Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Asiakas ykköseksi

Kirjoitettu 30.09.13
Esseen kirjoittaja: Sakari Lähdesmäki
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Feargal Quinnin kirjoittama Asiakas ykköseksi on yksi niistä kirjoista joidenka pointti tuntuu itsestään selvältä, mutta silti niin harvoin täysin toteutuneelta. Niin monessa liikkeessä on asiakaspalaute boxi tai jokin muu väylä, minkä kautta asiakkailla on mahdollisuus antaa palautetta palvelusta. Ne ovatkin niin arkipäiväisiä, ettei niihin kinnnitä edes huomiota, ellei jokin mene palvelussa pahasti vikaan. Kysymys kuuluukin: onko niistä mitään hyötyä vai pidetäänkö niitä toiminnassa vain muodon vuoksi?Asiakaslähtöisyys on erityisesti nyt, enemmän kuin koskaan ennen tärkeä myyntivaltti. Kiireen ja kaaoksen keskellä esimerkiksi myyjät tuntuvat usein vaipuvan robottimaiseen tilaan toimia ja palvella asiakkaita.

 

Quinn tuoreiden elintarvikkeiden myyntiin keskittyneen Superquinnin perustaja, halusi tehdä asiakaspalvelustaan niin asiakasläheistä kuin suinkin mahdollista. Totta kai, niinhän sitä itsekkin palaa aina sinne uudestaan tekemään ostoksensa, mistä on saanut parasta mahdollista asiakaspalvelua tai ainakin parasta saatavilla olevaa. Quinn kertoo kirjassaan Bumerangi-periaatteesta. Asiakasta palvellessa tulisi tehdä siis kaikkensa sen eteen, jotta asiakas tulisi asioimaan uudestaan luonasi. Pitkätaikaiset, kestävät asiakassuhteet ovat se keino jolla liiketoimintaa useimmiten todella kasvatetaan.

 

Asiakaspalvelu perustuu kykyyn kuunnella asiakasta tehokkaasti ja avoimesti. Todellinen kyky kuunnella toista ihmistä, oli ihminen sitten asiakas tai kuka tahansa, on harvinaista nykypäivän kiireellisessä maailmassa, jossa on suotavaa ellei jopa kannustettavaa hoitaa montaa asiaa samaan aikaisesti. Kuunnellessasi asiakasta, tulisi oppia kuuntelemaan juuri sitä mitä et haluaisi kuulla jotta pääsisit kehittämään asiakaslähtöistä yritystä. Kyky kuunnella asiakasta valitettavan usein huononee sitä enemmän, mitä korkeamalle johtoporrasta kohti mennään.

 

Asiakassuhteet

 

Yksi niistä asioista joihin tiimimme pyrkii on kestävät asiakassuhteet. Koska olemme vasta ensimmäisen lukuvuoden loppupuolella eivät asiakssuhteemmekkaan voi vielä sen pitempiä olla. Tämä visio on kuitenkin alkanut toteutua melko mukavasti, esimerkiksi yhden asiakkaamme Taloustalon kohdalla ja tulevaisuuskin näyttää valoisalta. Asiakaspalvelu on asiakkaan vakuuttamista siitä, että juuri sinä haluat palvella häntä, niin hyvin kuin suinkin mahdollista. Asiakaspalvelussa pienetkin asiat vaikuttavat isosti. Siihen ei kuitenkaan kannata tuudittautua, vaan ruokkia ja palvella asiakasta. Ja pyrkiä viemään projektit mahdollisimman lähelle asiakasta. Myös Oliver-yhtyeen 3. albumin markkinointia hoitavasta kaksikosta, voisimme koko muu tiimimme ottaa oppia. Aku ja Tomi pitävät asiakkaan tiiviisti ajan tasalla ja pystyvät antamaan rakentavaa palautetta niin puolin ja toisin.

Käytäntöön :

Palvele asiakasta niin kuin haluaisit itseäsi palveltavan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!