Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ajattele itseäsi jälkeenjäävien näkökulmasta

Kirjoitettu 11.12.13
Esseen kirjoittaja: Mila Lehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Minuutissa muutokseen
Kirjan kirjoittaja: Richard Wiseman
Kategoriat: 1. Oppiminen, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet, 8.1. Filosofiaa, ajattelua ja mielikuvitusta yrittäjälle, 8.4. Ihmisen tulevaisuus

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Haaveilu on kivaa. Siinä onkin syy, jonka takia kirjan lukeminen oli vaikea aloittaa. Kun jo heti ensimmäisillä sivuilla kehotetaan unelmoimaan, taivaanrannan maalari vilkuttelee pilvilinnoistaan kirjalle heipat ja katoaa mielikuvitukseensa.

 

Kirja kertoo, että onnellinen ihminen on epäitsekkäämpi, terveempi ja sosiaalisempi. Lähiaikoina olen sairastellut paljon. Tajusin juuri, että keino, jolla pyrin parantamaan itseäni on onnellisuus. Lähden kotiin äidin ja ystävien luokse. Teen asioita, jotka tekevät minut iloiseksi. Uskon, että sisäinen ja ulkoinen hyvinvointi ja onnellisuus ovat tiiviisti vaikutuksessa toisiinsa. Oli hauskaa huomata, että jollain tapaa olen siis jo osittain sisäistänyt omissa elämäntavoissani kirjan viestin.

 

Työpaikan hakeminen on aina jännittävää. Apua löytyy suostutteluvinkeistä, joilla hurmataan haastattelija ja saadaan töitä. Ei hätää, enää ei tarvitse istua haastattelussa jäykkänä jännityksestä. Tutkimusten mukaan paikan saa yleensä sympaattisin henkilö. Tämän takia ei kannata hätäillä liikaa mokista tai kehuskella liikaa saavutuksillaan. Kun muistat mielistellä haastattelijaa ja yritystä kehuilla, pärjäät pitkälle. Tutkimuksessa oli myös katsottu, missä vaiheessa on hyvä kertoa heikkouksistaan ja vahvuuksistaan. Heikkoudet on hyvä kertoa haastattelun alkuvaiheessa, uskallus kertoa heikoista puolistaan luo luottamusta. Hyvät uutiset kannattaa taas jättää loppuun, silloin haastattelijalle jää hyvä kuva. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, pitää kokeilla jatkossa.

 

Itseeni kolahti kirjassa eräs tutkimus, jota kuvailtiin motivaatiosta puhuttaessa. Vitkastelu on vähän liiankin tuttua, joten Zeigarnikin keskeytyneitä tehtäviä koskeva koe oli mielenkiintoinen. Koehenkilöt laitettiin suorittamaan tehtäviä huoneessa, välillä keskeyttäen. Jälkeenpäin heidän tuli kuvailla tehtäviään, parhaiten muistettiin tehtävät, jotka olivat jääneet kesken. Tehtävän aloitettuaan aivoissa syntyy tietynlainen psyykkinen ahdistustila, josta pääsee vain saattamalla tehtävän loppuun. Zeigarnikin päätelmä tästä oli, että laiska vitkastelijakin haluaa suorittaa tehtävänsä loppuun, jos hänet saa suostuteltua tekemään sitä “edes muutaman minuutin”. Pitääkin tämän jälkeen huijata itseni ottamaan tiskiharja käteen…

 

“Sinne tänne kuljeskelevilla ihmisillä ei ole tapana löytää itseään yllättäen Mount Everestin huipulta” Zig Ziglar

 

Monet elämäntapaoppaat vakuuttavat unelmoinnin ja parhaan itsensä ajattelun auttavan ihmistä pääsemään tavoitteisiinsa. Kuitenkin useat tutkimukset ovat osoittaneet, että parhaassakin tapauksessa tämä on hyödytöntä, jopa haitallista. Unelmointi voi luoda mielihyvää, joka saa ihmisen yrittämään vähemmän ponnistellakseen eteenpäin. Se saa ihmisen kuvittelemaan olevansa parempi kuin on, eikä näin luo pyrkimystä parantaa tuloksiaan. Voi myös käydä kuten minulla tämän esseen alussa, unelmoidessa varsinainen tehtävä unohtuu.

