Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Anything you want

Kirjoitettu 25.02.21
Esseen kirjoittaja: Pele Volanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Anything you want
Kirjan kirjoittaja: Derek Sivers
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Anything you want

 

Tämä kirja oli jäänyt meidän tiimiläiseltämme Aapolta meille, joten päätin sen lukaista, kun kirja kuitenkin luultavasti olisi luettavissa noin tunnissa sen lyhykäisyyden vuoksi.  Jäin kirjaan koukkuun jo heti ensimmäisten sivujen aikana. Ajat jääkiekon pelaamisesta palasivat mieleen, vaikka luulin käyneeni nämä ajatukset jo läpi tarpeeksi monta kertaa. Päätin keskittää ajatukseni johonkin muuhun. Jollain tavalla sain kirjan alussa hyvin kliseiset, mutta faktuaaliset vibat.

”Älä ikinä tee mitään pelkän rahan takia”

”Bisnes ei ole ainoastaan rahan asia. Siihen liittyy myös unelmien toteuttaminen itselleen, sekä toisille.”

”Yrityksen aloittaminen on loistava tapa parantaa maailmaa ja parantaa itseäsi”

”Aloittaminen ilman rahaa on etu. Auttaakseen ihmisiä, et tarvitse rahaa.”

Esimerkiksi nämä, ja muita kirjan alussa kerrottuja lausahduksia sai mieleni kirkastumaan. Viimeaikoina olet miettinyt todella paljon rahan kautta asioita, vaikka en henkilökohtaisesti edes ole rahasta kovin kiinnostunut, niin kuin kirjoitin myös viime esseessäni – rahaviisaus.

CD Baby on kirjan kirjoittajan, Derek Siversin, perustama yritys 1998 -luvulla, ja on aktiivinen vielä tänäkin päivänä, cdbaby.com. CD Baby, Inc. on itsenäisen musiikin online-jakelija. Eli ihmiset voivat jakaa musiikkiaan tämän sivuston kautta. Derek kertoo kirjassa perustaneensa yrityksen ”vahingossa”. Hän teki vain aluksi muutamalle kaverilleen palveluksen, josta lopulta kasvoi 22 milj. dollarin arvoinen yritys, jonka hän myi myöhemmin.

Hittibiisin kirjoittaminen

Jos musiikintuottajat tietäisivät jonkun salaisen koodin hittibiisien kirjoittamiselle, he luultavasti tekisivät sitä jatkuvasti, jotta heidän musiikkinsa olisi menestyvää ja myyvää tavaraa. Sellaista ei kuitenkaan ole, jotkut musiikintuottajat voivat kirjoittaa ja tuottaa 100 kappaletta, mutta kuitenkin vain yksi niistä muodostuu ”hitiksi”. En usko, että kukaan musiikintuottaja päättäisi kirjoittaessaan sadannetta biisiään, että noniin, nyt on aika kirjoittaa se hittibiisi. Se tulee sattumalta ja puun takaa varmasti hänellekin. Sitä hittibiisiä ihmiset haluavat automaattisesti, sitä ei tarvitse suuremmin markkinoida, vaan se markkinoi itse itseään kaikessa hyvyydessään. Kannattaako nähdä vaivaa ja satoja tunteja työtä jonkun keskihyvän tai huonon kappaleen markkinoimiseen, jos se ei vaan natsaa?

Sama yrityksen pyörittämisessä ja markkinoinnissa. Kannattaako nähdä 12 tuntia päivässä vaivaa ja ahertaa sen eteen, että tämä omasta mielestä hyvä yritysidea ei nyt olekaan se juttu kaikkien muiden ihmisten mielestä?

If it’s not a hit, switch.

Ei tarvitse tuhlata vuosia taistellen ylämäkiä ja lukittuja ovia vastaan. Paranna tai keksi jotain uutta, kunnes löydät sen jutun, mikä on sinun oma hittibiisisi.

 

Ideat ovat vain kerroin teoille

Sivers kertoo kirjassaan hauskan teorian siitä, millä tavalla hän ajattelee ideoitten vain olevan kerroin sen idean toteuttamiselle. Se menee kutakuinkin näin:

Idea -kerroin

Kauhea idea = -1
Heikko idea = 1
Suht OK idea = 5
Hyvä idea = 10

Loistava idea = 15
Tajunnanräjäyttävä idea = 20

Kertoimen rahamäärä

Ei toteutusta = 1$
Heikko toteutus = 1000$

Suht OK toteutus = 10 000$

Hyvä toteutus = 100 000$

Loistava toteutus = 1 000 000$

Tajunnanräjäyttävä toteutus = 10 000 000$

Kerro idean vahvuuden kerroinluku rahamäärällä, joka vastaa toteutuksen laatua. Tällä tavalla saat toteuttamalla tajunnanräjäyttävästi, tajunnanräjäyttävän idean, 20 000 000$. Simple as that.

