Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Älä osta paitaa tyhjältä mieheltä

Kirjoitettu 07.12.13
Esseen kirjoittaja: Emma Kyyrä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Älä osta paitaa tyhjältä mieheltä
Kirjan kirjoittaja: Harvey Mackay
Kategoriat: 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

Älä osta paitaa tyhjältä mieheltä, 4.7 out of 5 based on 3 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.7/5 (3 votes cast)

Tämä kirja oli herätti itsessäni hyvinkin monenlaisia tunteita. Pitkästä aikaa paneuduin kirjan sisältöön kunnolla ja annoin sen lukemiselle oikeasti aikaa keskittyen miettimään asioita. Hieman hajanaisesti ajatuksia ympäriinsä herätellen sai taas pohdittavaa missä kaikessa voisin kehittyä huimasti ja missä hieman enemmän. Vaikkei kirja ypk:sta löydykään, se on hieman vanhentunut ja omanlaisensa, halusin ajatukseni esseen muotoon kirjoittaa itseäni opettamaan ja muistuttamaan.

Ensimmäisenä pointtina pomppasi terve itsekkyys ja itsearvostuksen lisääminen.

Faktahan on, että toisinaan omaa etua olisi ajettava, sillä ketään muuta se ei loppujen lopuksi loputtomasti kiinnosta. Minun on opittava ensinnäkin huolehtimaan itsestäni ja tarpeideni täyttymisestä, sekä opittava tuomaan ne tarpeen vaatiessa muillekin tietoon. Kuitenkin hyvällä tavalla muut huomioon ottaen. En halua enkä tule haluamaan mitään erikoiskohtelua, mutten tule saavuttamaan mitään, ellen sitä ääneen tavoittele.

Kirjassa aihe tuotiin esille palkankorotuksen kautta. Siihen en kykenisi millään, mutta minun todella on opeteltava pyytämään myös rahaa. Yrittäjänä erittäin oleellinen taito.

Voin sanoa ääneen olevani väsynyt, ja myöskin sen jos en kykene jotain asiaa yksin hoitamaan. Tässä tiimin vahvuus itseasiassa on ja mitataan. Olemme toistemme apuna ja tukena.

Itsetuntoni on mielestäni hyvä, ja pidän itsestäni, mutta itselleen ja tarjoamalleen on vaikea asettaa hinta. Suomalaisen vikaa, omaa tulee aina vähäteltyä.

On opeteltava ottamaan vastaan.

Kaikkia tyttöjä ei ehdi suudella.

Eikä kaikkia poikiakaan. Kaikkiin mahdollisuuksiin ei ole mahdollista tarttua. Kaikkia ja kaikkea vastaan ei kannata edes yrittää kilpailla.

Asia johon kirjan myötä totisesti sytyin oli median seuraaminen.

On luettava lehtiä ja artikkeleita ymmärtääkseen maailmaa. On seurattava maailman menoa, sekä etsittävä tulevaisuuden näkymiä ollakseen aikaansa edellä. Jotta voi löytää sen kolon jossa toimia. Etenkin nykyään on erilaistuttava. Kilpailu on kovaa, ja kovenee päivä päivältä internetin mahdollisuuksien ja edullisuuden, sekä varallisuuden ja yltäkylläisyyden lisääntyessä huimaa vauhtia. Hyvinvointi ja pahoinvointi lisääntyvät samassa suhteessa keskenään. Markkinaraot muuttuvat ja on oltava edellä ellei kylve rahassa. Tai kylpeäkseen siinä joskus.

Netti.

Tulit, valtasit ja mahdollistit.

Puhutaan, että paperituotokset, lehdet, kirjallisuus ja musiikki ynnä muut siirtyvät internetiin. Kuinka tämä tulee onnistumaan?

