Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Aki Hintsa – Voittamisen anatomia

Kirjoitettu 03.12.20
Esseen kirjoittaja: Matti Linna
Kirjapisteet: 3
Kirja: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia
Kirjan kirjoittaja: Oskari Saari
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aki Hintsa – Voittamisen anatomia

 

Voittamisen anatomia kertoo Aki Hintsan elämästä, kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja menestymisen saloista. Kirjan kulma menestymiseen on mielestäni päinvastainen ihmisten tapaan ajatella hyvinvoinnista. Yleensä ajatellaan että ensin menestytään ja hyvinvointi tulee sen jälkeen tai siinä sivussa. Kirjan sanoman mielestäni tiivistää hyvin Aki Hintsan lausahdus: “Menestys on hyvinvoinnin sivutuote”.

Kuka on Aki Hintsa? Aki Hintsa oli traumatologiaan erikoistunut urheilulääkäri ja ortopedi. Hänet tunnetaan parhaiten F1 lääkärinä. Hän on ollut rakentamassa monen menestyneen F1 kuljettajan hyvinvointia. Lista kuljettajista on pitkä, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton jne. 

 

Kokonaisvaltainen hyvinvointi

Hyvinvointi rakentuu oman identiteetin ympärille

Kaikista tärkeintä hyvinvoinnin kannalta on pohtia minne olet menossa ja mitä haluat elämältä. Hintsa kutsuu tätä osaa hyvinvoinnissa coreksi eli ytimeksi. Se on kaiken alku ja motivaation lähde tehdä asioita. Aki Hintsa aloitti lukuisat hoitosuhteet seuraavilla kysymyksillä:

“Tiedätkö kuka olet?”
“Tiedätkö mitä haluat?”
“Hallitsetko omaa elämääsi?”

Näiden kysymysten syvällinen pohtiminen antaa hyvän kuvan omasta elämästä. On tärkeää hahmottaa kuka todella on ja syventää omaa identiteettiä. Myös elämän tarkoitus on helposti hukassa, kun oma identiteetti ei ole selvillä. Jos tiedät mitä elämältä haluat, niin pystytkö tekemään asioita, jotka vievät sinua kohti sitä, mitä elämältä haluat, eli hallitsetko omaa elämääsi.

Olen lukenut viime aikoina paljon hyvinvointiin ja johtamiseen liittyviä kirjoja ja kirjoissa toistuu jatkuvasti samat asiat eri näkökulmista. Yrityksen ja itsensä johtamisessa taikka eri asioiden kehittämisessä keskeistä on määrittää arvot, jotka johtavat toimintaa, mikä on tärkeää ja tavoiteltavaa, mikä on olemassaolon syy. Sitten tulee asettaa toiminnalle päämäärä ja paloitella se. Seuraavaksi tulee luoda suunnitelma tai strategia, jolla jokainen osa-alue saadaan kehittymään kohti päämäärää. Matkan aikana on tärkeää mitata edistymistä ja tarvittaessa pohtia, miksi jokin osa-alue ei etene.

Aki Hintsan ajatus hyvinvoinnista on laittaa elämä kokonaisvaltaisesti raiteilleen. Aki Hintsa on jaotellut hyvinvoinnin kuuteen osaan: yleinen terveys, ravinto, biomekaniikka, fyysinen aktiivisuus, palautuminen ja henkinen energia. Tärkeänä osana hyvinvoinnin kehittämisessä on edistää kaikkia osa-alueita hyvinvoinnissa. “Hyvinvointi ei ole osiensa summa vaan tulo” Jos kokeilee edellistä lausetta konkreettisesti, pääsee syvällisesti kiinni Akin ajatusmaailmaan. 

