Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Bisneskoulu

Kirjoitettu 04.03.13
Esseen kirjoittaja: Jussi Galla
Kirjapisteet: 2
Kirja: Bisneskoulu
Kirjan kirjoittaja: Robert T. Kiyosaki
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Meikäläinen on päässy akatemiauran aikana tekemään kaikenlaisia hullun hauskoja ja siistejä juttuja. Ideoita on ollu huisin paljon joista suurin osa on jäänyt toteuttamatta ja kaikkeen en ole lähtenyt mukaan. Yksi asia jossa olen periaatteessa aika tyytyväinen on se, että en ole lähtenyt mukaan yhteenkään verkostomarkkinointibisnekseen. Tämä kirja eksyi käsiini kun minua houkuteltiin tässä kolmen vuoden sisällä neljättä kertaa erilaiseen verkostomarkkinointikikkailuun. Tämänkertaisen kaverin myyntipuhe ja presis meni jo tututun kaavan mukaan. Ensin houkutellaan rahalla ja mahdollisuuksilla, maalaillaan ja vasta lopuksi kerrotaan mikä tämä mullistava tuote on. Tämän jälkeen sovitaan uudet treffit ja mahdollisesti annetaan kirja luettavaksi. Minulla kävi hyvä tuuri sillä olen halunnut lukea tämän kirjan jo aikaisemminkin. Onni onnettomuudessa sinänsä.

 

Ymmärrän kyllä, että verkostomarkkinoinnissa on hyvätkin puolensa ja opin tie on vallan valtaisa. Tiedostan myös sen että verkostomarkkinointi ei ole minulle se tie jota haluan lähteä kulkemaan. Asiat mitä verkostomarkkinointi tarjoaa (koulutus, verkosto, johtamisharjoittelu, myyntikoulu, yrittäjäkokemus jne..) ovat asioita joita saan myös oman tämänhetkisen verkostoni kautta. Jokainen meistä pyrkii löytämään oman ympäristönsä ja verkostomarkkinointibisnes on jollekin se oikea väylä. Jokainen tamplaa tyylillään ja minullakin on varmasti paljon opittavaa tästä bisneksestä.

 

Bisneskoulu kertoo verkostomarkkinoinnista, bisneksestä jota Kiyosaki ei ole koskaan tehnyt, mutta uskoo sen periaatteisiin ja ideaan. Kirja pyörii paljolti Kiyosakin kassavirtakvadrantin ympärillä jonka kautta käydään läpi erinäisiä arvoja. Huomasin lukiessani, että olenkin törmännyt useamman kerran verkostomarkkinointikuvioissa tähän kassavirtakvadranttiin.

 

E

 

”palkansaaja” (employee)

 

B

 

”yrityksen omistaja” (business owner)

S

 

”itsenäinen yrittäjä” (self-employed)

 

I

 

”sijoittaja” (investor)

s. 57

 

Kaavio kuvastaa erilaisia ihmistyyppejä ja ehkä enemmänkin arvomaailmaa ja pyrkimyksiä tässä pallopläntillä. Verkostomarkkinointikikkailijat hyödyntävät tätä kaaviota maailaillen kuvia B ja I ruudusta. Rahaa tulee, kaikki on hyvin ja naisia riittää kunhan vain päristelet B ja tai I kuviossa. Mielestäni kaavio on järkevä ja totta helvetissä meikäläinenkin pyrkii tuonne B ja I puolelle. Jossakin vaiheessa se raha tulee tekemään meikäläisen puolesta sitä rahaa. Siihen vain voi mennä vielä aikaa eikä mitään pikavoittoja ole olemassakaan. Kirjassa povataan hiukkasen siihen suuntaan, että ihmisen tulisi menestyäkseen hengailla B ja I ruuduissa olevien / pyrkivien ihmisten kanssa. Allekirjoitan sen, että pyrkiessä eteenpäin on tärkeää hakea nostetta ympäristöstä ja ihmisistä jotka pyrkivät myös eteenpäin mutta mustavalkoisena en tätä allekirjoita. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia ja se on rikkaus vaihtaa ajatuksia ja kuulumisia eri arvomaailman ja tavoitteiden omaavien ihmisten kanssa. Itse olen mukavasti hiukkasen jokaisessa noissa osa-alueissa tällä hetkellä. Me likey likey.