Ihmiset ovat netin tulon myötä sisäistäneet sen olevan helppo, yksinkertainen ja edullinen kanava hankkia tietoa kaikesta ja kaikkialta. Olen kasvanut internettiin. Olen netissä. Löydyn netistä, löydän netistä, ja elän netissä. Mutta en halua maksaa netin sisällöstä. Kaiken siirtyessä nettiin mietin mistä raha liikkuu. Netissä vaaditaan entistä enemmän laatua. Netissä ollaan kriittisiä, ja jonkun ollessa useamman klikkauksen takana, se jääkin sinne. Kuka tulevaisuudessa maksaa journalistien palkat lehtien siirtyessä nettiin? En minä ainakaan, sillä netin tietosisällöstä en ole tottunut maksamaan. Mainostajat varmaan, mutta jossain vaiheessa ihmiset turtuvat nettimainoksiin. Käyköhän lehdille kuin musiikille? En tiedä, mutta olen onnellinen, etten toteuttanut lapsuuden haaveitani toimittajan urasta 😀

Ihmisten medianlukutaito lisääntyy lisääntymistään. Markkinoijien kikat menettävät tehoaan sillä viestiä heitetään joka tuutista hela tiden. Luonnollinen kiinnostus asioihin laimenee. Ihmiset alkavat heräämään siihen faktaan, että markkinointi pyrkii päättämään puolestamme. Haluamme elämämme olevan mahdollisimman helppoa, yksinkertaista ja nopeaa. Tarpeemme ovat ulkopuolelta luotuja. Olemme valmiita maksamaan. Olemme valmiita maksamaan siitä, että joku muu päättää. Oli tuotteen hinta 5€ tai 5000€ maksamme mielikuvista, maksamme markkinoinnista, maksamme päätöksen tekemisestä puolestamme. Ihmiset eivät enää tyydytä tarpeitaan, vaan mielihalujaan ja elämäänsä. Siksi markkinointi elää ja kylpee rahassa. Tämänkin vuoksi on opittava olemaan itsekkäämpi ja tietoinen itsestään. Tulee muuten huijatuksi.

Aion tulevaisuudessa, eli tästä hetkestä eteenpäin, alkaa kiinnittämään huomiota tosissaan kiinnostuksenkohteisiini sekä osaamiseeni. Mitkä ovat vahvuuteni ja mitä vahvuuteni voivat olla. Mikä voi olla erikoisosaamiseni, missä minulla on annettavaa jollekin muulle ihmiselle. Parhaimmassa tapauksessa useammalle.

Aion siis brändätä itseni. Erilaistu tai kuole. Myy tai tule ryöstetyksi. Ole oma itsesi ylpeydellä, mutta pysy nöyränä.

Jos haluat kaksinkertaistaa onnistumisprosenttisi, sinun on kaksinkertaistettava epäonnistumisprosenttisi.

Epäonnistuminen on vaan jotenkin hieno asia. Kun siihen on lupa, kun se on yksi tavoitteistasi, et voi muuta kuin kokea onnistumista epäonnistuessa. Parasta. Menestystä tulee mitata menestyksellä, ei sen vaatimilla epäonnistumisilla. Millä tavalla asiat tuo esiin on iso vaikutus. Omanarvontunnon ylläpitäminen epäonnistumisista lannistumatta on hankalaa, mutta mahdollista. Koska asenne.

Haluan joka ilta käydä nukkumaan tuntien olevani onnellinen, niin että vaikken aamulla heräisikään voisin olla tyytyväinen. Arjen on oltava mielekästä inhottavuudesta huolimatta.

Pysyn hengissä asenteellani. Pyrin olemaan tyytyväinen tilanteesta huolimatta. Pyrin (ja lähes aina onnistun) tekemään jokaisesta päivästä hyvän. Jokaisessa päivässä on jotain hyvää. On kyse siitä mihin keskittyy, hyvään vai huonoon sisältöön.

Joku sanoisi, että olen optimisti. Ehkä olenkin, mutta sanana se saa aikaan negatiivisuutta minussa.

Kutsuisin itseäni ennemminkin tsemppariksi. Tsemppaan itseni näkemällä paskassa hyvän. Koska ei ole mitään niin pahaa ettei siinä olisi jotain hyvää.

Ja aion pitää huolen, ettei tuo hyvä ole raha. Sillä en usko rahan tuovan onnea.

Punaisena lankana kirjassa oli teemana se, kuinka pärjätä liike-elämässä tulematta huijatuksi, ja pärjätäkseen. Pitämään puoliaan.

Lapsenomaisella uteliaisuudella, suhtautumalla mielenkiinnolla siihen mitä ikinä tekeekään, ja pyrkimällä löytämään vastauksia, vaikka ne lisää ongelmia toisikin, pärjää huomattavasti paremmin.

Olet koko elämäsi opettelemassa.

Et koskaan ole valmis.

Muta aina valmiimpi kuin eilen, ja huomenna valmiimpi kuin tänään.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!