Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Bisnespsykologia

Kirjoitettu 17.09.16
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Bisnespsykologia
Kirjan kirjoittaja: Pauline Grant
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viime aikoina olen tutkinut paljon verkostojen merkitystä ja niiden kehittämistä. Verkostojen tärkeyttä ja ”verkoston voimaa” painotetaan nykyään joka tuutista. Akatemiallakin sitä on saanut kuulla ensimmäisestä syksystä alkaen. Silloin sitä vain ei päässyt niin sisään siihen, mihin niitä verkostoja ja suhteita oikeastaan tarvitsee.

 

Verkostojen kautta työllistyminen on hyvin paljon todennäköisempää, kuin mol.fi sivustoa selailemalla. Tuttu tai tutun tuttu on jo lähempi kontakti kuin työnhaku ilmoitus netin syövereissä. Itse ainakin uskon vahvasti siihen, että työllistyn vielä oman verkostoni kautta. Jos jatkan itse yrittäjänä, saan verkostoni kautta hommia tai kauppaa. Jos taas haluan työllistyä palkalliseksi jollekin muulle yritykselle. Uskon, että siihenkin lääke löytyy omasta verkostosta.

 

Tämän kevään aikana vasta olen alkanut keskittymään tuohon ajatusmalliin tekemisessäni ylipäänsä. Jokainen tapaaminen voi avata uusia ovia ja mahdollisuuksia vaikka sinne unelmien työpaikkaan. Olen ollut huomattavasti enemmän ”hereillä” ja kiinnostunut tilanteista, joissa tapaan uusia ihmisiä.

 

En tykkää ajatusmallista ”väkisin verkostoituminen” uskon, että tilanteita kyllä tulee ja ihmisiä tapaa, kun vain osaa olla aktiivinen ja kiinnostunut. En ole lähtenyt verkostoitumistapahtumiin, tai messuille jakamaan käyntikortteja. Olen kuitenkin työn ja harrastusten kautta tavannut valtavan määrän yrittäjiä ja mielenkiintoista työtä tekeviä ihmisiä. Erona aiempaan omassa toiminnassa on vain ollut oma kiinnostukseni heitä kohtaan, tai tutustumiseen.

 

Olen myös alkanut tutkia jatko-opiskelu mahdollisuuksia yliopistossa ja tätäkin miettinyt lähinnä mahdollisuutena tutustua uusiin ihmisiin siinä samassa, kun laajentaa omaa osaamistaan. Vielä ei itsellä kuitenkaan ole sellainen olo, että olisi jotain tiettyä kärkeä jolla voisin mennä työhaastatteluun kertomaan vaikka: ”Hei, olen Samuli. Myyntimiesten myyntimies” tai muuta vastaavaa. Eli kärki omasta osaamisesta puuttuu ainakin vielä. Osaa tehdä monenlaista ja pystyy tekemään lähes mitä vaan, ainakin omasta mielestä. Moni yritys kuitenkin tarvitsee tiettyyn tehtävään sen alan erikoisosaajaa.

 

Verkostojen ja ihmissuhteiden merkityksen olen huomannut myös huonekaluliikettä pyörittäessä. Ensinnäkin B to B puolella on pidettävä hyvät välit tavarantoimittajiin, vuokranantajaan ja myös myynnin puolella yritysasiakkaisiin. Toiseksi on myös huomattavan tärkeää luoda pitkäkestoisia asiakassuhteita ihan kuluttaja puolellekin. Ei ollut yksi eikä kaksi asiakasta, ketkä ostivat meiltä kolme tai neljäkin kertaa kahden vuoden aikana. Se on mielestäni paljon, kun puhutaan huonekaluliikkeestä.

 

Lisäksi saimme varsinkin tässä kevään aikana paljon lisäkauppaa, kun tutkimme omat verkostomme ja tarjosimme huonekaluja sitä kautta. Sieltä täältä kun poimii lisämyyntiä hyvien ystävien kautta, niin liikevaihto jatkoi kasvuaan.

 

Bisnespsykologia kirjassa tutustuin CRM:ään eli asiakkuuksien hallintaan. (Customer Relationship Management) Kirja on sikäli vanha, kun siinä puhuttiin 2000-luvun alun tietokonepohjaisten CRM hallinnan kokeiluista ja niiden onnistumisista sekä epäonnistumisista. Nämä asiakkuuksien hallinnan työkalut eivät sinällään ollut se pointti. Kirjassakin nostettiin enemmän ajatuksena se, miten tärkeämpää on pitkäkestoisten asiakassuhteiden luominen ja ylläpito, kuin vain asiakassuhteiden hallinta ja analysointi.

 

”Asiakasuskollisuuden saavuttamisen salaisuus voi piillä CRM-kirjainyhdistelmän kohdassa R (relationship): pitkäkestoisten suhteiden luomisessa asiakkaiden kanssa. ” (Bisnespsykologia s.391)

 

Ei siis riitä, että asiakassuhteita vain kartoitetaan, hallitaan ja analysoidaan. Enemmän on käytettävä panosta niiden luomiseen ja ylläpitämiseen. Pitkäkestoisilla asiakassuhteilla on suurempi kannattavuus, kuin lyhytkestoisilla. Kun pystytään myymään samalle asiakkaalle enemmän, prosessit ovat nopeampia ja myymiseen ei mene niin paljoa aikaa kun tunnetaan asiakkaan tarpeet.

 

Itselläni on pikkuhiljaa syttynyt mielenkiinto asiakkuuksien tutkimiseen ja niiden kannattavuuden kehittämiseen. Pienessä B to C yrityksessä näiden asioiden puntarointi voi olla ajan haaskausta, mutta isommissa yrityksissä. Varsinkin B to B kaupassa tämä on varmasti olennaista tietoa ja tekemistä.

 

Ehkä joku päivä vielä teen itsekin aktiivista asiakkuuksien ylläpitoa ja pitkäkestoisten asiakassuhteiden rakennustyötä jossain isommassa firmassa. Ainakin tällä hetkellä mielenkiinto verkostoihin ja niiden hyödyntämiseen on olemassa. Täytyy vielä koittaa saada hyödynnettyä loppu akatemian aika luomalla uusia verkostoja ja hyötyä niistä vaikkapa työpaikan tai uusien kokemusten muodossa.

 

Ajatuksena olisi siis esimerkiksi päästä vielä syksyllä johonkin mielenkiintoiseen firmaan harjoitteluun, joko Suomessa tai ulkomailla. Ensin kuitenkin täytyy rykäistä opinnäytetyö jiiriin. Ellei sitten tee samalla opinnäytetyötä jollekin isommalle firmalle. Tässäpä sitä taas suunnittelemista!

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!