Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Asiakas ykköseksi

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Eemeli Oksanen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Asiakas ykköseksi
Kirjan kirjoittaja: Fergal Quinn
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Fergal Quinn- Asiakas Ykköseksi

 
Asikaspalvelu?Olen työskennellyt K-marketissa 2,5kuukautta kesätöissä ennen armeijaan menoa. Ja tuona aikana olen oppinut perusteet asiakas palvelulle. Se oli pieni K-market jossa toimin lähinnä hyllyttäjän sekä tein kotikuljetus ostoksia. Mutta vietin suurimman ajan näin ollen myymälän puolella. Tuolloin oli arkipäiväistä että asikkaat tulivat kyselemään neuvoa tai muuten vaan rupattelemaan kuulumisia. Ja pienessä kylässä oli eri toten tärkeää se että jokainen asiakas huomioitiin. Sillä kyseinen kauppias oli arvostettu siitä että hän palveli aina asiakkaita ja kuunteli heidän tarpeitaan. Kuten eräs Julmust niminen joulu juomaa ei ollut tarjolla täällä keskisuomen seudulla, mutta etelässä sitä sai lähes kaikista liikkeistä. Niin eräänä päivänä eräs asiakas otti kauppiaan puhutteluun ja totesi hänelle että mikä siinä on kun täältä ei Julmustia saa mutta etelässä sitä kyllä on. Kauppias totesi tähän että vai näin on asian laita, täytyypä laittaa tilaukseen. Siitä hetkestä asti Julmustia saa aina jouluisin kyseisestä K-marketista. Tämä tarina osoittaa hyvin sen miten pienllä eleellä kauppias pystyy saamaan uskollisen asiakkaan. Meidän osuuskunnalla on vielä paljon opittavaa asiakas palvelusta. Vaikka vuoden verran olemme jo harjoittaneet sitä emme silti ole ammattilaisia. Hyvin hoidettu asiakas poikii muita mahdollisuuksia ja jopa työpaikkoja. Näin kävi minulle ja Aleksille kun olimme myymässä raketteja Kirkkonummella. Eräs asiakas oli tyytyväinen meidän myyntityöhön että otti yhteyttä myöhemmin ja tarjosi töitä. Sekä liike jossa olimme, olisi halunnut meidät heti töihin sinne.

Asiakkaiden kannssa oleminen ja heidän kuuntelu on myyjien ja kauppiaden tärkeimpiä tehtäviä. Sillä asiakas osaa yleensä kertoa mitä hän tarvitsee. Meillä on tavoitteena ammattipätevyydessä tarjota niin hyvää palvelua ja niin hyvä sisältöistä koulutusta että asiakkaat olisivat tyytyväisiä jolloin saisimme aikaan bumerangi efektin.  Eli kykenemme tarjoamaan asiakkaalle jotain sellaista että hän haluaa sen myös uudelleen. Emme keskity näin ollen siihen hetkittäisen voiton tavoitteluun vaan pitempiaikaiseen asiakas suhteeseen. Meille on juuri painoitettu että kuunnelkaa asiakasta ja hoitakaa jokainen asiakas mahdollisimman hyvin. Sillä jokainen asiakas on tärkeä.
Palaute Palaute asiakkailta on tärkeä yrityksen toiminnan kehittämisessä. Sillä asiakkaan näkökulmasta meidän pitäsi pystyä katsomaan omaa toimintaamme. Mielestäni meidän tiimi on varsinkin tämän vuodoen aikana keskittynyt ehkä liikaa lyhyisiin ja nopeisiin asiakas suhteisiin mutta se on kylläkin muuttumassa kokoajan parempaan suuntaan kun projektit pitenee ja vanhat asiakkaat huomioidaan. Vanhat asiakkaat kun on huomioitu heidän suhdettaan pystyy syventämään ja näin ollen lisä tarjonta kasvaa.
Mitä uutta?  Antoiko asiakas ykköiseksi minulle mitään uutta. Kyllä. Se laittoi minut ajattelemaan kokonaista asiakas prosessia ja kuinka helppoa on kohdella asiakasta kylmästi. Asiakkailla on aina odotuksia kun heidänkanssaan touhuaa. Ja niiden odotusten täyttäminen tai jopa ylittäminen ruokkii suhdetta. Kuitenkin Main point in the start was stick to the basic eli pysy perus asioissa niinkuin Tami sanoisi ja niinkuin eräs Tom Petersen myös totesi  kirjassa search of excellence. Asiakkaat ovat vain ihmisiä joten se pitää pitää mielessä. Ja mitä ruokakauppoihin tulee K-market ja S-market eivät ole hirveän innovatiivisiä. Tuli sellainen olo että haluan käydä katsomassa millainen on oikeen Superquinn. Niin ja miksikäs ei.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!