Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Kirjoitettu 29.11.19
Esseen kirjoittaja: Oskari Kakko
Kirjapisteet: 2
Kirja: Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Kirjan kirjoittaja: Teemu Korpi
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä digimarkkinointiin liittyvä kirja kaikkien tulisi lukea. Ok boomer. Jos puhutaan aiheesta, joka muuttuu todella nopeasti, älä ota 9 vuotta vanhaa teosta. Varsinkin kun koen että omistan jo kohtuun laajan pohjatiedon, nii koen, että en saanut mitään oppia kirjasta. Ainoastaan oivallus oli, että valitse jatkossa uusia tai edes kohtuun uusia kirjoja, jos haluat hyviä oivalluksia.

Jos joku tulee kertomaan minulle, mikä on Twitter ja mitä siellä tehdään, niin onhan se turhauttavaa. Tai no sanotaan, jos olet plus 40 vuotias tai elänyt jonkin sortin tynnyrissä niin voi tästä olla sinulle jotain apua.

Mutta koska Teemu Korpi jätti minut täysin tyhjänpäälle, niin onhan nyt jotenkin käytettävä hyväksi nämä lukemiseen käyttämäni aika. Voisin vaikka miettiä jotain asioita someen liittyen mitä haluaisin tehdä, oppia ja kehittää.

Oppimissopimuksessani oli, että haluan syksyn aikana oppia lisää instagramista. Tällä tarkoitin, että haluan syventää osaamistani, oppia kasvattamaan sivua ja tuottamaan aktiivisesti sisältöä.  Aloitimme syyskuussa pyörittämään eurheilu.comin instagram-tiliä ja nyt takana on noin kolmen kuukauden periodi. Lähtötilanteessa tilillä oli 445 seuraajaa, mutta sivu oli todella kuollut. Päivitystahti oli todella epäsäännöllinen, sisältö oli todella huonoa ja epäjohdonmukaista. Ensimmäinen steppi oli piilottaa kaikki tämän hetkiset julkaisut. Aloitimme alussa julkaisemalla kuvia uutisista, joita kirjoitimme. Aluksi oli tarkoitus ainoastaan herättää sivusto takaisin henkiin. Se alkoi melkein heti toimimaan ja keskimääräiset tykkäysmäärät alkoivat pikkuhiljaa nousta. Pian aloimme myös editoimaan lyhyitä CS:GO-klippejä ja IG-stooreihin aloimme lisätä isoimpien turnauksien suomalaisotteluita. Stooreissa on ensin ottelu ja sen alkamisaika ja kun ottelu on pelattu, lisätään sen lopputulos. Sekä klipeistä, että stooreista on tullut hyvää palautetta. Ne ovat ”helppoa ja arvoa katsojalle tuovaa sisältöä”.  Kahden Instagram-markkinointi kampanjan avulla olemme nostaneet seuraaja määrämme 1946 seuraajaa. Se alkaa olemaan jo kohtuun iso sivu verrattuna muihin saman aiheisiin tileihin, sisältökin kelpaa vertailun muihin.  Toisaalta vielä tällä hetkellä tehtävää sisältöä pystyy vielä rutkasti parantamaan. Pitäisi saada lisättyä klippejä useammin, sivulle voisi alkaa tehdä myös esimerkiksi pelaajien turnaustilastoja tai pelaajaprofiileja.

Projektista on kyllä oppinut todella todella paljon. On tullut aivan uusia työkaluja, muun muassa analyticsistä on tullut uusi paras ystäväni. Aloittaessamme luulin, että tarjolla on oppeja ainoastaan kirjoittamisessa. Tuntuu että koko ajan tulee uusia juttua, joissa kehittyä, sisällön luontia, tuloksien analysointia. Tarkoituksena olisi kehittää hommaa niin hyväksi, että tästä saa niin hyvän referenssin, jota voi näyttää työtä hakiessa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!