Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Älä keskeytä mua!

Kirjoitettu 09.04.20
Esseen kirjoittaja: Riikka Niemelä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Kirjan kirjoittaja: Teemu Korpi
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä kirja tosiaan kertoo markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Oppia löytyy niin sisällöntuotantoon, verkkonäkyvyyteen kuin oikeisiin tapoihin osallistua sosiaalisessa mediassa. Kirjassa pyritään helpottamaan markkinoinnin aloittamista sosiaalisessa mediassa ja auttamaan sen tuomissa uusissa haasteissa. Kirjasta saavat varmasti apua myös kokeneemmatkin sosiaalisen median käyttäjät.

Olisi väärin sanoa, että pidin tästä kirjasta. Nyt eletään vuotta 2020 ja kyseinen kirja on julkaistu jo vuonna 2010. Tämä siis itsessään kertoo varmaan jo tarpeeksi. Kirjassa on auttamattomasti vanhentunutta tietoa, jolla en tee enää yhtään mitään. Kirjassa ei edes mainita esimerkiksi Instagramia, sillä se ilmestyi samana vuonna, kuin tämä kirja on tullut ulos. Myöskin matkapuhelimien tulosta mukaan sosiaaliseen mediaan puhuttiin vasta kirjassa, joka kertoo siitä, kuinka antiikin aikainen tämä kirja on. Lukiessani kirjaa huomasin monessakin kohtaa, etten ollut saanut pitkään aikaan mitään oleellista irti.

 

Muista olla kohtelias

 

Oli kirjassa paljon hyvääkin. Risuja varmasti hieman enemmän kuin ruusuja, mutta kaikesta tästä voi ottaa jotain opikseen. Yksi suurimmista opeista mitä kirja minulle antoi, oli, että sinun tulisi käyttäytyä sosiaalisessa mediassa kuten käyttäytyisit coctail-kutsuilla. Tämä tarkoittaa siis yksinkertaisuudessaan sitä, että jos sinulta esimerkiksi coctail-tilaisuudessa tullaan kysymään jotain, niin on kohteliasta vastata kysyjälle. Tai vastaavasti, et sinä lähde coctail-tilaisuudessakaan tyrkyttämään tuotteitasi jokaiselle vastaan tulijalle. Tämä on todella hyvä nyrkkisääntö ihan kaikille sosiaalisessa mediassa pyöriville ihmisille.

Ihmisten kohtaaminen ihmisinä on itselleni ollut aina itsestään selvää, niin ihmisiä oikeasti tavatessa kuin sosiaalisessa mediassakin. Kun muistaa kohdella ihmisiä kuten haluaa itseään muiden kohtelevan, pärjää sosiaalisessa mediassa ja oikeassa elämässäkin varsin pitkälle. Olen itse kasvanut suoraan sosiaaliseen mediaan ja tähän aikakauteen. Tämän vuoksi nämä asiat ovat kulkeneet omassa käyttäytymisessäni sosiaalisessa mediassa siitä lähtien, kun olen saanut näitä palveluita käyttööni. Kaikille tämä ei kuitenkaan ole niin selvää ja edelleen päivittäin sosiaalisessa mediassa on nähtävissä huonoa käytöstä ja törkeitä kommentteja ajattelemattomilta ihmisiltä.

Historian kirjoissakin mainitun kultaisen säännön lisäksi aion ehdottomasti ottaa käyttöön ja huomioon jatkossa myös, missä yrityksestämme puhutaan. On tärkeää olla siellä, missä keskustelu on käynnissä. Näin pystyt reagoimaan hyvin nopeasti ja oikaisemaan muun muassa virheellisiä tietoja ja kääntämään nämä tilanteet itsellesi voitoksi. Tähän avuksi voisi esimerkiksi valjastaa Google Alertin, joka ilmoittaa sinulle, kun valitsemasi hakusanat ilmenevät hakukoneissa.

