Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Älä keskeytä mua!- markkinointi sosiaalisessa mediassa

Kirjoitettu 02.09.16
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Älä keskeytä mua!- Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Kirjan kirjoittaja: Teemu Korpi
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Teemu Korven kirja ”Älä keskeytä mua!” kertoo siitä, miten some toimii markkinointikanavana. Saimme kirjasta konkreettisia vinkkejä siihen, miten somea kannattaa hyödyntää markkinoinnissa, ja miten siellä kannattaa käyttäytyä. Markkinointimahdollisuuksia ja kanavia somesta löytyy pilvin pimein, mutta itse koemme Facebookin tällä hetkellä lähimmäksi ja meille ominaisimmaksi kanavaksi, josta meillä löytyykin jo kokemusta ennestään.

Facebook- markkinointi on nykyään tehty todella simppelin kuuloiseksi. Siellä mainoksia voi kohdentaa tietylle kohderyhmälle todella tarkasti kohdehenkilön iän, asuinpaikan ja kiinnostuksenkohteiden mukaan. Erottautuminen Facebookissa ei kuitenkaan ole niin helppoa, miltä se kuulostaa. Kilpailijoita on niin paljon, että asiakkaiden kiinnostuksen herättäminen vaatii jotakin todella uutta ja erilaista.

Facebook- markkinoinnissa on tärkeää saada ihmiset vuorovaikutukseen yrityksen kanssa. Osallistaminen herättää aina enemmän kiinnostusta kuin yksisuuntainen asioiden tiedottaminen. Kun asiakas tuntee saavansa vaikuttaa yrityksen tuotteeseen tai palveluun, sen ostamiskynnys madaltuu. Facebookissakin jos jossain ihmiset haluavat jakaa asioita itsestään: kuvia, videoita ja mielipiteitä. Tämän olemme huomanneet Real Snacksin somemarkkinoinnissa Facebookissa.

Olemme kesän aikana tehneet sinne Sipsisankareiden Rapeita kesäkisoja, joihin jokaiseen osallistuminen vaatii pelkän tykkäyksen lisäksi käyttäjää myös kommentoimaan tai jakamaan oman kuvansa. Esimerkkinä: Rapea Kesämesta- kisa, jossa jokaisen osallistujan täytyi kommentoida paikka, jossa mieluiten nauttisi Real Snacksin sipsejä. Kommentteja tuli hetkessä satoja, ja huomasimmekin kuinka suuri halu ja tarve ihmisillä on päästä kertomaan omia asioitaan ja kokemuksiaan eteenpäin. Moni innostui kertomaan juttua enemmänkin, kuin vain vastauksen verran. Tässä kisassa osallistuminen oli yksinkertaista, ja kommentointi todella helppoa.

Toisessa kisassa (Rapea Kesänassu- kisa) piti kommentoida hassu- selfie kommenttikenttään. Tähän kisaan tuli huomattavasti vähemmän julkaisuja, sillä vaivannäkö oli paljon suurempi. Osallistavaa julkaisua tehdessä onkin hyvä ottaa huomioon, että osallistuminen on tehty asiakkaalle mahdollisimman simppeliksi ja nopeaksi. Ei myöskään kannata pyytää asiakasta tekemään liian montaa asiaa osallistumisen eteen.

Somessa on tärkeää päästä lähelle asiakasta ja keskustella heidän kanssaan. Edellä mainituissa kisoissa olisimme voineet toimia entistä paremmin, ja vastata joka ikiseen kommenttiin, mitä saimme kisapostauksiimme. Tällöin asiakkaalle olisi varmasti tullut huomioidumpi olo, ja olisimme saaneet heidät sitoutettua entistä paremmin.

Tästä pääsemmekin siihen, että Facebook on myös erittäin tärkeä asiakaspalvelukanava. Nykypäivänä ihmiset odottavat entistä parempaa ja nopeampaa palvelua. Facebookissa onkin siis oltava valppaana, ja palvella sitä kautta tulevat yhteydenotot mahdollisimman sujuvasti. Yritysten Facebook- sivuilta näkyykin nykyisin yrityksen keskimääräinen vastausaika julkisena. On myös tärkeää vastata yhteydenottoihin mahdollisimman selkeästi ja kattavasti, eikä esimerkiksi ohjata katsomaan tietoa nettisivuilta. Palvelu on tehtävä asiakkaalle mahdollisimman helposti.

Millainen on hyvä julkaisu?