 

Esimerkki, jos annat jokaisesta osa-alueesta itsellesi arvosanan asteikolla 0-5: 

Lähtötilanne:

Yleinen terveys 3, ravinto 2, biomekaniikka 2, fyysinen aktiivisuus 3, palautuminen 3, henkinen energia 2, Tulos: 3 * 2 * 2 * 3 * 3 * 2 = 216

Vuoden aktiivinen kehitys pienillä muutoksilla hyvinvointiin:

Yleinen terveys 3, ravinto 3, biomekaniikka 2, fyysinen aktiivisuus 4, palautuminen 3, henkinen energia 3, Tulos: 3 * 3 * 2 * 4 * 3 * 3 = 648

Eli Akin filosofiassa pienillä muutoksilla on valtava merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tässä esimerkissä henkilö X on lisännyt liikuntaa ja on alkanut harrastamaan lentopalloa kerran viikossa muuten fyysisesti aktiivisen työn ohessa. Lentopallovuoro sosiaalisena tapahtumana vaikuttaa ratkaisevasti suoraan henkiseen energiaan ja fyysiseen aktiivisuuteen. Muutaman osa-alueen pienellä parannuksella on todella suuri vaikutus kokonais hyvinvointiin. Tätä mallia pohtiessa kannattaa kuitenkin muistaa, että jos yksikin hyvinvoinnin osa-alue saa arvosanan 0, on myös kokonaishyvinvointi 0.

Hintsa painottaa kirjassaan hyvinvoinnin mittaamista eri mittareilla. Fyysistä kuntoa voi mitata kuntotestein, ravintoa kuuntelemalla omaa kehoaan ja tarkastamalla, että saa varmasti tarpeeksi proteiinia, kuituja, vitamiineja jne. Tärkeintä on se, että eri osa-alueita jollain tavalla mitataan.

 

Huomioita oman hyvinvoinnin kehittämisessä kirjan pohjalta:

Olen itse alkanut enemmän ja enemmän paloittelemaan eri asioita ja se selkeyttää paljon kokonaiskuvaa ja lisää kokonaisvaltaista ymmärrystä paloiteltuun asiaan. Minulla ehkä suurin ongelma asioiden edistämisessä on nimenomaan toteutusvaihe ja mittaaminen. En jaksa käyttää esimerkiksi mittaamiseen kovinkaan paljon energiaa, vaan pyrin vaikuttamaan suuriin linjoihin. Se toimiikin monesti hyvin, mutta jotkut asiat vaatisivat yksityiskohtaisempaa tarkastelua, vaikkakin Hintsa kirjassaan painottaa nimenomaan perusasioita. “On turha rueta optimoimaan yksityiskohtia, jos perusasiat eivät ole kunnossa” Ruokavalioni muodostuu hyvin pitkälti siten, että kuuntelen kehoani ja valitsen ruoan sen perusteella. Kiinnitän myös huomiota siihen, että syön riittävästi, tarpeeksi usein ja pyrin myös syömään mahdollisimman monipuolisesti. Koen, että ruokavaliossa perusasiat ovat hyvällä tolalla. Kuitenkin ruokavaliota voisi kehittää merkittävästi selkeämmillä mittareilla. 

Toteutusvaiheessa minulla usein suurin ongelma on se, että yritän tehdä liian suuria muutoksia kerralla. Siinä käy usein niin, että pysyn muutoksessa noin kaksi viikkoa ja sen jälkeen palaan lähes täysin samaan mistä olen lähtenyt. Pitäisi tehdä pieniä muutoksia ja keskittyä vaikkapa kolmeen muutokseen kerrallaan. Hintsa myös kannustaa kirjassa pieniin muutoksiin. Kirjassa oli mm. esimerkki yritysjohtajasta, joka koki ettei kerkeä liikkua tarpeeksi ja on ennen käynyt punttisalilla ja nyt ei ole moneen vuoteen enää kerennyt. Hintsan ratkaisu tilanteeseen oli, että jättää aamulla auton noin parin kilometrin päähän työpaikasta, josta eteenpäin muutenkin olisi niin ruuhkaista, että kävellen pääsee lähes yhtä nopeasti. Ei oteta aikaa väkisin sieltä, missä sitä ei ole. Muutoskaan ei ole suuri, mutta se vaikuttaa kuitenkin merkittävästi henkilön hyvinvointiin.

Hyvinvoinnin kehittäminen on pitkäjänteistä työtä ja täytyy olla kärsivällinen. Paikalleen ei saa jäädä ja täytyy jatkuvasti kehittää eri osa-alueita. Tärkeintä on tietää mitä haluaa. Erittäin tärkeää on myös mitata asioita jotenkin, jotta kuvasi siitä missä olet, on todellinen eikä vain ajatus tai tunne siitä missä olet. On osattava nauttia matkasta ja elää hetkessä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!