 

Ole siellä missä asiakkaasi ovat

 

Toinen tärkeä huomio kirjasta oli se, että ole mukana ja aktiivinen niillä alustoilla missä asiakkaasi liikkuvat. Tämä on tärkeää ottaa huomioon, sillä vaikka itse olenkin korostanut ensimmäisenä meidän yrityksessämme Instagramin arvoa, on hyvin todennäköistä, että meidän mahdolliset asiakkaamme ovat enemmänkin Facebookissa tai Linked In:ssä. Linked In meillä onkin kaikilla hyvin aktiivisesti henkilökohtaisessa käytössä. Täytyy siis vain aktivoida meidän yrityksemme profiilia.

Verkostoituminen sosiaalisessa mediassa on todella helppoa. Kirjassa mainittiin kolme eri läsnäolon tasoa sosiaalisessa mediassa. Ensimmäinen on ”ilmaise itseään”. Tällä tasolla henkilö tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan esimerkiksi blogin tai pidempien artikkeleiden muodossa. Tämä on tasoista siis helpointa ottaa haltuun. Toisella tasolla, joka on nimeltään ”kuuntelee kyllä”, aloitetaan edellisten lisäksi myös kommentoimaan ja kommunikoimaan ihmisten kanssa sosiaalisen median kanavissa. Kolmas ja korkein taso on ”lisäarvon luoja” tällä tasolla henkilö on alkanut siis tuottamaan seuraajilleen yllä mainittujen lisäksi jonkinlaista lisäarvoa.

Alimmalle tasolle on siis varsin helppoa hypätä mukaan. Ei tarvitse muuta kuin avata sosiaalisen median kanavia ja seurata mitä muut siellä tekevät ja aloittaa tuottamaan itselleen näihin kanaviin materiaalia. Kirjassa mainittiin monessa kohtaa, että olisi järkevää lähteä mukaan mieluummin useampaan alustaan ja katsoa ajan kanssa, mitkä niistä sopivat omalle yritykselle parhaiten.

 

Tuota aina laadukasta materiaalia

 

Olen asiassa osaksi samaa mieltä. Ymmärrän kyllä, että sosiaaliseen mediaan pääsee parhaiten kiinni silloin kun on osallisena mahdollisimman monessa kanavassa. On täysin okei toimia juuri näin. Itse taas koen, että tämä ei välttämättä ole kovin järkevää, jos et ehdi tuottamaan laadukasta materiaalia kaikkiin näihin eri alustoihin. Olen pohtinut tätä meidän yrityksemme kannalta ja todennut, että lähdemme mukaan muutamaan ja yritämme painottaa esimerkiksi 2-3 parhaiten meillä toiminutta kanavaa sitten jatkossa pääkäytössämme. En koe kovin järkeväksi lähteä ihan kaikkeen mukaan, sillä siitä syntyy todennäköisesti ennemmin sosiaalisen median ähky ja mielenkiinto saattaa lopahtaa koko touhuun.

On tärkeää, että ne kanavat missä havaitsemme asiakkaidemme olevan ovat aktiivisessa käytössä. Näillä pärjäämme jo hyvin pitkälle. Tällä hetkellä oletukseni on, että meidän potentiaalisimmat asiakkaamme ovat Linked In:ssä, Facebookissa ja mahdollisesti Instagramissa. Luettelin alustat siinä järjestyksessä, kuin koen niiden tärkeysjärjestyksen meille olevan. Tämä on hauska huomata, sillä olemme tähän mennessä olleet aktiivisimpia Instagramissa, Linked In on aivan lapsen kengissä ja Facebookia emme ole yrityksellemme vielä edes luoneet.

Voisimme mahdollisesti harkita yrityksellemme näidenkin alustojen lisäksi muutamia muita, sillä aina on hyvä antaa alustoille edes mahdollisuus. Uusia asiakkaita voi löytyä yllättävistäkin kanavista ja tätä ei voi ennustaa varmaksi etukäteen. Aiomme olla siis avoimin mielin tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa ja katsoa onko jopa sosiaalisen median uusista tulokkaista Tiktok mahdollisesti potentiaalinen kanava kasvattaa esimerkiksi muiden kanavien seuraajamääriä. Näihin asioihin aion seuraavaksi tarttua.