Hyvän Facebook- julkaisuiden on tärkeää osallistavuuden lisäksi olla selkeä, kiinnostava ja persoonallinen. Ei siis kannata turhaan yrittää käyttää liian monimutkaista ja hienoa kieltä, vaan asia kannattaa aina tuoda ilmi niin, että tyhmempikin sen ymmärtää. Monet asiat saattavat tuntua omasta mielestä itsestäänselvyydeltä, mutta asiakkaalle ne eivät välttämättä ole sitä. Siksi Facebookiin postatessa pitää pyrkiä olemaan mahdollisimman selkeä, ja mennä suoraan asiaan ilman sen turhempia lätinöitä.

Kiinnostavuutta julkaisuihin saa ehdottomasti hyvillä ja laadukkailla kuvilla. Kun mietimme itseämme selaillessa Facebookkia, niin kiinnitämme paljon enemmän huomiota postauksiin, missä on mukana kuvia, kuin vain sellaisiin, mitkä ovat täynnä tekstiä. Oman persoonan esiintuominen kannattaa myös aina, sillä tällöin asiakas pääsee taas entistä lähemmäksi yritystä. Esimerkiksi minä (Ella) koen luontaiseksi käyttää Facebook- julkaisuissa omaa murrettani ja hieman normaalista poikkeavia, mutta silti ymmärrettäviä adjektiiveja (huisi, hassunhauska, mahti jne.). Nämä tuovat heti tekstiin lisää eloa ja rentoutta. Olenkin saanut tämän ansiosta esimerkiksi Ainolan Facebook- postauksista positiivista palautetta. Tärkeintä on kuitenkin se, että julkaisu on ajankohtainen ja hyödyttä asiakasta jollain tavalla.

Meidän mielestämme oivallisia ja hauskoja julkaisuja tekee esimerkiksi KARHU. Ne ovat todella simppeleitä, mutta niihin on lähes aina huomioitu jokin ajankohtainen asia. Esimerkiksi olympialaisten aikaan heillä oli laadukas kuva Karhu- kaljoista saunanpenkillä, tekstinä ”Penkkirurheilujuoma.” Nerokasta.

Minä olin kesällä vastuussa Jyväskylän Ainolan Facebook- sivusta, ja siinä karttuikin mukavasti kokemusta Facebookista markkinointikanavana. Meille kertyi heti alkuunsa mukava määrä tykkäyksiä, ja niitä tulikin ensimmäinen kuukausi tasaisesti koko ajan lisää. Tällä hetkellä tykkäyksiä on kertynyt yhteensä n. 800, mikä tuntuu ihan hyvältä määrältä tähän aikaan nähden.

Jos mietin, mitkä olivat vahvuuksia Ainolan Facebookissa, esille nousee rempeys ja kuvien paljous. Järjestimme myös muutamia kilpailuja kesän aikana, jotka osallistivat asiakkaita, ja saivat säpinää sivuillemme. Halusimme ottaa asiakkaat mukaan myös markkinointiimme tarinoiden ja kuvien muodossa. Mainitsimmekin asiasta Suur- Jyväskylä- lehdessä olleessa jutussa meistä. Eräissä tansseissa yksi vanhempi pariskunta tuli itse kertomaan, että haluisivat jakaa Ainolassa alkaneen rakkaustarinansa. Postasimme heidän kuvan, ja tarinan Facebookkiin. Tämä postaus keräsinkin huisin paljon tykkäyksiä ja kommentteja.

Kehityskohteita Facebookissamme olivat varmasti postausten punainen lanka ja teema. Teimme postauksia melko spontaanisti, vaikka alun perin suunnittelimme, että kesän mittaan Facebook- postauksemme rakentuisivat jonkin tarinan ympärille. Sillä olisimme voineet saada asiakkaat aina odottamaan seuraavaa postausta, ja varmasti vielä lisää säpinää sivuillemme. Postaustahtimme olisi myöskin voinut olla hitusen säännöllisempi ja aktiivisempi.

Näiden kokemusten ja tämän kirjan perusteella voin seuraavassa somemarkkinointi- projektissa olla taas hitusen verran viisaampi, ja nokkelampi. Tärkein oppi, mikä näiden ajatusten pohjalta syntyi, on seuraava:

Vaikka sinun mielestäsi Facebook- markkinointisi olisi mahtavaa ja hauskaa, kannattaa aina pysähtyä hetkeksi pohtimaan, onko se sitä myös asiakkaasi mielestä?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!