 

Kirjassa listataan 11 arvoa jotka on mietitty tukemaan verkostomarkkinointia bisneksenä.

 

Arvo 1: Tasavertaiset mahdollisuudet kaikille

Arvo 2: Taloudellinen koulutus, joka muuttaa elämän

 

Arvo 3: Ystäviä, jotka nostavat ylös eivätkä paina alas

 

Arvo 4: Mitä etua on verkostosta?

 

Arvo 5: Kehitä tärkeimpiä liiketoimintataitojasi

 

Arvo 6: Johtajuus

 

Arvo 7: En tee työtä rahasta

 

Arvo 8: Unelmien toteuttaminen

 

Arvo 9: Avioliitto ja liiketoiminta

 

Arvo 10: Perheyritys

 

Arvo 11: Kuinka voit hyödyntää samoja verotuksen porsaanreikiä kuin rikkaat

 

Tuosta yllä olevasta arvolistauksesta voisin heittää husvenskutalenkkaan kolome viimeistä mutta muut arvot naksahtivat kohdalleen. Mieleeni tuli ajatus siitä, että Tiimiakatemiahan on periaattessa kehittynyt verkostomarkkinointiyhteisö näin niin kuin arvojen puolesta. Tämä paikkahan allekirjoittaa ja mahdollistaa arvojen mukaisen ympäristön! Helkkari tämähän on tuollakin tavalla ajateltuna innovatiivinen paikka. Kiyosaki raapusteli kirjan alkuun eri väyliä rikastua jossa verkostomarkkinointi oli yhtenä. Meikäläinen lisäis tuonne listaan Tiimiakatemian en ehkä rikastumisen puolesta vaan tarvittavien taitojen oppimisen mekkana jotka mahdollistavat onnellisuuden tahi jopa rikastumisen jossakin vaiheessa elämää. Tiimiakatemia on bisneskoulu 3.0..

 

Kiyosaki tuumaa myös notta mm. verkostomarkkinointi toimii tällaisena elämää muuttavana kouluna jossa toteutuu oppimispyramidin eri ulottuvuudet: mieli, tunteet, henki ja ruumis. Hymyssä suin hymäilen varsin tyytyväisenä, koska olen tällä hetkellä juuri tällaisessa elämää muuttavassa koulussa. Mietityttää vain mistä löydän seuraavan tämän päätyttyä.

 

Yksittäisenä asiana kirjassa puhutaan paljon myymisen merkityksestä. Tottahan se on että myyminen on helkkarin tärkeätä ja tämä herätti taas meikäläisessä ajatuksia siihen panostamisesta. Huomasin vain että myyjä ja myynti sanoina ovat meikäläiselle edelleen hiukan kapealla merkitysperällä. Tästä eteenpäin käytän sanan myynti sijaan sanaa höpöttely. Meidän Sami inttää meikäläiselle aina siitä miten höpöttely ei tuota mitään tuloksia. Vitut siitä sanon minä ja rustaan tähän ja nyt: meikäläiselle höpöttely on sana johon sisältyy myyminen. Sana johon sisältyy verkostoituminen, avun antaminen, ideoiden löytäminen, myyminen, yhteistyön rakentaminen, ostaminen jne.

 

HUH HAH HEI! Voisinkin testata asioita viisivuotissuunnitelman avulla. Tämä tuli ihan puhtaana yksittäisenä koppina meikäläiselle. Vanha kamu Robert heittää muutaman syyn miksi viisivuotissuunnitelman teko rokkaa:

 

Syy1:  Fyysinen oppiminen (prosessit, hioutuminen jne..)

 

Syy2: Uudestaan oppimisen prosessi

 

Syy3: Toukat koteloituvat ennen kuin niistä tulee perhosia.

 

 

Näin loppujen lopuksi voin sanoa, että olen varsin tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen. Ainakin potentiaalia löytyy. Taidan tuumata tälle verkostomarkkinointiherrasmiehelle, että nyt jää välistä mutta ei sen takia, että verkostomarkkinointi olisi pelkkää paskaa ja ripulia vaan siksi etten koe sitä omaksi ympäristökseni hakea tätä elämää muuttavaa koulua. Kaikki tsemppi kumminkin hänelle.

 

Jussi Galla

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!