 

Anna yrityksellesi kasvot

 

Kirjassa mainittiin tärkeäksi asiaksi, ettei yritys saisi olla sosiaalisessa mediassa kasvoton. Tämä on hyvä muistaa, sillä jos toimimme niin sanotusti näkymättömästi vain yrityksemme nimen takaa alkavat asiakkaat epäillä tätä hyvin nopeasti. Meillä tätä ongelmaa ei kuitenkaan pääse syntymään, sillä olemme päättäneet olla mahdollisimman läpinäkyviä ja sen vuoksi nettisivuillamme on meistä niin sanotut pelaajakortit, jossa meidän yrityksemme henkilökunta ja meidän vahvuutemme ovat selkeästi kaikkien nähtävillä jo aivan ensi metreistä lähtien.

Muita tärppejä kirjasta oli esimerkiksi some-aika. Tämä olisi siis tietty ajankohta päivästä, kun edistät sosiaalisen median kanaviasi. Tästä voisi olla todella paljon apua ainakin omaan yrittäjän arkeeni. Tällä hetkellä, kun puhelin tulee napattua useaan otteeseen päivän aikana käteen ja siinä vierähtää usein se 5 – 30 minuuttia vain selaillen.

Ei kuulosta kovin tehokkaalta työskentelyltä ainakaan omaan korvaani, jos työaikaa valuu hukkaan jatkuvan sosiaalisen median selailun vuoksi. Olisi hyvä tapa, että sosiaalista mediaa varten olisi esimerkiksi tunti iltapäivällä aikaa ja silloin vastailtaisiin kommentteihin ja mahdollisesti tehtäisiin uusia julkaisuja. Tämä tapa voisi parantaa niin paljon työn laatua muuna aikana, kun puhelin pysyisi paremmin sivussa muiden töiden aikaan.

 

Analytiikan käyttöönotto

 

Toinen tärkeä tärppi oli Google Analytics, joka on ilmainen käyttää. Tämän hyödyntäminen on todella järkevää, sillä tällä hetkellä en tiedä vielä yrityksemme nettisivujen tai sosiaalisen median alustojen kävijämääristä tai kävijöiden laadusta. Syy tähän on toki myös siinä, että sivustomme ja alustamme ovat niin uusia. Olisi mielenkiintoista päästä näihin datoihin käsiksi ja päästä kehittämään niitä. Hakukonenäkyvyys on myös asia, jota aion seuraavaksi ottaa käsittelyyn. Tarvitsen todella paljon lisää tietoa siitä, kuinka hakukoneet oikeastaan toimivat ja millä logiikalla, jotta pääsen kehittämään toimintaamme oikeaan suuntaan. Onkin mielenkiintoista lähteä seuraamaan, miten hyvin me näymme hakukoneissa ja kuinka nopeasti.

Jos jotain tästä kirjasta opin niin sen, että ei kannata valita kirjaa, joka on julkaistu iäisyys sitten. Tämä asia toki riippuu aiheesta, jota aiot lukea. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on mennyt eteenpäin niin paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana, että olisi pitänyt jo aloittaessa arvata, ettei tämä varmastikaan ollut se paras kirja valita. Olin kuitenkin hieman pinteessä kirjan löytymisen suhteen ja tämä kirja oli yksi niistä, jonka kerkesin napata sinä päivänä, kun kirjastot menivät koko Suomessa kiinni.

Kokonaisuudessaan sain kirjasta irti itselleni uutta tietoa, joka liittyy markkinointiin yleisesti. Sosiaalisen median markkinointi hieman kyllä ontui, sillä tieto oli hieman vanhentunutta. Tämän en kuitenkaan antanut häiritä ja yritin poimia kirjasta niitä asioita, jotka eivät ole muuttuneet näiden vuosien aikana.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!