. Löysimme sieltä toiseksi suurimpana Entrepreneus Societyt, jotka koostuvat opiskelevista yrittäjistä, yrittämistä harkitsevat, yrityksen perustaneet ja yrittäjyyslukiolaiset. Bonuksena on jo kauemmin toimineet yritykset, mutta sille puolelle emme laita panoksia.

Löydettyämme muut segmentit aloimme kartoittamaan kanavia, mitä pitkin saamme tavoitettua nämä kävijäsegmentit. Tiimiakateemikot tavoitamme parhaiten käymällä paikan päällä vahvuuslaskennoissa, foorumeilla ja treeneissä. Tämä kuitenkin tarkoittaa montaa kilometriä ja matkapäivää, mutta uskomme sen olevan sen arvoista. JES:iin päin on Komaron ja Nikon kautta yhteys. Olemmekin miettineet, kannattaisikohan meidän järjestää tämä yhteistyössä JES:in kanssa, koska heidän takanaan on 1600 opiskelevaa yrittäjää. Jo neljäsosa tuosta olisi lähes puolet kävijätavoitteestamme.

Uskomme tavoittavamme yrittäjyyttä harkitsevat ja yrityksen perustaneet JyKes:in, JES:in tai Protomon kaltaisten tahojen kautta. Heidän kauttaan saamme osan kävijöistä paikalle, mutta nämä kävijät alkavat olla jo melko kaukana ydinkävijöistämme. Yrittäjyyslukiolaiset ja lukiolaiset pyrimme tavoittamaan Nikon johtaman rekryporukan kautta. Rekry käydessään vierailulla, kertoo Aivomyrskyn kautta, mitä Tiimiakatemialla tehdään. Näin saamme promottoa tapahtumaamme myös lukiolaisille. Tiketin valitsimme passiiviseksi markkinointikanavaksi. Sitä kautta meille ei synny ollenkaan kuluja, mutta jokainen sitä kautta myyty lippu on vain plussaa.

Toinen asiakassegmentti on meitä sponsoroitavat yritykset. Tänä vuonna emme lähde hakemaan säälieuroja hattu kourassa kaikilta mahdollisilta yrityksiltä, jotka Jyväskylästä löydämme. Tänä vuonna keskitämme voimamme yrityksiin, joilla on mahdollisuutta saada takaisin kävijöiltämme. Esimerkiksi JAMK voi halutessaan rekrytöidä lukiolaisia, OP mainostaa pankkipalveluitaan, niille jotka ovat omaa yritystään perustamassa ja SMKJ:lle Aivomyrsky on mahdollisuus hankki lisää kävijöitä.

Pyrimme hoitamaan sponsorimyynnin mahdollisimman henkilökohtaisesti paikanpäällä käyden. Meillä on pelinavaus jo moneen päätyyn, joten kaikki kontaktit eivät ole täysin kylmiä. Toinen koukku, mitä käytämme myynnissä, on se, että annamme yhteistyökumppaneillemme lippuja tapahtumaan. Näin esimerkiksi JAMK pystyy mahdollistamaan opiskelijoilleen, että he pääsevät Aivomyrskyyn veloituksetta. Ainoat asiat, jotka estävät meitä aloittamasta myyntiä, ovat paikka ja aika.

Totesimme, että myynti on meidän tärkein tehtävämme, kunhan saamme vastattua kysymyksiin, missä, milloin ja mitä. Myynti hoidetaan toisilla Tiimiakatemioilla käymällä paikan päällä ja rekryämällä sieltä päädystä markkinoija, joka markkinoi Aivomyrskyä Akatemialleen. Näin säästämme kilometrejä ja aikaa, kun meillä on mies/nainen kokoajan paikanpäällä. Markkinointiviesti 1.0 on jo valmis, mutta markkinointikamppanja puuttuu.

Huomasimme, että valitettava tosiasia on se, että mitä enemmän meillä on kävijöitä, sitä onnistuneempi tilaisuutemme on. Mitä lähemmäs tuhatta pääsemme, sitä parempi. Aiomme kuitenkin pistää nimellisen kynnyksen osallistua, eli lippumaksun. Tänä vuonna emme pysty laskemaan sen varaan, että saamme JAMK:ilta tai muilta yrityksiltä yhtä isoja summia kuin viime vuosina. Moni yritys, joka on meidän yhteistyökumppanuussegmentissä, panosti Tiimiakatemian 20V syntymäpäiville huomattavia summia. Tästä syystä joudumme varautumaan nimelliseen lippumaksuun, esim. 11€ opiskelija, 20€ tiimiyrittäjä ja 33€ normilippu. Lipusta maksanut osallistuja on sitoutuneempi kuin ilmaiseksi lipun saanut.

Tärkeää on myös paikan valinta, jotta verkostoituminen on mahdollisimman helppoa ja tehokasta. Olemme sulkeneet auditorioita pois, koska haluamme tasalattiallisen tilan. Näin pystymme toteuttamaan em. pöytätyöstämis -konseptoinnin. Myös verkostoituminen on muutenkin helpompaa, kun ei ole kiinteitä penkkirivejä ihmisten välissä.

Myös agenda on tärkeä, kuten aiemmin avasin. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että puhujat ovat oikein valittuja ja tukevat agendaa. Tästä syystä olemmekin kontaktoimassa Alf Rehniä ja Ville Miettistä. Henkilökohtaisesti itselläni ideana oli se, että Miettinen ”self-made-man”:inä kertoo, kuinka on omaa juttuaan tekemällä saanut luotua itselleen menestyvän uran. Tämän jälkeen Rehn herättää ajatuksen kävijöissä, jos nuokin, niin miksen minäkin. Rehn siis kliseisesti avaa kävijöiden mielenmalleja.

Nämä edellä mainitsemani asiat siis muokkaavatkin meidän kulurakennettamme erittäin kovasti. Aiommekin siis panostaa lähes 90% budjetistamme seuraaviin asioihin; myynti&markkinointi, puhujat ja paikka. Nämä kolme asiaa ovat tärkeimmät tukemaan arvolupaustamme. Jos joku näistä ontuu, tapahtuma ei saavuta täyttä pontettiaaliaan.

Business Model Canvasia tehdessämme tajusimme, että meidän missiomme on synnyttää uusia yrityksiä. Visio onkin vielä työstämisvaiheessa, mutta visio 0.1 on, että: ”Aivomyrsky kipinöi uusia pk-yrityksiä”. Tarvitsemme kaikki em. asiat toteutumaan, jotta tämän toteutuminen on mahdollista. Myös kävijöiden motivointi jo ennen tapahtumaan tuloa on tärkeää. Tästäpä syystä onkin aika ryhtyä hommiin, jottei aika lopu kesken. Tässä on vielä paljon tekemistä!

Antti Reijonen
Osuuskunta Innomo
044 7242801
Antti(ät)Innomo.fi

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!