 

Jos siis haaveilet paljon unelmiesi työpaikasta koulutuksen jälkeen, olisi suositeltavaa lopettaa. Tulet hakemaan paikkoja paljon vähemmän hyviin työpaikkoihin kuin unelmoimattomat kollegasi, ja näin ollen päädyt huonompaan työhön. Kuitenkin, koska pidät haaveilusta, saat luvan tehdä sitä joskus. Vähän salassa, pientä mielihyvää. Piristämään maailman huonointa päivää.

 

Motivaatiosta puhuttaessa suunnitelmallisuus on kirjan mukaan avainasemassa. Parhaiten toimiva motivoiva kombo on tavoitteen jakaminen, hyötyjen löytäminen, palkitseminen ja päiväkirjan kirjoittaminen.

 

Kirjasta löytyy myös vinkkejä deittailuun. Sepäs kivaa! Jos olet nainen, kysy mieheltä treffeillä mikä pitsatäyte hän haluaisi olla. Jos taas olet mies, kysy missä tv-sarjassa nainen haluaisi olla. Muistakaa myös tehdä jotain, jossa syke nousee. Vaikka huvipuistoon! Kun pitää toisesta, syke nousee, joten myös sykkeen noustessa luultavammin tuntee vetoa toiseen osapuoleen. Kannattaa myös puhua rohkeasti henkilökohtaisuuksista, esimerkiksi noloimmista tilanteista ja onnellisimmista päivistä. Miehen tulee myös muistaa koskettaa naista hellästi olkavarteen. Naisen taas tulee omata isot tissit. (Surpriseee.e….) Naisen tulee harrastaa aerobiciä, miehen extreme-urheilua. Voi jukra, siinähän olikin jo täydellinen pariskunta kuvailtu täydellisillä treffeillä! Mikä todennäköisyys näiden treffien todennäköisyyteen onkin. Ainiin, pieni vinkki vielä. Jos olet hieman tuhdimpi, muista pitää treffikumppanisi nälkäisenä! Jostain kierosta syystä ylimääräiset kilot näyttävät hyvältä (toivottavasti ei herkullisilta), jos itse kärsii nälästä.

 

Ennen akatemiaa en oikein stressannut mistään. Toivoinkin saavani kirjasta hyviä niksejä stressin purkuun. Kuitenkin vinkit kuten “katso hauskoja elokuvia” “rukoile muiden puolesta” “kuuntele klassista musiikkia” ja “hanki koira” eivät tuntuneet sopivilta elämäntilanteeseeni. Ehkä sitten joskus 40 vuoden päästä istun eläkkeellä kiikkustuolissa stressivapaana hauva sylissä rukoillen ja katsoen Uuno Turhapuroa klassisen musiikin soidessa taustalla. Sitä odotellessa.

 

Loppuun vielä listaus Richard Wisemanin vinkeistä muutokseen, kymmenen nopeeta:

Kehitä kiitollinen asenne

Laita lompakkoosi valokuva vauvasta

Ripusta keittiöösi peili

Osta toimistoon ruukkukasvi

Kosketa ihmistä kevyesti olkavarteen

Kirjoita parisuhteestasi

Paljasta valehtelijat sulkemalla silmäsi ja välty valheilta pyytämällä sähköpostia

Älä kehu lapsen taitoja vaan ponnistelua

Visualisoi itsesi tekemässä eikä saavuttamassa

Ajattele itseäsi jälkeenjäävien näkökulmasta

 

 

Aluksi pidin kirjan konkreettisuudesta. Se kertoo faktoja, tukeutuu paljon tutkimuksiin. Kuitenkin pari sataa sivua pelkkiä tutkimuksia ja niiden tuloksia luettuaan alkaa puuduttaa. Toki tutkimukset ovat mielenkiintoisia, mut oikeesti. Too much is too much. Kirjoittaja olisi voinut esimerkiksi kertoa joidenkin tutkimusten tuloksista ja viitata vaikka lähteissä itse tutkimukseen. Näin kirjasta olisi saanut enemmän irti, ja muutokseen voisi päästä jopa puolessa minuutissa.

 

Vaikka kirja muuttuikin hiljalleen tutkimuskielen siansaksaksi, löysin keinon joka tuo lähes jokaiseen tarpeeseen positiivisen muutoksen. Kirjan antama ratkaisu kaikkeen on pienten listojen kirjoittaminen. Kirjoita kirje puolisollesi, taulukoi kalorinkulutustasi, listaa loukkaavan tapahtuman hyviä puolia, pidä ruokapäiväkirjaa, kuvaile tavoitettasi, laadi suunnitelmia ja kokeile erilaisia kirjoitustekniikoita. Kynät siis käteen ja raapustelemaan!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!