Asiakaslähtöisyys

 

Monessa kirjassa, joita olen viime aikoina lukenut, kerrotaan siitä, kuinka menestyneet yritykset ovat toteuttaneet toimintaansa asiakas keskipisteenä, ja menestyneet tällä tavalla erinomaisesti. Samaa myös kertoo Derek kirjassaan. Derek ei niinkään välittänyt yrityksestään CD Babysta, vaan sen asiakkaista, eli niistä artisteista, kenen levyjään hän aikoinaan myi nettisivuillaan.

Tämä asiakaslähtöisyys ja asiakkaan pitäminen toiminnan keskipisteenä pistää ajatuksiani liikkeelle päivä päivältä enemmän, mikä on todella hyvä asia.

Olimme perustamassa parin tiimiläisen kanssa noin puoli vuotta sitten dropshipping -sivustoa, eli olisimme myyneet kiinasta tai Amerikoista tavaraa jonnekin muualle maailmassa. Tämä olisi ollut pelkästään tietokoneen ja verkkoyhteyksien kautta tapahtuvaa myyntiä, eikä meillä olisi ollut minkäänlaista kosketuspintaa asiakkaisiin, koska tuotteet eivät olleet omiamme, emme olisi ollut kontrollissa tuotannosta tai logistiikasta. Ajatus tällaisen sivuston perustamisesta on nyt toistaiseksi ainakin laitettu arkkuun, vaan arkkuun ei ole lyöty vielä nauloja kanteen. Mahdollisesti tästä asiasta voimme vielä joku päivä oppia jotain tai palata asian tiimoille, jos sille on tarvetta, aikaa tai kiinnostusta. Tämä dropshipping, olisi ollut juuri päinvastoin sitä, mistä olen viime aikoina innostunut ja alkanut pyörittelemään ajatuksia. Emme olisi pystyneet todella olemaan avuksi oikein millään tavalla ihmisille, vaan olisimme istuskelleet mahdollisesti tunteja päivässä tietokoneen ääressä vääntämässä Facebook -mainoksia ja toivonut, että mainosvideo ja tekstit purevat ihmisiin. Jollain tavalla ehkä olen jopa helpottunut nykypäivänä, ettemme pakottaneet sitä asiaa loppuun, vaan annoimme sen olla. Näitä ajatuksia päähäni sai myös rakas valmentajamme Janne. Tästä olen Jannelle kiitollinen, että esitti oman mielipiteensä rehellisesti ja sai samalla avattua minunkin ajatusmaailmaani tätä asiaa kohtaan.

”Care about your customers more than about yourself, and you’ll do well.”

 

Miten tämä kirja auttoi minua?

 

Meillä on meidän solumme kanssa rakentumassa loistavia juttuja. Meillä on ainakin juuri oikeat henkilöt sitä varten, että saamme vielä tulevaisuudessa hienoja asioita aikaiseksi. Hieno asia on myös se, että pystymme todella auttamaan muita yrityksiä, ja sen kautta yrityksien toimitusjohtajia tai muita ihmisiä saamaan leivän pöytäänsä tämän meidän toimintamme avulla. Tämä asia on vain sellainen, joka meidän on muistettava pitää mielessämme nyt aluksi rakentaessamme toimintaa, ja myös jälkikäteen.

Kirja auttoi minua tajuamaan vielä tarkemmin sen, ettei yrityksiä perusteta pelkästään rahan ansainnan takia. Tarkoitus on auttaa muita ihmisiä.

Olen aina ollut muutenkin luonteeltani sellainen, joka haluaa auttaa ja olla tukena muille ihmisille. Viikko sitten huomasin olevani kaivamassa erään naisen autoa pois lumivallista, jonka aura-auto oli jättänyt tien varteen. Sain tältä naiselta kiitoksen ja hymyn perään, ja se jos joku lämmitti mieltä. Pystyin olemaan avuksi toiselle ihmiselle, joka ei varmasti olisi saanut autoaan liikkeelle tuosta lumivallista. Tämä sama asia minun on myös muistettava tehdessäni töitä nyt tiimin kanssa, tai perustaessani yritystä joskus jatkossa;

Tärkeintä ei ole raha tai oman komission saaminen, vaan se, että voi olla avuksi muille ihmisille.

No ”Yes.”.    Either ”HELL YEAH!” or “No.”.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!